قیمت‌های متفاوت مسکن در پونک
مهدیس فرقانی
روزهای پایانی سال، روزهای نگران کننده‌ای است به علت آن که با آمدن سال جدید قیمت مسکن هم تغییر می‌کند و قیمت آن رو به افزایش خواهد رفت.

وقتی قیمت مسکن نسبت به شش ماه گذشته به میزان 200 تا 250هزار تومان هر متر مربع افزایش پیدا می‌کند، مطمئنا نسبت به یک سال گذشته و با وجود تورم قیمت‌ها با رشد بسیار بالایی همراه خواهد بود.
این وضعیت شاید تنها برای مالکان یا بسازوبفروش‌ها سودمند باشد.
خیابان پونک در منطقه پنج شهری واقع شده است. قیمت مسکن در این منطقه نسبت به شش‌ماه گذشته با رشد بالایی همراه بوده و به طور کلی از ابتدای سال تا به الان 15درصد رشد داشته است.
در حال حاضر تعداد معاملاتی که در مشاوران املاک صورت می‌گیرد بسیار کم است و اگر یک یا دو معامله‌ای هم که صورت می‌گیرد به طور شانسی یا تصادفی است زیرا اکثر خریداران واحدهای مسکونی در این منطقه، بیشترین پس‌اندازشان ۸۰ تا ۸۵میلیون تومان است.
طبق گفته برخی از مشاورین املاک، مالکان برای ملک‌های خود قیمت‌های کذایی انتخاب می‌کنند. قیمت‌هایی که به زمان خود حقیقی نیستند، اما مالکان از این انتخاب قیمت پشیمان نیستند و صبر می‌کنند تا قیمت بازار مسکن تا به آن حد برسد و ملک‌های خود را طبق میل خود بفروشند.
بهترین محله پونک، همیلا است و کوچه‌های این خیابان فرد و زوج هستند که کوچه‌های فرد نسبت به کوچه‌های زوج بهتر هستند. به خصوص کوچه‌های یک، سه، پنج و هفت. چرا که این کوچه‌ها به میدان بسیار نزدیک هستند، اما کوچه‌های زوج از پیاده‌روی بسیاری تا به میدان برخوردار هستند.
میدان پونک از دو مجتمع بزرگ خرید تیراژه و بوستان و همین طور میدان میوه و تره‌بار برخوردار است.
در خیابان همیلا، قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز در کوچه‌های فرد حدودا دو میلیون و ۵۰۰هزار تومان در کوچه‌های زوج به حدود دو میلیون و ۳۵۰هزار تومان می‌رسد.
قیمت هر متر مربع آپارتمان چند سال ساخت در کوچه‌های فرد و زوج به تناسب امکانات نسبت به آپارتمان‌های نوساز پایین‌تر خواهد بود.
همان طور که مشخص است قیمت واحدهای مسکونی در کوچه‌های فرد نسبت به کوچه‌های زوج گران‌تر است.
البته قیمت هر متر مربع در متراژهای پایین، بالاتر است، اما در متراژهای بالا مانند 200 و 210 متر مربع قیمت هر متر مربع به علت آن که توانایی خرید پایین است، کمتر است.
آپارتمان‌هایی که چهار تا تک واحد هستند قیمت هر مترمربع واحد مسکونی حدود دومیلیون و ۴۰۰هزار تومان است؛ چرا که این واحدها بسیار لوکس هستند و از آسانسور هم بهره‌مند هستند.
آپارتمان‌های دو واحدی از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند. قیمت هر متر مربع واحد مسکونی دو میلیون و 500هزار تومان است و به علت جمعیت ساکنین در این آپارتمان‌ها به علت آن که آسانسور نمی‌تواند جوابگو باشد، از آن استفاده نمی‌شود. قیمت هر متر مربع آپارتمان چند سال ساخت در کوچه‌های پایین خیابان همیلا مانند کوچه‌های صفاریان و آرش دو میلیون و 300هزار تومان است.
قیمت هر متر مربع آپارتمان در کوچه‌های بالای خیابان همیلا، دو میلیون تومان است.
واحدهای تجاری در این منطقه خرید و فروش نمی‌شود؛ چرا که اکثر مغازه‌داران و کاسبان از شغل و درآمد خود راضی هستند و میلی برای فروش واحدهای تجاری خود ندارند.
قیمت هر متر مربع واحد تجاری در خیابان اشرفی اصفهانی که نزدیک به میدان است، ۲۰میلیون‌تومان است.

خیابان همیلا
همیلا یکی از بهترین خیابان‌های پونک است که کوچه‌های این خیابان به صورت زوج و فرد هستند. کوچه‌های فرد نسبت به کوچه‌های زوج برتری دارند چرا که فاصله این کوچه‌ها تا میدان پونک کمتر است در نتیجه دسترسی به مرکز پونک آسان‌تر است، البته قیمت آپارتمان‌های مسکونی در این خیابان نسبت به سایر خیابان‌های دیگر منطقه گران‌تر است.

خیابان سردار جنگل
این خیابان در غرب پونک واقع شده است و این محله نسبتا ضعیف‌تر از محله‌های دیگر پونک است. در این خیابان علاوه بر واحدهای مسکونی، واحدهای تجاری بر خیابان قرار گرفته‌اند. اکثر واحد‌های مسکونی هشت واحدی و از امکانات معمولی بهره‌مند هستند. نکته مهم اینجا است که جمعیت ساکنین این محل تا یک‌ یا دو سال آینده به جمعیت منطقه پونک نزدیک خواهد شد. این خیابان از دو مرکز تفریحی و یک مجتمع آموزشی برخوردار است. بافت اکثر آپارتمان‌های این خیابان نوساز است.

خیابان اشرفی اصفهانی
این خیابان از میدان صادقیه تا خیابان چهاردیواری گسترده شده است. واحدهای مسکونی، بیشتر هشت تا ۱۰واحدی هستند و از جمعیت نسبتا کمی برخوردار است، اکثر آپارتمان‌های این خیابان پنج تا شش سال ساخت هستند و بافت این منطقه شبیه به پونک است.