همسفـر با ماسـایی‌ها
میترا یزدچی
اگر یک شیر درنده را در یک قدمی خودتان ببینید، چه احساسی خواهید داشت؟

Yazdchymit@yahoo.com

می‌ترسید، فرار می‌کنید، زبانتان به لکنت می‌افتد یا ...؟ هر واکنشی در این لحظه حاکی از ترس فراوان و دریده‌شدن با دندان‌های برنده شیر خواهد بود، ولی ما می‌خواهیم سفری را به شما پیشنهاد کنیم که در آن نه تنها از دیدن شیر و سایر حیوانات درنده نمی‌ترسید، بلکه لذت هم می‌برید!
در این سفر، از نزدیک با زندگی انواع حیوانات جنگل‌های آفریقایی آشنا شده و حتی صحنه‌هایی از شکار واقعی آنها را می‌بینید.
حتما تاکنون فیلم‌های مستندی که راجع به زندگی حیات‌وحش ساخته شده‌‌اند را دیده‌اید. بیش از 80درصد این فیلم‌ها در «پارک ملی سرنگتی» تهیه شده‌اند. پارک سرنگتی در کشور تانزانیا قرار دارد و ما می‌‌خواهیم شما را به دیدن زیبایی‌های این کشور دعوت کنیم.
تانزانیا، کشوری آفریقایی با ۳۵میلیون جمعیت و مناظر بدیع طبیعی و حیات‌وحش است. این کشور در شرق آفریقا و در ساحل اقیانوس هند و در زیر خط استوا قرار گرفته است و به همین‌دلیل هم اغلب مواقع سال، دمایی بین ۲۵ تا ۳۵درجه دارد. این کشور از شمال به کنیا و دریاچه ویکتوریا، از غرب به رواندا، بروندی و زئیر و از جنوب به موزامبیک و از شرق به اقیانوس هند محدود می‌شود. بهترین فصل سفر به تانزانیا تابستان و زمستان ایران است و در فصل بهار و پاییز، این کشور بارش‌های سیل‌آسای باران را دارد.
بخش‌های «تانگانیکا» و «زنگبار» در سال 1963 استقلال یافتند و در سال 1964، این دو بخش اتحاد خود را اعلام کردند.
وجود دریاچه‌های متنوع و زیبای نیاسا، تانگانیا و ویکتوریا باعث شده که سالانه میلیون‌ها نفر از سراسر دنیا به خصوص اروپا به این کشور سفر کنند و این مساله سبب شده تا تانزانیا سالانه ۷۵۰میلیون دلار از طریق گردشگری درآمد داشته باشد.
شما برای سفر به تانزانیا، ده‌روز کامل را باید کنار بگذارید. این سفر، ساعت 4 بامداد با هواپیمایی قطر به دوحه آغاز می‌شود؛ پس از انجام تشریفات گمرکی، شما ساعت 10 صبح از فرودگاه دوحه به مقصد دارالسلام حرکت می‌کنید و ساعت 2 بعد از‌ظهر به وقت‌محلی به مقصد می‌رسید. تشریفات گمرکی در این فرودگاه نیز حدود 2ساعت به طول می‌انجامد و بعد از آن برای استراحت به هتل«پیکاک» می‌روید.
بعد از استراحت و پذیرایی در هتل، عصر همان روز در گردشی گروهی با شهر دارالسلام، پایتخت تانزانیا، آشنا می‌شوید. در این گردش شما به بازار، سواحل و مکان‌‌های تاریخی دارالسلام می‌روید و با تاریخ اسلام در این شهر آشنا می‌شوید. خوب است بدانید این شهر یکی از مراکز گسترش اسلام در صدر اسلام بوده و به همین دلیل نام آن «دارالسلام» یا «خانه اسلام» نهاده شده است.
روز دوم، پس از صرف صبحانه، با اتوبوس به سمت شهر «آروشا» در شمال تانزانیا می‌روید که حدود 500کیلومتر با دارالسلام فاصله دارد و 8ساعت به طول می‌انجامد.
حدود ساعت ۵بعد از ظهر به وقت محلی به آروشا می‌رسید و ناهار را در هتل سرو می‌کنید. عصر این روز را هم با گشت در شهر آروشا که از شهرهای دامنه کوه‌های کلیمانجارو است، سپری می‌کنید.
روز سوم، پس از صرف صبحانه، به سمت پارک سرنگتی که در نزدیکی شهر آروشا است می‌روید و قسمت هیجان‌انگیز سفر شما آغاز می‌شود.
ناهار را در طول مسیر سرو می‌کنید و سپس به اول پارک ملی «مانایارا» رفته و با برخی حیوانات محلی این منطقه که اغلب زندگی گروهی دارند آشنا می‌شوید. فیل‌ها، زرافه‌ها، شیرها کرگدن‌ها و ... گروه گروه می‌آیند و می‌روند. در این پارک شما با ماشین‌های مخصوص گردشگران به دل طبیعت می‌روید و از نزدیک با زندگی این حیوانات که همیشه در فیلم‌ها دیده‌اید، آشنا می‌شوید.
شاید بپرسید چطور حیوانات به انسان نزدیک می‌شوند و حتی از خودروهای آهنی نمی‌هراسند؟ حق با شماست ولی از آنجایی که سال‌های سال است که در این مناطق شکار ممنوع است، حیوانات از انسان‌ها نترسیده و به راحتی به استقبال خودروهای گردشگران می‌آیند.
تانزانیا، برای جذب گردشگران و استفاده از جاذبه‌های طبیعی، لوج‌هایی را در پارک‌های ملی حیوانات طراحی کرده که خانه‌های ویلایی دو طبقه‌ای هستند که امکاناتشان در حد هتل‌های ۴ ستاره است و شما شب سوم را در این لوج‌ها می‌گذرانید.
روز چهارم، پس از سرو صبحانه، به دریاچه زیبای کرته در مرز بین پارک سرنگتی و گرونگرو می‌روید و تا زمان سرو ناهار آنجا می‌مانید. پس از سرو ناهار، به منطقه زندگی قبیله «ماسایی» می‌روید. قبیله «ماسایی» اقوامی از آفریقا هستند که نحوه زندگیشان هنوز عوض نشده است. این قوم گاو، گاومیش و بوفالو پرورش داده، از خون و شیر آنها تغذیه کرده و با فضولات آنها خانه می‌سازند. پوشش بسیار ساده داشته و نیزه‌ای برای محافظت در دست دارند.
این اقوام، تنها کسانی هستند که می‌توانند در پارک‌های ملی تانزانیا زندگی کنند.
روز پنجم، به آروشا باز می‌گردید، تمام این روز از مراکز صنایع دستی و چوبی این شهر که معروف هستند بازدید کرده و خرید می‌نمایید.
روز ششم، پس از سرو صبحانه به فرودگاه بین‌المللی کلیمانجارو رفته و پس از ۲ساعت پرواز به جزیره زنگبار می‌رسید، بندر زنگبار، در سواحل زیبای اقیانوس هند قرار دارد.
شما در بدو ورود به هتل «آفریکن هاوس سنتی» در زنگبار، منتقل شده و پس از استراحت به بازدید از جزیره می‌روید.
زنگبار، یکی از پرمیوه‌ترین جزایر دنیا است و ۱۷هزار نوع گیاه در آن می‌روید. در این روز شما با بیش از ۵۰نوع میوه مناطق استوایی و حاره آشنا شده و تا جایی که می‌توانید از آنها نوش جان می‌کنید.
از دیدنی‌های این بخش سفر، حضور میمون‌ها در محل طبیعی زندگیشان و سازگاری آنها با گردشگران است. آنها میوه‌ها را از درخت‌ها کنده و برای شما می‌آورند و شما میهمان میمون‌های جزیره می‌شوید!
علاوه بر این، شما به مراکز تاریخی و تجاری در این جزیره می‌روید و از مراکز آن بازدید می‌کنید.
روز هفتم، پس از سرو صبحانه، گردشی در جزیره و باغ‌های استوایی دارید و پس از سرو ناهار می‌توانید خودتان آزادانه به تفریحات موجود در جزیره از جمله شنا در حاشیه اقیانوس هند بپردازید.روز هشتم، پس از سرو صبحانه به مراکز تجمع لاک‌پشت‌ها رفته و از نزدیک زندگی و تخم‌گذاری آنها را می‌بینید. همچنین با کمک عینک‌هایی مخصوص داخل آب و سواحل مرجانی زیبای جزیره را می‌بینید و غواصی می‌کنید و ناهار را در کنار سواحل زیبای اقیانوس هند سرو می‌نمایید.
روز نهم، پس از سرو صبحانه، به سمت اسکله بندر رفته و ساعت ۱۰ صبح با اتوبوس‌های دریایی به شهر دارالسلام باز می‌گردید. موقع سرو ناهار به هتلتان می‌رسید. در این روز شما وقت آزاد برای گردش در شهر دارید و تا شب وقتتان در اختیار خودتان است.
روز دهم، پس از سرو صبحانه تا موقع ناهار می‌توانید در شهر گردش کنید و پس از سرو ناهار و استراحت ساعت 16 به وقت محلی به سمت دوحه پرواز می‌کنید و سپس به تهران باز می‌آیید.