دانستنی‌های یک گردشگر درباره بیمه‌های مسافرتی
میترا یزدچی
یکی از مواردی که در خدمات تورهای مسافرتی شامل حال مسافران می‌شود، بیمه مسافرتی است.

بیمه‌های مسافرتی که در حال حاضر از ضروریات کلیه سفرهای داخلی و خارجی هستند، انواع مختلفی دارند.
بیمه‌‌نامه مسافرتی
خارج از کشور AXA
این بیمه‌نامه اشخاصی را که قصد مسافرت به خارج از کشور دارند، تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد و اعتبار آن در خارج از کشور بوده و کلیه خدمات موضوع این بیمه‌نامه با توجه به توافق فی‌مابین مطابق با شرایط عمومی، توسط شرکت بین‌المللی کمک‌رسانی آکسا تضمین و ارائه می‌شود.
همچنین خسارت‌های وارده در محل و به ارز قابل پرداخت است.
استفاده از این پوشش بیمه‌ای به‌رغم مزایای فوق‌العاده‌ای که بر آن مترتب است، اجباری نیست و به جهت عدم آشنایی مردم با آن کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای سفر به کشورهایی نظیر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کانادا و آمریکا داشتن این نوع پوشش بیمه‌ای اجباری است.
مزایای بیمه‌نامه مسافرت به خارج از کشور با احتساب موارد استثناء و شرایط مندرج در بیمه‌‌نامه عبارتند از:
-پرداخت هزینه‌‌های درمانی، جراحی، داروخانه و بیمارستان جهت حوادث و بیماری‌هایی که در طول مسافرت بروز کند تا مبلغ ۵۰۰۰۰یورو
- پرداخت هزینه‌های فوریت‌های دندانپزشکی تا مبلغ 150 یورو
- پذیرش و انتقال پزشکی به نزدیک‌‌ترین بیمارستان یا بازگرداندن بیمار به ایران تحت نظارت پزشکی
- پرداخت هزینه‌های دعاوی حقوقی تا 1000یورو طبق شرایط بیمه‌نامه
- راهنمایی و کمک‌رسانی در سرقت با مفقودشدن مدارک مسافرتی
- بازگرداندن کودکان به ایران در صورت فوت یا بستری‌شدن بیمه‌شده
- بازگرداندن جسد به ایران در صورت فوت بیمه‌شده در طول مسافرت
- پرداخت هزینه‌های عزیمت همراه به بالین بیمه‌شده بستری در بیمارستان
- انتقال پیام‌های فوری و اضطراری بیمه‌شده
- ارسال دارو از کشور مبدا به کشوری که بیمه‌شده در آن بستری است
- بازگشت پیش‌بینی نشده به دلیل مسائل پزشکی یا بیماری بستگان بیمه شده در صورتی که نتواند از بلیت اولیه جهت بازگشت استفاده کند
- استرداد بار مسافر در صورت فقدان یا اشتباه مسیر بار (چنانچه بار کنترل شده تحویل نشود، هزینه خریدهای اضطراری تا مبلغ 200یورو و در صورتی که این تاخیر به بیش از 48ساعت منجر شود، حداکثر تا مبلغ 800یورو)
- درصورت مفقود شدن یا به سرقت رفتن مدارک مهم مسافرتی از قبیل گذرنامه، ویزا و... ارائه اطلاعات لازم در مورد چگونگی اقدامات قانونی برای جایگزینی آنها
- پرداخت هزینه‌‌‌های دیدار اضطراری هر فرد به درخواست بیمه‌گذار از مبدا ایران شامل یک فقره بلیت دوطرفه و مخارج اقامت تا سقف روزانه 60یورو برای حداکثر 15 روز متوالی (مشروط بر آنکه بیمه‌گذار بیش از 10 روز متوالی در بیمارستان بستری شود)
شرایط ابطال بیمه مسافرت
به خارج از کشور AXA
در بعضی از موارد بیمه‌گذاران به علت عدم صدور ویزای سفر یا انصراف از مسافرت در خواست ابطال بیمه‌نامه خود را دارند، بدین منظور با شرایط زیر نسبت به ابطال اقدام می‌شود.
- در صورتی که علت ابطال، عدم صدور ویزا باشد که در این صورت، با اخذ نامه از سفارتخانه کشور موردنظر و با صدور الحاقی با درج علت ابطال و با کسر 20000ریال بابت هزینه ابطال اقدام می‌شود.
- در صورتی که انصراف از سفر توسط بیمه‌گذار (بیمه شده) قبل از صدور ویزا باشد با کسر مبلغ ۳۰۰۰۰ریال نسبت به صدور الحاقی اقدام و بیمه‌نامه باطل خواهد شد.
- در صورتی که انصراف از سفر توسط بیمه‌گذار (بیمه شده) بعد از صدور ویزا باشد، علی‌القاعده تا اتمام مهلت ویزا امکان ابطال بیمه‌نامه فراهم نیست و بعد از پایان یافتن مدت ویزا بیمه‌گر با رویت اصل گذرنامه بیمه شده و کنترل عدم درج مهر خروج از کشور در مدت اعتبار ویزا با کسر مبلغ 30000ریال هزینه ابطال نسبت به صدور الحاقی اقدام خواهد کرد.در صورتی که انصراف از سفر توسط بیمه‌گذار (بیمه شده) بعد از صدور ویزا باشد، علی‌القاعده تا اتمام مهلت ویزا امکان ابطال بیمه‌نامه فراهم نیست و بعد از پایان یافتن مدت ویزا بیمه‌گر با رویت اصل گذرنامه بیمه شده و کنترل عدم درج مهر خروج از کشور در مدت اعتبار ویزا با کسر مبلغ 30000ریال هزینه ابطال نسبت به صدور الحاقی اقدام خواهد کرد.
بیمه مسوولیت برگزارکنندگان تورهای علمی، سیاحتی و زیارتی
با توجه به شرح وظایف اشخاص حقیقی و حقوقی برگزارکننده تورهای علمی، سیاحتی و زیارتی که مسوولیت‌های آنها را از لحظه آغاز حرکت تورها از مبدا نشان می‌‌دهد، با ارائه این پوشش بیمه‌ای (بیمه مسوولیت برگزارکنندگان تورها)، چنانچه در طول ایام برگزاری تور خسارات جانی به شرکت‌کنندگان در تورها و اردوها وارد آید و مسوولان تور مقصر شناخته شوند، شرکت بیمه‌گر با رعایت شرایط و مندرجات بیمه‌نامه و قوانین و مقررات بیمه مسوولیت مدنی، نسبت به جبران آن اقدام خواهد کرد، به عبارت دیگر چنانچه در زمان برگزاری تور حادثه‌ای واقع شده و منجر به واردشدن صدمات جسمانی به شرکت‌کنندگان (مسافران) شود و مسوولیت برگزارکننده تور محرز شود، شرکت بیمه خسارت‌های وارده را تا سقف تعهدات توافق شده جبران خواهد کرد. براساس ضوابط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استفاده از این پوشش بیمه‌ای برای برگزارکنندگان تور اجباری است.
تعهدات بیمه‌گر در این خصوص عبارت است از:
الف) پرداخت غرامت فوت و نقص عضو
ب) پرداخت هزینه‌های پزشکی
بدیهی است حداکثر میزان غرامت قابل پرداخت بستگی به میزان حق بیمه پرداخت شده توسط آژانس مسافرتی برگزارکننده برای هر مسافر دارد
موارد استثنا
- خسارت ناشی از عمد و تقلب بیمه‌گذار
- خسارتی که طبق قانون تحت پوشش بیمه‌نامه شخص ثالث اجباری و حوادث سرنشین وسایط نقلیه موتوری قرار می‌گیرد
- خسارت ناشی از نزاع و درگیری
- خسارت ناشی از حوادث دریایی
-خسارت ناشی از جنگ، مین و انفجار
- سایر استثنائات مندرج در شرایط عمومی بیمه‌نامه و مسوولیت مدنی
نکته مهم
از آنجایی که در کلیه بیمه‌های مسوولیت مدنی بدون استثنا بیمه‌گذار موظف است به محض اطلاع از هرگونه ادعا علیه خود حداکثر ظرف مدت ۵روز بیمه‌کننده را به صورت کتبی مطلع کرده و تشکیل پرونده خسارت نماید، لذا ضروری است که مسافران آگاهی داشته باشند که باید ظرف مدت تعیین شده نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند. بدیهی است در صورت نقص مدارک بعدا امکان ارائه مدارک تکمیلی به بیمه‌گر وجود خواهد داشت.