ظریف مثل کریستال
میرمحمد طجوزی
امروزه دیگر کمتر خانه‌ای پیدا می‌شود که بوفه در آن جایی نداشته باشد، همان بوفه‌ای که پر شده از انواع و اقسام ظروف بلور و کریستال که نهایت سلیقه خانم خانه را نشان می‌دهد.

عکس: میرمحمد طجوزی
اصولا طی سال تمام سعی و تلاش خانم خانه این است که با جمع‌آوری اینگونه وسایل و ظروف، خانواده را برای پذیرایی از میهمانان آماده کند.
اما دیگر در این کوتاه مدت باقی‌مانده تا سال نو اوضاع طور دیگری است، چرا که به اواخر سال نزدیک شده‌ایم و یواش‌یواش کار خانه‌تکانی خانم‌ها شروع شده است و از آنجایی که باید نیمی از وسایل خانه تعویض و نو شود، ظروف داخل بوفه‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و باید یک تغییر و تحول درست و حسابی در دکوراسیون آن به وجود بیاید. پس این آقایان هستند که باید هر چقدر که در توان دارند پول‌هایشان را تقدیم کنند تا آبروی خانواده حفظ شود و هنگامی که در سال جدید میهمانان وارد منزل می‌شوند حتما متوجه تغییر وسایل کریستالی منزل شوند. البته لوازم کریستالی تنها به همان ظروف پذیرایی ختم نمی‌شوند و لوازمی چون گلدان، قاب عکس و... نیز امروزه در انحصار کریستال‌هایی هستند که واقعا از زیبایی به خصوصی بهره می‌گیرند.
اما در برخی اوقات مصرف‌کنندگان از جرم‌های خیلی نازکی که در سطوح مختلف ظروف کریستالی دیده می‌شود شکایت دارند و همیشه نگران برطرف کردن آنها هستند، اما باید بدانید که تنها با استفاده از مقدار کمی مایع سفیدکننده همراه کمی پودر لباس‌شویی آنزیم‌دار می‌توانید این لکه‌های مزاحم را از بین برده و با ظروف کاملا شفاف و درخشنده به کارتان ادامه دهید.
هنگامی که وارد فروشگاه‌های مربوط به این محصول شدید، بدانید که حتما باید از راهنمایی‌های فروشنده کمک بگیرید. با توجه به تقاضای بسیار بالای انواع محصولات بلور و کریستال چه در بازار تولیدات داخلی و چه در بازار تولیدات خارجی، رقابت‌های تنگاتنگ ایجاد شده است و این مبارزه تا حدی است که هر روز شما شاهد تولید محصولات جدید از شرکت‌های مختلف به شکل و شمایل خاص و جدید هستید، اما برای اینکه بتوانید یک خرید مناسب داشته باشید می‌توانید با معرفی کالا از سوی فروشنده وسیله مورد نیاز خود را انتخاب کرده و آن را تهیه کنید.
کشورهای چک اسلواکی، ایتالیا، آلمان، فرانسه و ژاپن به ترتیب برترین تولیدکنندگان اینگونه محصولات در سطح جهانی هستند. البته بد نیست بدانید که ژاپن به دو شکل به کشورمان تولیدات بلور و کریستال خود را ارسال می‌کند؛ محصولاتی که «made in japan» روی آنها حک شده باشد به سفارش ایران در ژاپن تولید شده است، اما محصولاتی که به طور مثال روی آنها «نوری تازه» حک شده باشد تحت‌نظارت ژاپن در کشور ایران تولید شده است. اما کشورمان هم در این عرصه از قافله عقب نمانده به‌طوری که چندین کارخانه داخلی مشغول به تولیدات این‌گونه محصولات هستند که از جمله آنها می‌توان به گروه تولیدی شوگا در ایران اشاره کرد. اما به واقع علم تولید صنعتگران و تولیدگران ایرانی آن‌قدرها هم بالا نرفته که بخواهند با محصولات کشورهایی چون چک و ایتالیا رقابت کنند و محصولات داخلی همیشه مقداری کدرتر از نمونه‌های خارجی خود هستند.
محسن قربانی، مدیر فروشگاه نگین در رابطه با این موضوع می‌گوید: یکی از عمده دلایلی که می‌توان برای شفاف‌تر بودن محصولات خارجی انواع بلور و کریستال بیان کرد، داشتن کربن در کریستال‌های خارجی است. آنها در تولید محصولات خود از کربن استفاده می‌کنند و هرچقدر هم که بیشتر و البته همراه با علم کافی ازکربن برای تولید انواع ظروف کریستالی استفاده شود در نهایت نتیجه‌ای که در برخواهد داشت همان زیبایی و شفاف بودن ظروف تولیدی آنها خواهد بود.
بورس زیبایی
اگر روزی در صدد خرید و تهیه انواع و اقسام بلورجات و ظروف کریستالی برآمدید می‌توانید به خیابان‌های رودکی، بازار بزرگ، بازارچه طرخانی و نهایتا بزرگ‌ترین مرکز تهیه و توزیع اینگونه کالاها که میدان شوش در جنوب تهران است، سری بزنید و تمام مایحتاج خود را از این اماکن تهیه کنید.
هنگامی که به میدان شوش می‌روید حس می‌کنید که وارد یک شهر جدید شده‌اید. شهری که تمام بنای آن با ظروف کریستالی درست شده است. به واقع گستردگی محصولات متفاوت و گوناگون در این بازار سبب شده است. تا هر روز این منطقه پذیرای میهمانان از نقاط مختلف شهر باشد و همگان برای خرید محصولات به روز و تولیدات جدید کارخانه‌های داخلی و خارجی از این بازار دیدن می‌کنند.
تمام راسته‌ها و کوچه و پس‌کوچه‌های میدان شوش و حومه آن مشغول فروش محصولات کریستالی هستند، چرا که آنقدر استقبال از این بازار زیاد است که گذشته از صدها فروشگاه و مغازه‌ای که مشغول هستند نیمی از خیابان‌ها و کوچه‌های این مناطق نیز تحت اشغال دست‌فروشان درآمده است. آنان نیز مشغول فعالیت‌های خرید و فروش ظروف و لوازم کریستال هستند.
هیچ‌گاه فراموش نکنید که قیمت تنها گزینه برای انتخاب یک کالا نیست و همیشه باید اولین نکته‌ای که برای خرید یک کالا در نظر داشته باشید همان کیفیت محصول موردنظرتان خواهد بود. کالاهایی که با قیمت ارزان و اکثرا از طریق دست‌فروش‌ها ارائه می‌شوند هیچ‌گاه کیفیت لازم را ندارند و اگر بخواهید به خاطر قیمت ارزان، آنها را خریداری کنید احتمالا مجبور می‌شوید تا دوباره دست به خرید بزنید. پس بهتر آن است که قبل از خرید با کمی دقت و گرفتن اطلاعات کافی کالایی را خریداری کنید که بتواند چند سالی شما را در رفع نیازهایتان همراهی کند.البته به تازگی کارگاه‌های غیرقانونی و بدون مجوز تاسیس شده‌اند و اقدام به تولید نمونه‌های محصولات کارخانه‌های صاحب‌نام می‌کنند و بعد از تولید با استفاده از مارک آن شرکت‌ها تولیدات خود را به نام محصولات اصلی آن کارخانه روانه بازار می‌کنند، به همین جهت باید هنگام خرید بسیار دقیق باشید.