مجید مجیدی و آفت زیاده‌خواهی در آواز گنجشک‌ها

نگاه سوم - مجید مجیدی که هم‌اکنون برای نمایش فیلمش در جشنواره فیلم برلین در آلمان به سر می‌برد، در جلسه مطبوعاتی فیلمش گفته است که پیام اصلی فیلم من این است که همواره در زندگی زیاده خواه نباشیم و در این راستا تصمیم‌هایی نگیریم که ما را به ضرر و خسران بکشاند. مجیدی البته در حالی چنین حرفی زده که خود برای کسب جایزه از جشنواره برلین نمایش فیلمش را در جشنواره فیلم فجر رها کرد و فیلم را به برلین فرستاد تا احیانا بتواند جایزه خرس طلایی این جشنواره را نصیب خود کند.

پنجاه و هشتمین جشنواره فیلم برلین که هم‌اکنون در این شهر در جریان است، امسال میزبان بسیاری از فیلم‌های ایرانی است که نتوانستند یا نخواستند فیلم را در جشنواره فیلم فجر به نمایش بگذارند. «آواز گنجشک‌ها داستان مردی به نام کریم است که به همراه همسر و فرزندانش در یک مزرعه پرورش شترمرغ زندگی می‌کند؛ اما زندگی سخت و مشقت‌بار، او را وادار به کار در شغل

دیگری می‌کند. شباهت‌های «آواز گنجشک‌ها» و «بچه‌های آسمان» دیگر فیلم مجیدی آن را نیز در زمره فیلم‌های تلخ و در عین حال خوش‌بینانه به زندگی قرار داده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که این فیلم که بیگناهی کودکان معصوم را نیز به نمایش می‌گذارد به همراه ۲۰ فیلم دیگر از سایر کشورها در بخش مسابقه جشنواره برلین قرار دارد.

مجیدی در این جلسه مطبوعاتی همچنین گفته است: اعتقادات مذهبی من، ریشه در خانواده دارد.‌ من در یک خانواده مذهبی بزرگ شده‌ام و همواره ارزش‌های معنوی و مذهبی در تمام زندگی همراه من بوده است. آنچه که مورد تردید من است، آن چیزی نیست که به آن اعتقاد دارم بلکه چیزهایی است که ارزش‌های مذهبی، ما را به آنجا رهنمون شده و تفکر درباره آن مسائل را به ما گوشزد کرده است. مجیدی در پایان نمایش فیلم خود در جلسه مطبوعاتی فیلمش، افزود: اعتقادات مسلمانان و سنت‌های آنها همواره در فیلم‌ها در هم تنیده شده است؛ ولی بیش از آن که صرفا ناشی از یک ایدئولوژی مذهبی باشد، انعکاس‌دهنده یک فرهنگ غنی است.