گفت‌وگوی مستقیم با تهران به جای تحریم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا خواست تا به جای تحریم ایران به‌دنبال گفت‌وگوی مستقیم با این کشور باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری‌ها، محمد البرادعی ضمن درخواست برای گفت‌وگوی مستقیم با ایران اعلام کرد که در روند حل موضوع هسته‌ای ایران «پیشرفت‌های خوبی» به‌دست آمده است. البرادعی به سران و دیپلمات‌هایی که در کنفرانس امنیت مونیخ شرکت کرده‌اند، گفت که پیشرفت‌های خوبی در حل موضوع هسته‌ای ایران به‌دست آمده است. وی از کشورهای غربی خواست تا به جای تحریم و استفاده از آن به عنوان ابزار تنبیهی، گفت‌وگوهای رو در روی خود را با ایران آغاز کنند تا موضوع حل شود.

مدیرکل آژانس بر این باور است که «اعتمادسازی تنها می‌تواند با گفت‌وگوهای مستقیم عملی شود».

به گزارش لس‌آنجلس تایمز، وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد که پیوستن یک کشور جدید به باشگاه هسته‌ای یک تهدید فوری نیست، بلکه تهدید فوری به خطر افتادن مواد مهلک به دست افراطیون است.

وی اظهار کرد: آیا جهان دچار بی‌نظمی است؟ متاسفانه پاسخ «بله»‌ است. جهان دچار بی‌نظمی است.

مدیرکل آژانس ادامه داد: جهان در دوره‌ای از ناامنی و بی‌ثباتی قرار دارد و فکر می‌کنم همه در این باره موافقیم.

وی نسبت به اینکه گروه‌های افراطی مواد هسته‌ای خطرناک را در اختیار بگیرند هشدار داد و گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سالانه ۱۵۰ مورد قاچاق غیرقانونی مواد هسته‌ای را متوقف می‌کند.

البرادعی گفت: پیش‌بینی می‌کنم که پرونده هسته‌ای ایران در سال‌جاری میلادی شاهد گشایش باشد و راهی جز آن نیست. وی با رد راهکار نظامی در قبال مساله هسته‌ای ایران گفت: گزینه نظامی همه منطقه را وارد هرج و مرج خواهد کرد و باعث خواهد شد تا کشورها به گزینه سلاح هسته‌ای روی آورند.

البرادعی گفت: راهکار نظامی منجر به اتحاد و همبستگی میان همه جریان‌های سیاسی ایران خواه مخالف یا موافق برای دفاع از کرامت میهن خویش خواهد شد. وی افزود: به اعتقاد من، کشورهای عربی باید نقشی را در قبال مساله هسته‌ای ایران ایفا کنند؛ زیرا راه حل باید از درون منطقه و نه خارج از آن برخیزد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با ابراز ناراحتی و اندوه خود از تجربه عراق گفت که این جنگ با توجه به وجود نداشتن دلایل و مدارک درباره وجود سلاح هسته‌ای در عراق، توجیه‌ناپذیر بود.