فیلم کمال تبریزی محبوب تماشاگران جشنواره

نگاه سوم - فیلم همیشه پای یک زن در میان است ساخته کمال تبریزی با ۷۳/۸۶‌درصد آرا از سوی تماشاگران به عنوان بهترین فیلم جشنواره انتخاب شد. آخرین ساخته تبریزی در حالی این عنوان را کسب کرد که بسیاری از تماشاگران از کیفیت پایین فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره امسال ابراز نارضایتی می‌کردند. به‌رغم چنین استقبالی از سوی تماشاگران «همیشه پای یک زن در میان است» نیز از گزند ممیزی در امان نماند و حتی در نمایش‌های آخر آن در جشنواره زمان نمایش فیلم به دلیل حذفیات فراوان به ۵۰ دقیقه کاهش یافت. جشنواره امسال در حالی به پایان رسید که بسیاری از فیلم‌های ارائه شده به جشنواره به دلایل مختلف ناشی از سختگیری‌های معاونت سینمایی امکان نمایش پیدا نکردند.

فیلم‌های آتش کار و دایره زنگی جزو این مجموعه بودند که ممیزان محترم برای این دومی تقاضای ۷۰‌درصد اصلاحیه کرده بودند به نحوی که اگر فیلمساز (پریسا بخت آور) قصد نمایش می‌کرد، باید احتمالا آن را در بخش فیلم‌های کوتاه به نمایش در می‌آورد! در رده دوم فیلم‌های منتخب از نگاه تماشاگران فیلم آواز گنجشک‌ها با ۶۷‌درصد قرار گرفت. داستان ساده و بی‌پیرایه مجید مجیدی برای تماشاگران خاطره فیلم «بچه‌های آسمان» را زنده کرد. اما کنعان ساخته مانی حقیقی با ۱۶/۶۲‌درصد در مکان سومین فیلم برگزیده تماشاگران قرار گرفت. کنعان از همان ابتدا مورد توجه تماشاگران بود و شاید اگر فیلمساز پایان بندی مناسبی برای فیلمش برمی‌گزید، می‌توانست در سالی که خالی از فیلم‌های خوب بود به راحتی در جای نخست جای بگیرد. مانی حقیقی دو سال قبل به همراه اصغر فرهادی فیلمنامه فیلم بسیار موفق چهارشنبه سوری را نگاشته بود؛ اما کارگردانی آن کار را به فرهادی سپرده بود. در کنعان هرچند فرهادی در نوشتن فیلمنامه به یاری حقیقی آمد؛ اما کارگردانی کار را حقیقی انجام داد که به هر حال به عنوان نخستین فیلم خانوادگی فیلمساز اثر قابل قبولی است. «به همین سادگی» سیدرضا میرکریمی؛ هر چند پیش‌بینی می‌شود تعداد جوایز زیادی را به خود اختصاص دهد ،چندان به مذاق تماشاگران خوش نیامد و تنها ۵۱‌درصد آرا را به خود اختصاص داد و به دنبال آن دیوار

(محمد علی طالبی) با ۴/۴۹ و «استشهادی برای خدا» با ۴۱/۴۸ و «باد در علفزار می‌پیچد» (خسرو معصومی) با ۴۸‌درصد آرا در رده‌های بعدی قرار گرفتند.