شرایط دریافت روادید از بریتانیـا
میترا یزدچی
به درخواست تعدادی از خوانندگان از این پس علاوه بر معرفی تورهای گردشگری گروهی ، شرایط اجازه ورود(روادید) به کشورهای مختلف را با استفاده از اطلاعاتی موثق و دقیق حضورتان تقدیم می‌کنیم تا چنانچه کسانی مایل به سفرهای انفرادی بودند، اطلاعات لازم را کسب کنند.

بریتانیا
بریتانیا جزیره‌ای است در اروپای غربی که از سه بخش انگلستان، اسکاتلند و ولز تشکیل شده است. بریتانیا به همراه ایرلند شمالی پادشاهی متحد(UK) نامیده می‌شود.
در فارسی به بریتانیا، اصطلاحا انگلستان می‌گوییم، در حالی‌که انگلستان بخشی از بریتانیاست، این کشور جزیره‌ای است به مساحت 245هزار کیلومتر مربع که از غرب به اقیانوس اطلس و دریای ایرلند، از شرق و شمال به دریای شمال و از جنوب به کانال مانش محدود است. در سال‌های اخیر انگلستان به وسیله تونل مانش به فرانسه متصل شده است و این تونل چون پلی ارتباط این کشور با سایر ممالک اروپایی را فراهم کرده است. انگلیسی‌ها واژه قاره را برای اشاره به موقعیت سایر کشورهای اروپایی در آن سوی کانال مانش به کار می‌برند. این کشور مجموعه‌ای است از دشت‌های کم ارتفاع و تپه‌‌ماهورهای سرسبز با کوه‌هایی که بیشتر در شمال غرب انگلستان و در شمال اسکاتلند به چشم می‌خورند.
سفارت بریتانیا در تهران
تهیه روادید بریتانیا کاملا اینترنتی است و شما برای این منظور وارد سایت‌ www.btitishembassg.gov.uk در صفحه اصلی سایت شما در سمت راست بالای صفحه پرچم جمهوری اسلامی و در سمت چپ نشان بریتانیا را مشاهده می‌کنید و در زیر آن محتویات سایت که شامل خدمات ویزا، تجارت و سرمایه‌گذاری، اطلاعاتی درباره سفارت بریتانیا در تهران، اطلاعاتی درباره کشور بریتانیا و در نهایت اخبار مرتبط است را خواهید دید.
در همین صفحه داخل کادری مستطیل شکل جمله «به سفارت بریتانیا در تهران خوش‌ آمدید» دیده می‌شود و در زیر آن تاریخ به شمسی، میلادی، زمان به وقت گرینویچ، بریتانیا و محلی(ایران) آورده شده است. سپس از قول سفیر بریتانیا در ایران مطلبی به بازدیدکنندگان سایت آمده است که در بخشی از آن آمده است: «در این سایت کوشیده‌ایم تا فرآیند همکاری برای تقویت پیوندهای نزدیک میان ایران و پادشاهی متحده بریتانیا را توصیف کنیم. همچنین تلاش کرده‌ایم تا پاسخگوی پرسش‌های رایج ایرانیان علاقه‌مند به سفر و تحصیل در بریتانیا باشیم. افزون بر این شما می‌توانید اطلاعات جامعی درباره کسب روادید و چگونگی همکاری‌های بازرگانی با شرکت‌های بریتانیایی را نیز در این سایت بیابید. همچنین ما در این سایت اطلاعات عمومی بسیاری در مورد پادشاهی متحده بریتانیا در اختیار شما قرار می‌دهیم.»
برای کسب اطلاعات درباره چگونگی دریافت روادید (ویزا) نشانگر کامپیوتر را روی بخش «خدمات ویزا» قرار دهید و هر گاه نشان انتخاب یا دست را دیدید، با کمک کلید چپ موشواره (موس)، وارد آن شوید.
در این بخش، بخشی از اطلاعات به صورت پرسش و پاسخ وجود دارند به عنوان مثال، آیا به ویزا احتیاج دارم؟ چطور درخواست بدهم؟ کجا و چگونه ویزا بگیرم؟ چه مدارکی باید ارائه دهم؟ و برخی اطلاعات به صورت عنوان هستند مانند هزینه درخواست ویزا، پرسش‌های معمول، درخواست ویزا و ...
که شما با انتخاب هر کدام می‌توانید، اطلاعات لازم را کسب کنید.
درخواست آنلاین ویزای بریتانیا
سفارت بریتانیا در تهران درخواست متقاضیان بریتانیا را به صورت آنلاین دریافت می‌کند. درخواست ویزای آنلاین این امکان را برای متقاضی فراهم می‌کند که تمامی اطلاعات لازم برای درخواست ویزا را به سفارت ارائه کند.
متقاضیان خواهند توانست با استفاده از راهنمایی گام به گام ارائه شده، فرم تقاضای ویزا را به طور کامل و با حروف بزرگ پر کنند.
پس از تکمیل فرم و درخواست وقت ملاقات باید گذرنامه، هزینه درخواست ویزا به صورت نقدی، دو قطعه عکس، اسکن از انگشتان و دیگر مدارک لازم را به سفارت ارائه دهند.
بخش ویزا، یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۰صبح در خواست‌های ویزا را تحویل می‌گیرد.
متقاضیان ویزای تحصیلی در بریتانیا باید مطمئن شوند که آیا مدرسه دانشگاه یا موسسه‌ای که می‌خواهند در آن تحصیل کنند در اداره آموزش و مهارت‌ها به ثبت رسیده است یا خیر و برای این منظور می‌توانند به فهرست مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات ثبت شده در سایت الکترونیکی اداره کودکان، مدارس و خانواده‌ها رجوع کنند.
کلیه کسانی که متقاضی ویزا برای بریتانیا هستند و بیش از پنج سال دارند به جز در موارد زیر باید انگشتانشان اسکن شود.
-دارندگان گذرنامه‌های دیپلماتیک و وابستگان همراه آنها که به منظور دیدارهای رسمی دولتی به بریتانیا سفر می‌کنند.
-دارندگان گذرنامه‌های دولتی که برای دیدارهای رسمی دولتی به بریتانیا سفر می‌کنند که برای دیدارهای رسمی به بریتانیا (LP) مقامات سازمان ملل متحد که دارنده گذرنامه سازمان ملل متحد سفر می‌کنند.
-دارندگان حق سکونت در بریتانیا
اسکن از انگشتان با استفاده از یک اسکنر الکترونیک و بدون استفاده از هیچ گونه جوهر، مایع یا ماده شیمیایی از تمامی متقاضیان تهیه می‌شود و انجام آن حدود دو دقیقه به طول می‌انجامید. در صورت خودداری از تهیه اسکن از انگشتان، درخواست ویزای متقاضیان به جریان نخواهد افتاد.
لازم است پیش از حضور در سفارت از عدم وجود هر گونه نقش (مثلا حنا) خالکوبی و یا جراحت بر روی انگشتان خود اطمینان حاصل کنند. چراکه این موارد می‌توانند امکان ارائه اسکن قابل‌قبول را سلب کند و تا زمانی که قادر به ارائه اسکن قابل‌قبول نباشید، درخواست ویزا به جریان نخواهد افتاد.
شکایات و پرسش‌‌ها
در بخش اطلاعات مربوط به خدمات ویزا، بخشی به شکایات و پرسش‌ها اختصاص دارد. در این بخش شما می‌توانید در صورت وجود شکایت یا پیشنهاد با مسوولان سفارت تماس بگیرید و مشکلتان را مطرح کنید.
خانم مینا جاشی، رییس بخش ویزا است و شماره فکس وی ۶۶۷۰۰۷۲۰ است. آقای ایجی شارما نیز، معاون هیات نمایندگی است و شماره فکس او نیز ۶۶۷۱۰۷۶۱ است. در صورتی که از نحوه ارائه خدمات توسط کارکنان بخش ویزا راضی یا ناراضی هستید، نظر و شکایت خود را به صورت کتبی نوشته و آن را برای آقای اندی مک فارلین به شماره‌های بالا فکس می‌کنید و در صورت شکایت از آقای مک فارلین آن را به نام خانم کیت اسمیت می‌فرستید.
چنانچه باز هم کار شما پیگیری نشد در قسمت پایین صفحه شکایات قسمت پیگیری بعدی را انتخاب کرده و مستقیما با مقامات بریتانیایی ارتباط برقرار می‌کنید تا مشکل شما را حل کند.
در صورتی که درباره خدماتی که در یکی از دفاتر صدور ویزای بریتانیا در خارج از کشور به شما یا دیدارکننده‌تان ارائه شده نظر یا شکایتی دارید باید با اداره ویزای بریتانیا تماس بگیرید.
نامه خود را به این عنوان بنویسید:
Desk Officer for (نام دفتری که درخواست به آن ارائه شده، مثلا تهران)
Visa Correspondence Section
UK visas
London
SW۱۴۲AH
United Kingdom
هزینه‌های درخواست ویزا
هزینه‌های درخواست ویزا توسط مجلس بریتانیا به پوند استرلینگ تعیین شده است.
این هزینه‌ها فقط در وجه نقد دریافت می‌شوند و فقط اسکناس‌های ۱۰۰۰۰، ۲۰۰۰۰ و ۵۰۰۰۰ریالی دریافت می‌‌کنند و از پذیرفتن هر گونه چک مسافرتی یا بانکی معذورند. متقاضیان باید رسید پرداخت هزینه ویزا را از صندوق‌دار تحویل بگیرند.
این مبلغ که برای هر نفر و نه هر گذرنامه دریافت می‌شود برای هزینه‌های بررسی درخواست شما صرف شده و قابل‌تغییر است. هزینه درخواست ویزا قابل‌ بازپرداخت نیست.