تلویزیون‌های مستعمل چند؟

مریم خباز

مدت‌ها است بعضی از شرکت‌های سازنده لوازم خانگی در کشور طرحی را در دست اجرا دارند که به واسطه آن افراد می‌توانند تلویزیون‌های کارکرده خود را برای تعویض با تلویزیون های مدل بالا به مراکز مشخص‌شده‌ای تحویل بدهند. در این طرح، تعویض تلویزیون، کار زیاد سختی نیست فقط کافی است تلویزیون‌های مستعمل را به مراکز تعیین شده ببرید و با پرکردن فرمی مخصوص، برای خرید تلویزیون مورد نظرتان اقدام کنید. البته برای این کار لازم است تا کپی‌ کارت شناسایی، کپی مدرک شغلی و پرینت ۱۰روز گذشته حساب جاریتان را نیز به همراه داشته باشید.

تلویزیون‌هایی که شما می‌توانید در این طرح خریداری کنید اجناس ایرانی هستند که مسلما از نظر قیمت و تکنولوژی با تلویزیون‌های خارجی تفاوت دارند. پس اگر خواهان تلویزیون‌های ایرانی هستید در این طرح شرکت کنید. البته ابتدا قبل از هر اقدامی باید تلویزیون مستعمل خود را به کارخانه بفروشید که شرکت‌های مختلف لوازم خانگی براساس معیارهای مورد نظر خود حاضر به خرید تلویزیون دست دوم با قیمت‌های مختلفی هستند.

براساس اعلام یکی از این شرکت‌ها، قیمت تلویزیون مستعمل ۱۴اینچ با کارتن، ۶۰هزار تومان و بدون کارتن ۵۰هزار تومان، تلویزیون ۲۱اینچ با کارتن ۱۰۰هزار تومان و بدون کارتن ۸۰هزار تومان و تلویزیون ۲۹اینچ معمولی با کارتن ۱۲۰هزار تومان و بدون کارتن ۱۰۰هزار تومان خواهد بود.

البته هستند شرکت‌های دیگر لوازم خانگی که قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر بر روی تلویزیون‌های دست دوم می‌گذارند، به گونه‌ای که یکی از این شرکت‌ها تمام تلویزیون‌های رنگی چه کاملا مستعمل و چه سالم و بدون نقص را با قیمت ۱۰هزار تومان از افراد خریداری می‌کند. این در حالی است که بابت تلویزیون‌های سیاه و سفید نیز تنها پنج‌هزار تومان پرداخته و هزینه حمل‌ونقل هم به عهده خود مشتری است.در این میان کسی پاسخگو نیست که علت تعیین این قیمت‌های پایین چیست و اگر قیمت‌های تعیین شده منطقی هستند. چرا شرکت‌های رقیب قیمت‌هایی حداقل هشت برابر را ملاک عمل قرار داده‌اند. از سوی دیگر شرکتی که حاضر به خرید تلویزیون‌های مستعمل با کارتن می‌شود، آیا خود بار دیگر به فروش آن اقدام می‌کند و یا با انجام تعمیرات و زیباسازی‌های لازم چندین برابر قیمت خرید از مشتریان دریافت می‌کند. البته این احتمال هم وجود دارد که این شرکت‌ها با خرید تلویزیون‌های کار کرده، قطعات و لوازم قابل استفاده‌شان را یا به فروش برسانند و یا در ساخت تلویزیون‌های شرکت مورد استفاده قرار دهند. با این ترتیب با در نظر گرفتن تمام جوانب اگر خواهان فروش تلویزیون‌های کارکرده خود هستید، بررسی کنید که قیمت معامله به ضرر شما است یا نه. البته شاید با برآوردهای دقیق‌تر پی ببرید که تلویزیون کارکرده‌تان آنقدرها نیز از کار نیافتاده و هنوز می‌توانید از آن استفاده کنید.