فشار به ایران را بیشتر می‌کنیم

جورج بوش مدعی شد که آمریکا در متقاعد کردن کشورهای خاورمیانه در زمینه تهدید بودن ایران به پیشرفت‌هایی دست یافته است و تحریم‌ها نیز در حال تاثیرگذاری بر اقتصاد ایران است. به گزارش ایسنا، رییس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه با تهدید خواندن ایران مدعی شد: من در سفرم به خاورمیانه کاملا به کشورهای مضطرب منطقه تفهیم کردم که ایران یک تهدید است. فکر می‌کنم در متقاعد کردن آنها به تهدید بودن ایران به پیشرفت‌های خوبی دست یافتم.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، رییس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس نیوز نسبت به افزایش فشارها به ایران از طریق سومین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل که با هدف وادار کردن تهران برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم‌اش تنظیم شده است ابراز اطمینان کرد و گفت: من از اینکه ما اطمینان حاصل می‌کنیم که فشار به ایران ادامه دارد احساس خوبی دارم. ما به آنها فشار وارد می‌کنیم تا درک کنند که منزوی شده‌اند، به آنها فشار وارد می‌کنیم تا بر اقتصادشان تاثیر بگذاریم، به آنها فشار وارد می‌کنیم تا زمانی‌که یک شخص منطقی پیدا شود و بگوید «خیلی‌ خوب،‌ دیگر ارزشش را ندارد!» وی در ادامه با ادعای اینکه تحریم‌ها بر ایران تاثیرگذار بوده است، گفت: برخی نشانه‌ها حاکی از این است که ما در حال دستیابی به پیشرفت‌هایی در این زمینه هستیم. اقتصاد آنها وضعیت خوبی ندارد.

آمریکا و برخی متحدان اروپایی آن مدعی‌اند که ایران تحت پوشش برنامه هسته‌‌ای صلح‌آمیز خود به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌‌ای است و برای متقاعد کردن تهران به توقف فعالیت‌های غنی‌سازی‌اش تاکنون دو قطعنامه تحریم علیه ایران اعمال کرده‌اند و در تلاش برای اعمال قطعنامه سوم هستند. چین و روسیه که با ایران روابط تجاری و نظامی دارند با اعمال تحریم‌های شدیدتر مخالف بوده و معتقدند این اقدام می‌تواند به تشدید تحریم‌ها بیانجامد.

پیش‌نویس قطعنامه جدید علیه ایران خواستار انسداد دارایی‌های برخی مقامات ایرانی و اعمال ممنوعیت‌های مسافرتی به آنها و نظارت بر تعاملات همه بانک‌های ایرانی است.

پیش‌نویس این قطعنامه مورد توافق آلمان و پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل (انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا) قرار گرفته است، اما سایر اعضای غیر دایم شورای امنیت به خصوص آفریقای جنوبی معتقدند بهتر است، منتظر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران که قرار است اواخر ماه میلادی جاری ارائه شود بمانند.