تنها روایت می‌کنند

نگاه سوم - مخاطب امروز ادبیات داستانی ما، میل چندانی به درگیری چند هفته‌ای رمان‌های چند جلدی ندارد. ترجیح می‌دهد توی صف‌های مترو و اتوبوس یا در ترافیک شهر کتاب کوچکی دستش بگیرد و وقت اندکش برای ارتباط با داستان را با مجموعه‌های کوچک پر کند.

شاهد این ادعا فروش بالاتر داستان‌های کوتاه در اوضاع کساد نشر است و میل ناشرها به چاپ مجموعه داستان‌ها.

این روزها روی پیشخوان کتاب فروشی‌ها پر شده از رمان‌های کم حجم و مجموعه داستان های کوتاه که خیلی زود فروش می‌رود و به چاپ‌های بعدی هم می‌رسد.

مجموعه داستان «جمعه بیست و هشتم روی صندلی لهستانی» و «چیزی در همین حدود» دو کتاب تازه است در حوزه داستان کوتاه.

«غزال زرگر امینی» در «جمعه بیست و هشتم روی صندلی لهستانی» هشت‌داستان کوتاه را به چاپ رسانده با زبانی بسیار ساده و بی‌پیرایه از زندگی معمولی آدم‌های معمولی، با غم‌ها و دلخوشی‌های معمولی. این روزها داستان نویسان جوان برخلاف نسل قبل خود نه به دنبال نظریه پردازی هستند و نه خرق عادت.

آنچه بر صفحه داستان آنها نقش می‌بندد رویدادهای روزمره زندگی خود یا اطرافیانشان است بی‌نیاز به تفاخر و جملات ادیبانه.

«جمعه بیست و هشتم روی صندلی لهستانی» یکی از همان کتاب‌های ساده است که توسط نشر ققنوس در ۸۸ صفحه با بهای ۱۲۰۰ تومان منتشر شده است.

«به روژ ئاکره‌یی» هم کتابی با همین ویژگی‌ها را به بازار نشر می‌سپرد.

از همان داستان اول پیدا است که با آدم‌های عادی روبه‌رو هستیم که بی‌تلاش برای اثبات خود روزهایشان را روایت می‌کنند و می‌گذرند.

«چیزی در همین حدود» مجموعه‌ای است با ۵ داستان کوتاه در ۷۸ صفحه که توسط نشر چشمه با بهای ۱۳۰۰ تومان به بازار عرضه شده است.