برفی که گل‌ها را کشت

محمود علیزاده

اگر طی چند روز گذشته به هر دلیلی سری به گل‌فروشی‌ها زده باشید حتما متوجه افزایش قیمت گل‌ها شده‌اید. وقتی علت این امر را جویا می‌شوی، می‌گویند: «وقتی که به ما جنس را گران می‌دهند، ما که نمی‌توانیم ضرر کنیم و با همان قیمت قبلی آنها را بفروشیم.»

این گفت‌وگو با یکی از گل‌فروشی‌ها در یکی از خیابان‌های شلوغ تهران است. مرتضی می‌گوید: «ما هم مثل بسیاری از کاسب‌ها دلمان نمی‌خواهد تو ذوق مشتری بزنیم یا پول اضافی بگیریم. این که تمام کالاها به نوعی گران شده‌اند یا دلایل دیگر هم که برای تمام مردم است. اما اینکه مثلا هر شاخه گل‌سرخ که یک دفعه ۲۰۰ یا ۳۰۰تومان گران می‌شود دلیلش به گلخانه‌ها بر می‌گردد».

* یعنی آنها گران کرده‌اند.

بله.

* چرا؟

سرما؛ می‌توانم به جرات بگویم سرمای اخیر که طی چند سال گذشته بی‌سابقه بوده است، نزدیک به ۲ یا ۳میلیارد تومان به آنها خسارت وارد کرده است. تازه این آمار تقریبی مربوط به گلخانه‌های اطراف تهران است. هنوز ما دقیق نمی‌دانیم که در شهرستان‌های دیگر که پرورش گل انجام می‌دهند چه مقدار خسارت وارد شده است.

* بیشترین آسیب را چه کسانی دیده‌اند؟

خب نمی‌توان از شخص یا گلخانه خاصی نام برد، این سرما باعث شده است که نزدیک به ۲ یا ۳هزار نفر بیکار شوند. حداقل هر گلخانه یا محل پرورش گل سی، چهل نفر کارگر دارد. به اینها، راننده‌هایی که گل‌ها را توزیع می‌کنند هم باید اضافه کنیم.

خود توزیع‌کننده‌ها یا کسانی مثل ما این وسط متضرر می‌شود.

* ولی نباید این قدر گران شود؟

درست می‌گویید، اما مساله این است که الان داریم به روز ولنتاین نزدیک می‌شویم. خب کسبه گل‌فروش با توجه به سابقه فروش خود براساس سال‌های گذشته سفارش می‌دهد.

خب تا اینجا به قولی تقاضا زیاد می‌شود و هر سال نسبت به سال گذشته خیلی کم به قیمت‌ها اضافه می‌شود. امسال که سرما هم اضافه شد و در روزهایی که گل خواهان زیادی خواهد داشت، نیست و کم شده است. همین دلیل گرانی می‌شود.

یک مساله دیگر هم که باید به آن توجه شود این است که قیمت بعضی از گل‌ها شاید نسبت به برخی دیگر از آنها گران‌تر شود.

وقتی دلیلش را از اعطایی، یکی دیگر از گل‌فروشان سطح شهر می‌پرسیم دلیلش را میزان خسارت وارده بر اساس حساس بودن گل عنوان می‌کند.

اعطایی می‌گوید: «مثلا گلایول یا مریم بسیار حساس هستند. اینها در این سرما خیلی بیشتر از سایر گل‌ها آسیب دیده‌اند.

گلایول را ما شاخه‌ای ۷۰۰تومان می‌فروختیم ولی الان شده ۱۰۰۰تومان یا گل سرخ که آن هم گران شده است.»‌

اعطایی در خصوص میزان خسارت‌ها، همان ۲ یا ۳میلیارد تومان را به صورت تخمینی بیان می‌کند. او می‌گوید: «البته بسیاری از گلخانه‌ها بیمه هستند، اما خب معمولا پرداخت خسارت هم به میزان قرارداد بستگی دارد و هم به تخمینی که کارشناسان بیمه می‌زنند.

خب آن هم مساله‌ای است که دیر یا زود حل می‌شود؛ اما الان بسیاری از ما جدا از اینکه نگران وضع کاسبی خود هستیم، نگران کارگرهایی که حتی نیمی از آنها روز مزد هستند، هم هستیم.

ضمن اینکه این روند شاید تاثیر زیادی در بازارها نیز داشته باشد. چون ما گل‌های وارداتی هم داریم وقتی که تولیدکننده خودمان نتواند جواب بازار را بدهد، شاید مقداری از نیاز بازار از طریق واردات تامین شود، اما آن هم روی قیمت گل تاثیر می‌گذارد.

این گل‌فروش می‌گوید: «در واقع ما در ماه‌هایی از سال فروشمان زیاد نیست، مثلا در ایام محرم چون معمولا در این ماه‌ها یا روزهایی مثل آن معمولا کسی تولد و عروسی و این جور چیزها نمی‌گیرد. البته درست است که هر کس روزی مقدر خود را دارد ولی بی‌سعی و تلاش هم به دست نمی‌آید، اما الان این روزها واقعا روزهای سختی برای کسانی است که به نوعی رزق و روزیشان از طریق گل و گل‌فروشی و شغل‌های جانبی آن تامین می‌شود.»

او ادامه می‌دهد:«گاهی اوقات ما خودمان هم ناراحت می‌شویم مثلا دسته گلی را که به طور متوسط پنج، شش‌هزار تومان می‌‌فروختیم حالا باید هشت یا ده‌هزار تومان بفروشیم. تاثیر آن در زندگی روزمره خودمان هم دیده می‌شود. چون آدم فکر می‌کند برای باغ‌دارها هم این اتفاق افتاده، برای خیلی از کسان دیگر یا در واقع سرما به خیلی از مشاغل آسیب رسانده است.

در این حال آدم احساس می‌کند که همه چیز گران خواهد شد. البته ما که همیشه توکل می‌کنیم. تا الان که روزی ما رسیده، ولی واقعا این چند مدت که سرما یکدفعه کاهش زیادی پیدا کرد خیلی خیلی زیاد بر کار ما تاثیر گذاشت.»

حالا اگر شما این روزها به هر دلیل که می‌خواهید گل بخرید می‌توانید گل دلخواهتان را پیدا کنید و تنها فرقش با یکی دو ماه پیش این است که کمی گران‌تر شده است. اما هر‌چه باشد حتما ارزش آن را دارد که با پرداختن مثلا هزار تومان بیشتر دل عزیزتان را شاد کنید.