کسادی بازار مسکن در خیابان پیروزی
مهدیس فرقانی
خیابان پیروزی در منطقه ۱۴شهری واقع شده است. قیمت مسکن در این منطقه نسبت به شش ماه گذشته با سیر صعودی همراه بوده است.

برخی از مشاورین املاک این منطقه علت افزایش قیمت مسکن را گرانی مصالح ساختمانی به خصوص سیمان و تیرآهن و دستمزد کارگران و وجود فصل سرما می‌دانند.
در حال حاضر بازار مسکن در این منطقه راکد است، در حالی که متقاضیان برای خریداری و یا اجاره واحدهای مسکونی به دفاتر مشاورین املاک مراجعه می‌کنند، اما به علت بالا بودن قیمت ملک و مقدار کم پس‌انداز متقاضیان، معامله‌ای صورت نمی‌گیرد.
بعضی از مشاورین املاک اظهار می‌کنند که برخی از مالکان قیمت ملک خود را فقط بر اساس قیمت زمین، هزینه مصالح، نوع خدمات و سود کافی تعیین نمی‌کنند؛ بلکه اکثر آنها به طور دلخواه ملک‌های خود را قیمت‌گذاری می‌کنند.
مثلا مالکی ملک کلنگی خود را با متراژ ۱۸۰مترمربع با قیمت ۴۶۰میلیون تومان برای فروش به یکی از مشاورین املاک می‌سپرد و هنگامی که علت قیمت بالای ملک از مالک پرس‌و‌جو می‌شود این جمله پاسخ داده می‌شود: «اختیار ملکم را دارم و تصمیم دارم تا به این قیمت آن را بفروشم و قیمت را کاهش نمی‌دهم و آن قدر صبر می‌کنم تا آن را با قیمت مورد نظرم به فروش برسانم!»
این مساله و موارد مشابه این مساله نشان‌دهنده عدم رسیدگی و نظارت نسبت به قیمت ملک از سوی اتحادیه مسکن است.
قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در بلوار ابوذر از یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان تا یک‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان است و قیمت هر مترمربع آپارتمان چندسال ساخت در این بلوار از یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان تا یک‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان است.
خیابان پرستار، جزو یکی از محلات قدیمی خیابان پیروزی است که هنوز اصالت خود را حفظ کرده است و به عنوان یکی از بهترین خیابان‌های این منطقه شناخته می‌شود، بافت مسکونی این خیابان قدیمی است اما در بعضی از قسمت‌های این خیابان آپارتمان‌هایی که بازسازی شده‌اند به چشم می‌خورند. قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در خیابان پرستار از دومیلیون تومان تا دو‌میلیون و 500هزار تومان و قیمت هر مترمربع ملک کلنگی از دومیلیون و 700هزار تومان تا سه‌میلیون و 350هزار تومان است. قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در خیابان همایون از یک‌میلیون و 550هزار تومان تا یک‌میلیون و 700هزار تومان است و قیمت هر مترمربع آپارتمان چندسال ساخت در آن از یک‌میلیون و 100هزار تومان تا یک‌میلیون و 300هزار تومان است.
در همین حال، قیمت هر مترمربع سرقفلی مغازه در بلوار ابوذر از پنج‌میلیون تومان تا نه میلیون تومان است. مشاورین املاک این منطقه، افزایش ۱۰درصدی قیمت مسکن را برای سال آینده پیش‌بینی می‌کنند.