دو قدم قبل از سینمای انقلاب

م.ر.بهنام رئوف

به جرات می‌توان گفت که این روزها شبکه چهارم سیما در یک دوران گذار سپری می‌کند. شبکه‌ای که تا همین چند سال پیش مخاطبان چندانی نداشت و عمده برنامه‌های تولید شده در آن فقط قشر محدودی را شامل می‌شد، این روزها با تنوع در ساخت برنامه‌های گوناگون توانسته بر تعداد مخاطبان خود بیفزاید. یکی از همین برنامه‌هایی که طی چند ماه گذشته و به صورت روتین هر شب از این شبکه پخش می‌شود، برنامه دو قدم مانده صبح است.

این برنامه با تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید بشیری و اجرای محمدصالح اعلاء، با به‌کارگیری کارشناسان و صاحبنظران زبده در تمام بخش‌های فرهنگی توانسته مخاطبان بی‌شماری را هر شب در پشت جعبه جادویی بنشاند.

ترکیب کلی برنامه از حیث ساختار مبتنی بر حضور یک مجری ثابت یا دو مجری متغیر به شکل متناوب هر شب یکی از آن دو و مجری کارشناس‌های ویژه در هر رشته، حضور میهمان، بخش نماهنگ، وله و گزارش خواهد بود.

از جمله بخش‌های جذاب این برنامه را می‌توان به بحث در مورد موضاعات روز سینما عنوان کرد که با اجرای فریدون جیرانی و یک میهمان ویژه صورت می‌گیرد. بخش سینمایی دو قدم مانده به صبح، این هفته اما تا شکل زیادی متفاوت بود. این هفته فریدون جیرانی سینمای پیش از انقلاب را دستمایه برنامه خود قرار داده بود و با استفاده از گزارش‌های آرشیوی موجود توانسته بود تا حد زیادی سینمای پیش از انقلاب را به نقد بکشد.

عمده بحث موجود در این برنامه به اوضاع سینمای پیش از انقلاب، مشکلات تهیه‌کنندگان و سینماداران، سانسور و افزایش قیمت بلیت در یک مقطع زمانی خاص باز می‌گشت.

دو قدم مانده به صبح با استفاده از گزارش‌هایی که در سال‌های پیش از انقلاب توسط صدا و سیمای آن زمان تهیه شده بود نقطه نظرات مخاطبان سینمای پیش از انقلاب را به تصویر کشید که عموما از گرانی قیمت بلیت، سانسور در فیلم‌ها و نیز گزینش در پخش فیلم‌هایی سفارشی توسط دربار گله‌مند بودند.

پخش میزگردها و مصاحبه‌هایی از اعضای سینماداران پیش از انقلاب به همراه گفت‌وگوهایی اختصاصی با برخی از عوامل سینمای آن دوران همچون فردین از دیگر جذابیت‌های این برنامه بود.