دنیای اقتصاد- نخستین دیدار مقامات عالیرتبه ایران و مصر پس از ۳۰ سال، با دیدار رییس‌جمهوری مصر و رییس مجلس شورای اسلامی ایران انجام شد. حسنی مبارک، در دیدار با رییس مجلس ایران بر همکاری مصر و ایران تاکید کرد و تقویت و توسعه آن را خواستار شد. با دیدار حدادعادل و حسنی مبارک اتفاق افتاد

نخستین دیدار مقامات عالی‌رتبه ایران و مصر پس از ۳۰ سال

نخستین دیدار مقامات عالیرتبه ایران و مصر پس از ۳۰ سال، با دیدار رییس‌جمهوری مصر و رییس مجلس شورای اسلامی ایران انجام شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، حسنی مبارک و غلامعلی حداد عادل روز چهارشنبه در قاهره با هم دیدار و گفت‌وگو کردند تا نخستین ملاقات میان مقامات عالیرتبه دو کشور در ۳۰ سال گذشته رقم خورد.

حسنی مبارک، رییس‌جمهوری مصر در دیدار با رییس مجلس ایران بر همکاری مصر و ایران تاکید کرد و تقویت و توسعه آن را خواستار شد.

همچنین حداد عادل با مثبت و خوب برشمردن دیدار خود با حسنی مبارک گفت: رییس‌جمهوری مصر در این دیدار نظر مثبت و دوستانه‌ای در قبال توسعه و تقویت روابط دو جانبه داشت. رییس مجلس شورای اسلامی که پس از دیدار با مبارک در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، گفت که وی نیز دیدگاه ایران در قبال کارآمد ساختن همکاری با مصر در زمینه‌های مختلف را اعلام کرده است.

حداد عادل همچنین اظهار کرد: در این دیدار، مبارک را در جریان موضع ایران در قبال همکاری با مصر به ویژه تقویت همکاری اقتصادی قرار دادم.

به گفته رییس مجلس، تحولات فلسطین و غزه و اوضاع عراق و لبنان از جمله موضوعات مورد مذاکره طرفین بود و در جریان آن تاکید شد که همکاری بین مصر و ایران می‌تواند به نفع تامین صلح و ثبات در این کشورها باشد.

حداد عادل همچنین گفت: تاکید کردیم که تقویت روابط مصر و ایران و همکاری دو طرف به عنوان دو قطب جهان اسلام، می‌تواند باعث تقویت صلح در منطقه، جهان اسلام و جهان شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد اوضاع رفح گفت: گزارش‌ها حاکی از این است که ساکنان غزه با فشارها و تنگناهای زیادی روبه‌رو هستند و از کمبود غذا، دارو و سوخت رنج می‌برند.

به گفته رییس مجلس ایران، آنچه در گذرگاه رفح رخ داد و حمایتی که از فلسطینی‌ها انجام گرفت، چیزی است که تمام جهان اسلام از مصر انتظار دارد. رییس مجلس شورای اسلامی حضور خود در قاهره برای شرکت در اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی را دلیلی بر بهبود روابط ایران و مصر دانست و گفت: روابط تهران و قاهره چشم‌اندازهای مثبت و خوبی دارد. حداد عادل، همچنین گفت ایران خواستار لغو محاصره غزه است.

روابط دیپلماتیک قریب‌الوقوع

وی با اشاره به اینکه دیدارها با مقامات مصر در سطوح مختلف و زمینه‌های متعدد انجام می‌گیرد، از همکاری رو به رشد دو طرف در زمینه‌های مختلف خبر داد.

رییس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به پرسشی در مورد ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین مصر و ایران نیز گفت: این امر ممکن است در هفته‌ها یا ماه‌های آینده

تحقق یابد.

حداد عادل در مورد تاثیر منفی آمریکا در این مورد گفت: برخی معتقدند که آمریکا در این مورد تاثیر منفی دارد و فشارهای آن کشور عاملی است که مانع از عادی‌سازی روابط مصر و ایران می‌شود، اما حقیقت این است که رییس‌جمهوری مصر آشکارا اعلام کرد که هیچ گونه فشار آمریکا یا هیچ طرف دیگر را نمی‌پذیرد و تصمیمات برخاسته از اراده ملت مصر است.

به گفته رییس مجلس ایران، مبارک تاکید کرد این سیاست مصر است و او با هرگونه فشار خارجی در قبال این موضوع مخالف است.

وی با اشاره به اینکه مصر و ایران اعلام کردند که اراده خود را برای تحقق این هدف به کار می‌گیرند، افزود: به تدریج گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته می‌شود و روابط این دو کشور ازسرگرفته شود.

به گفته وی، مبارک همچنین اعلام کرد که در دیدار با مقامات آمریکا بر لزوم عدم دخالت نظامی در ایران تاکید کرده و گفته است که این دخالت به نفع آمریکا نیز نخواهد بود.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه گفته بود که تهران در آستانه از سرگیری روابط دیپلماتیک با قاهره است؛ اما در این زمینه منتظر علامت مصر است. محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که ایران آمادگی دارد در اسرع وقت، سفارت مصر در تهران را بازگشایی کند. حدادعادل برای شرکت در نشست اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی که از دیروز در قاهره آغاز شده است، در مصر به سر می‌برد.