تصمیم‌گیری با بغداد است

معاون نخست وزیر عراق در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط درباره دیدارش با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه نشست داووس گفت: روابط ما با ایران به عنوان کشوری که ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک با آن داریم، روابطی مهم است و این دیدار فرصت مناسبی را به وجود آورد تا صراحتا درباره اوضاع عراق، ضرورت حفظ حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی آن گفت‌وگو کنیم. به گزارش ایسنا، برهم صالح افزود: ایران از فروپاشی نظام سابق عراق که عامل بی‌ثباتی در تمام منطقه بود، استفاده کرده و اکنون باید از این مساله برای ایجاد عراقی دموکرات استفاده کند؛ زیرا هر گونه دخالت در حاکمیت و امور داخلی این کشور به پیچیدگی بیشتر امور و تداوم بی‌ثباتی در منطقه منجر خواهد شد که نه برای عراق و نه برای کل منطقه مفید خواهد بود.

وی درباره مخالفت ایران با حضور نیروهای آمریکایی در عراق و این که آیا این مساله در مذاکراتش با متکی نیز مطرح شده، گفت: ما بارها این مساله را عنوان کردیم و این بار نیز به وزیر خارجه ایران گفته‌ایم که این یک تصمیم‌گیری عراقی است و نیروهای بین‌المللی بنا به درخواست دولت عراق و تصمیم شورای امنیت در این کشور حضور دارند.

وی افزود: اظهارات در این خصوص که حضور این نیروها به عنوان نیروهای اشغالگر در عراق مطرح است، دخالت در امور داخلی عراق محسوب می‌شود، اما در عین حال همسایگان ما نیز حق دارند که از ما تضمین‌های لازم را مبنی بر عدم استفاده از خاک عراق جهت تجاوز به کشورهایشان دریافت کنند.

صالح تصریح کرد: ما بار دیگر تاکید می‌کنیم شراکت ما با نیروهای بین‌المللی به ویژه آمریکا تنها علیه تروریسم و جهت حمایت از ثبات عراق صورت می‌گیرد و هیچ کس دیگری را هدف قرار نخواهد داد و این تصمیم بنا به خواست دولت عراق و از طریق پارلمان این کشور اتخاذ شده است.