احمدی‌نژاد: به جراحی بزرگی در اقتصاد نیازمندیم
سه دهک بالای کشور کمتر از یک‌دهم مالیات کشور را می‌پردازند
یک درصد متقاضیان بانکی بیش از ۵۵درصد تسهیلات را به خود اختصاص می‌دهند.
واردات و صادرات امروز در انحصار ا ست و این یعنی تبعیض، خلاف عدالت و تحمیل به مردم
نتیجه طراحی‌های دولت در زمینه اصلاحات اقتصادی اوایل سال آینده به اطلاع مردم می‌رسد

احمدی‌نژاد در مراسم راهپیمایی 22بهمن:
اقتصاد ایران نیازمند جراحی بزرگ است
رییس‌جمهوری با بیان اینکه اقتصاد ایران نیاز به یک جراحی بزرگ دارد، از ضرورت اصلاح نظام بانکی، نظام توزیع، نظام واردات و صادرات، نظام صدور مجوزها و نظام یارانه‌ها سخن گفت و اعلام کرد نتیجه طراحی‌های دولت در این زمینه اوایل سال آینده به اطلاع مردم می‌رسد.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمود احمدی‌نژاد طی سخنانی در مراسم سالروز پیروزی انقلاب در جمع راهپیمایان در میدان آزادی تهران گفت: به‌رغم همه دستاوردها در طول انقلاب هنوز در آغاز راه هستیم و با مشکلات زیادی روبه‌روییم. رییس‌جمهوری با بیان اینکه شخصا هفته‌ای چهار ساعت با کارگروه ویژه‌ای درباره اقتصاد جلسه دارم گفت: ما دریافتیم ریشه بسیاری از مشکلات کشور از جمله رانت‌خواری‌ها، رابطه بازی‌ها، نوسانات قیمت‌ها و غیره‌این است که نظام برنامه‌ریزی و نظام‌مندی کشور براساس عدالت استوار نشده است.
وی عدالت را سوزاننده ریشه فساد خواند و گفت: به‌این نتیجه رسیدیم که برای برپایی عدالت چند بخش را باید اصلاح کنیم که نظام مالیاتی، نظام بانکی، نظام توزیع، نظام واردات و صادرات، نظام صدور مجوزها و نظام یارانه‌ها از جمله ‌این بخش‌ها است. احمدی‌نژاد گفت: اولین بخش، بخش مالیاتی کشور است چون در حال حاضر 3 دهک بالای کشور کمتر از یک‌دهم مالیات کشور را می‌پردازند.
رییس‌جمهوری سپس رفع تبعیض بانکی را به عنوان دومین ضرورت اصلاح خواند و گفت: یک درصد متقاضیان بانکی بیش از ۵۵درصد تسهیلات را به خود اختصاص می‌دهند، البته‌این ربطی به کارکنان خدوم بانک‌ها ندارد بلکه سیستم بانکی باید اصلاح شود.
وی اصلاح نظام توزیع را ضرورت دیگر برای عدالت محوری برشمرد و با اشاره به افزایش 120درصدی قیمت تمام شده محصولات در هنگام عرضه به مصرف‌کننده از اصناف خواست برای دستیابی به‌این هدف دولت را یاری کنند. احمدی‌نژاد سپس افزود: نظام واردات و صادرات نیز باید اصلاح شود، واردات و صادرات امروز در انحصار است و این یعنی تبعیض، خلاف عدالت و تحمیل به مردم.
رییس‌جمهوری همچنین بر ضرورت اصلاح نظام صدور مجوزها و رفع پارتی بازی و رابطه بازی در این زمینه نیز تاکید کرد.
وی نظام یارانه‌ها را به عنوان بخش دیگری از اصلاحات ضروری در اقتصاد کشور بر شمرد و گفت: دولت در انرژی، آب، کشاورزی و نان سالانه 95هزار میلیارد تومان یارانه می‌دهد اما بیش از 70درصد یارانه به سه دهک درآمدی بالای جامعه تعلق می‌گیرد و 7دهک پایین فقط از 30درصد یارانه‌ها بهره می‌برند که‌این ریشه در بسیاری از رانت‌ها و تبعیض‌ها دارد.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه اقتصاد ما امروز غیر مردم مدار یارانه‌ای و رانتی است، گفت: ما نیاز به یک اصلاح و جراحی بزرگ در اقتصاد داریم که کارهای مقدماتی آن از مدت‌ها قبل آغاز شده و در اوایل سال آینده نتایج طراحی‌ها به اطلاع مردم خواهد رسید.
وی گفت: اجرای عدالت وظیفه ما و موجب عزت ماست و همه باید در این مسیر بکوشیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مقاومت و ایستادگی ملت و رهبری عزیز انقلاب پیشاپیش ملت، ایران را در مساله بسیار مهم هسته‌ای پیروز کرد، گفت: آنها فکر می‌کردند با تهدید و تحریم و قطعنامه و چنگ‌و‌دندان نشان دادن ملت ایران عقب نشینی می‌کنند اما دیدند که اشتباه کردند، اگر امروز در موضوع هسته‌ای یا هر موضوع دیگر زورمداران تصمیمی‌علیه ملت ایران بگیرند در واقع علیه حیثیت خود گرفته‌اند.
رییس‌جمهوری گفت: اشتباه را با اشتباه نمی‌توان جبران کرد و ملت ایران از حقوق هسته‌ای خود ذره‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد و آنها باید راهی برای جبران اشتباهات خود پیدا کنند.
احمدی‌نژاد گفت: امروز کار هسته‌ای از نظر ما تمام شده است و همه بر حقانیت ملت ایران صحه گذاشته اند و دشمنان ملت ایران جز بازی با کاغذها و تبلیغات کاری نمی‌توانند انجام دهند.
عده‌ای خود را مالک کشور می‌دانند
وی همچنین اظهار داشت: به تازگی یکی از سفرای کشورهای اروپایی به این طرف و آن طرف راه افتاده و به دنبال آن است که در برخی اثر بگذارد و متاسفانه برخی نیز با او همراهی کرده‌اند، همانگونه که در موضوع هسته‌ای عده‌ای با یکدیگر علیه ایران متحده شده‌اند.
رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: او می‌گوید احمدی‌نژاد در موضوع هسته‌ای تنهاست و عده‌ای در خود ایران هم حرف‌های او را قبول ندارند که متاسفانه برخی به خاطر کینه‌هایی که دارند این سفیر را همراهی می‌کنند و من می‌خواهم امروز از این جمع حاضر بپرسم‌ای مردم آیا شما حاضر بودید که در موضوع هسته‌ای کوتاهی، تسلیم و یا سازشی توسط بنده و یا امثال من اتفاق بیافتد؟ (مردم تجمع‌کننده در میدان آزادی با صدای بلند و به اتفاق پاسخ دادند، خیر.)
احمدی‌نژاد مجددا از مردم پرسید آیا شما حاضرید سر سوزنی از حقوق خود عقب‌نشینی یا سازش کنید و حرف شما و آخر کلام شما در موضوع هسته‌ای چیست؟ بلند فریاد بزنید تا همگان بدانند که مردم پاسخ دادند «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست».
رییس دولت نهم در بخش دیگری از سخناش تصریح کرد: عده‌ای هستند که خود را مالک کشور می‌دانند و می‌خواهند کشور متعلق به آنها باشد و با کینه‌ورزی ایستاده‌اند و همه خدمات را تخریب می‌کنند که متاسفانه در همین موضوع هسته‌ای، افرادی با دشمن نشستند و اطلاعات داخل کشور را به دشمن دادند.
وی افزود: این افراد به طور منظم با دشمن دیدار می‌کردند و به آنان می‌گفتند فلانی این نظر را دارد و فلانی نظر دیگری دارد و یا فلانی با فلانی اختلاف نظر دارد و چرا شما قطعنامه نمی‌دهید؟ یا چرا قطعنامه‌ای که صادر می‌کنید ضعیف است؟
رییس‌جمهوری تصریح کرد: من تصور می‌کنم این افراد اگر متعلق به بخشی از قدرت هستند و یا اگر رسانه‌ای دارند و یا قدرتی و نفوذی دارند، تصور نکنند که می‌توانند از چنگال ملت ایران بگریزند.
احمدی‌نژاد افزود: عده‌ای هم پیدا شده‌اند که البته از اقلیت محض هستند و می‌خواهند پشت ملت را خالی کنند، به گونه‌ای که هر کار مثبتی انجام می‌شود آنان هو می‌کشند و با اطلاعات غلط می‌خواهند مردم را ناامید کنند.
وی افزود: اگر دولت به سفر استانی می‌رود آنان می‌گویند چرا می‌رود؟ اگر نمی‌رود، می‌گویند دولت کار نمی‌کند. اگر به روستاها برود می‌گویند چرا رفته‌ای با مردم عادی صحبت می‌کنی؟ و اگر به متن مردم نرویم می‌گویند از مردم بریده‌اید. اگر سیستم را متحول کنیم می‌گویند این چه کاری است؟ اگر به سفر خارجی نرویم می‌گویند سیاست خارجی ما ضعیف است، اگر گفت‌وگو نکنیم می‌گویند منزوی شده‌اید، اگر گفت‌وگو کنیم می‌گویند تند حرف زده‌ای.
وی تصریح کرد: هر اقدامی که انجام می‌شود این عده می‌گویند چراتدبیر نمی‌کنید ، وقتی به آنان می‌گوییم تدبیر شما چیست؟ آنان می‌گویند بنشینید و همان‌گونه که قبلی‌ها عقب‌نشینی کردند، شما هم همان کار را بکنید، اما آیا عقب‌نشینی تدبیر است؟
احمدی‌نژاد همچنین گفت: برخی می‌گویند چرا در موضوع هسته‌ای تا این ‌اندازه هزینه می‌کنید و آنان می‌گویند در این خصوص هزینه نکنید، اما لابد در منطق شما، ملت ایران از اساس نباید دفاع مقدس و سایر اقدامات دیگر را برای عزت و اقتدار خود انجام می‌داد.
این دولت برآمده از نذر و نیاز مردم است
رییس دولت در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: این دولت برآمده از نذر و نیازها و دعاهای مردم است، مردم از جیب خود خرج کردند و تبلیغات کردند و این دولت خود را نوکر ملت، دست بوس ملت و بدهکار ملت می‌داند و متعهد است تمام توان و لحظات خود را در خدمت پیشرفت کشور و رفع مشکلات به‌کار بگیرد.رییس‌جمهوری سپس با اشاره به کاوشگری که چندی پیش به فضا پرتاب شد اعلام کرد: 2 کاوشگر دیگر نیز به زودی به فضا خواهد رفت و در تابستان آینده اولین ماهواره ساخت ایران در مدار قرار خواهد گرفت.
عکس: خبرگزاری فارس