رشد اقتصادی چین و هند

مترجم: افسانه نوری

آوازه رشد اقتصادی چین و هند باعث شده است که این دو کشور به عنوان دو مهره اصلی در مسیر رشد اقتصادی جهان شوند. موفقیت هند و چین در این است که این دو کشور در تامین نیازهای جهان با ارتقای سطح رشد خود در قسمت‌هایی همانند سازمان‌ها، نیروی انسانی و تکنولوژی کشاورزی پیشرفت بسزایی داشته‌اند.

برنامه رشد آنان همچنین نواحی فقیر و عقب مانده این دو کشور را نیز در بر می‌گیرد به این ترتیب از طریق سیاست فعال‌سازی، این نواحی نیز در کنار نواحی پیشرفته در معاملات تجاری شرکت می‌نمایند. به‌طور تقریبی می‌توان گفت چین و هند رهبر اقتصادی نصف جهان به حساب می‌آیند. پیشرفت اقتصادی این دو کشور بر روی تقاضای انرژی، تولیدات کارخانه‌ها، منابع طبیعی، خدمات بازرگانی و میزان سرمایه گاز و نفت و... کشورهای دیگر تاثیر بسزایی گذاشته است. دو هدف عمده این دو کشور سرمایه‌گذاری هدفمند بر روی بخش‌هایی همانند کارآفرینی برای افرادی که تحصیلات کمی دارند و یا کارگرانی با مهارت کمتر است همچنین عامل مهم دیگر را می‌توان رشد خدمات عمومی دانست که منجر به پیشرفت‌های زیادی برای هر دو کشور شده است. سال ۱۹۸۰، تعداد سازمان‌ها در هند بیشتر از چین بود بنابراین به تدریج روش نوین و موثر اقتصاد چین توانست هند را مغلوب سازد، چنانچه بر طبق بررسی به عمل آمده در اواخر سال ۱۹۸۰، چین توانست سهم بازار خود را در صادرات محصولات دو برابر بیشتر از سهم بازار هند کند. حمایت دولت و افزایش ۱۰‌درصدی رشد اقتصاد را می‌توان از عوامل موثر و کلیدی پیشرفت این دو کشور دانست.

هند و چین در نظر دارند، امکانات پزشکی خود را بهبود بخشند بنابراین هر دو کشور نگران پیمان‌های تجاری دو جانبه هستند که سرانجام منجر به رشد و توسعه سازمان‌ها و دوستی با تکنولوژی محیط زیست خواهد شد، هر دو کشور در حال حرکت به سمت برتری جهانی در موارد ذکر شده، هستند.

مطالعات به عمل آمده در بازار

همانطور که گزارش روند توسعه بانک جهانی در سال ۲۰۰۶ نشان می‌دهد پیشرفت اقتصادی یک امر مسلم در جهت بازنگری قسمت‌های نامتوازن اقتصاد و تحکیم منافع اقتصادی است، گزارش روند توسعه، مراحل رشد به سمت جلو را در گرو بهبود کیفیت خدمات عمومی که شامل آموزش، انرژی، پزشکی و تهیه میزان آب مورد نیاز برای هر فرد که در یک کشور زندگی می‌کند، می‌داند. گزارش روند توسعه همچنین پیشنهاد می‌دهد که استرس و نگرانی از وضعیت اقتصادی آینده نباید تنها بر روی توزیع‌کنندگان منافع اقتصادی باشد بلکه می‌تواند انسان‌هایی که از زندگی اجتماعی خود لذت می‌برند و فرصت‌های شغلی جدید به‌وجود می‌آورند را نیز شامل شود.

رشد اقتصادی هند یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی در جهان بوده است به خصوص در مراحل زیرساختی همانند جاده‌ها، انرژی و ارتباطات راه دور.

هر چند چین در جایگاهی بالاتر از هند در خصوص صادرات محصولات قرار دارد اما هند نیز در حال حاضر یکی از مهم‌ترین حامیان اقتصادی در جهان در حال پیشرفت امروز به حساب می‌آید.