شاعر آوانگارد قلمروهای آهنی درگذشت

ژازه طباطبایی دیروز درگذشت.

این هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز ۷۷ساله، به‌دلیل عوارض ناشی از عفونت ریه، مشکلات قلب، کلیه و دستگاه تنفسی، در بیمارستان آتیه تهران دار فانی را وداع گفت. ژازه طباطبایی پس از دوره سه ماهه بیماری و ۱۵ روز پیش را بیهوش بود و با دستگاه نفس می‌کشید.

شاعر آوانگارد قلمروهای آهنی که از نیمه آذرماه به‌دلیل آسیب‌دیدگی از ناحیه لگن در بیمارستان بستری و مورد عمل جراحی قرار گرفت، پس از پایان دوره نقاهت از دو ماه پیش به آسایشگاه سالمندان فرزانگان منتقل شد، اما در پی مشکلات ناشی از بلعیدن غذا به خون‌ریزی معده دچار و از اوایل بهمن به بیمارستان عیوض‌زاده و در پی آن، به بیمارستان آتیه انتقال داده شده بود. بنا بر اعلام، قرار بود موزه هنرهای دینی امام علی (ع) بهمن‌ماه سال‌جاری به‌همراه بزرگداشتی، نمایشگاهی از آثار وی را برگزار کند. موزه هنرهای معاصر تهران نیز قرار است تابستان سال آینده میزبان آثار این هنرمند معاصر و شاعر قلمروهای آهنی باشد. ژازه طباطبایی از پیشگامان هنر مدرن در ایران و تلفیق آن با مایه‌های هنر سنتی و نقاش و حجم‌ساز برجسته معاصر بود که بیشتر ماه‌های سال را در اسپانیا می‌گذراند، اما پاییز را به تهران آمد و پایان زمستان را ندید.

او نوشتن را از ۱۲سالگی آغاز و تاکنون بیش از ۴۰ جلد کتاب شامل داستان‌های فولکلور، رمان، شعر، نقدهای هنری و نمایشنامه منتشر کرده است. وی پیش از ورود به دانشگاه، یک روزنامه را هم منتشر کرد، پس از آن به کارگردانی،‌ هنر دراماتیک، باله و نقاشی و مجسمه‌سازی علاقه‌مند شد.

طباطبایی پایه‌گذار و مدیر گالری هنر مدرن ایران است. آثارش در استرالیا، چین، انگلیس، فرانسه، ‌آلمان، یونان، هند، ایران، ایتالیا، موناکو، اسپانیا، سوئد،‌ ترکیه، آمریکا و یوگسلاوی نمایش داده شده‌اند. همچنین آثار وی به جشنواره‌های پاریس، سن پائولو و جشنواره دوسالانه ونیز رفته و بیش از ۱۰ جایزه جهانی را دریافت کرده‌ است. طباطبایی سال‌ها بود که مجسمه‌هایش را با استفاده از آلات و ادوات مستعمل ماشین‌های صنعتی خلق می‌کرد.