خواب مسکن در زعفرانیه و جردن

مهدیس فرقانی

قیمت مسکن در خیابان‌های زعفرانیه و جردن، نسبت به شش ماه گذشته با سیر صعودی به میزان ۱۰درصد همراه بوده است. مشاورین املاک این منطقه علت اصلی این افزایش قیمت را نرخ تورم می‌دانند و از طرفی دیگر قیمت زمین، قیمت مصالح ساختمانی و عوارضی که شهرداری برای ساخت واحدهای مسکونی از مالکان دریافت می‌کند از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت هستند. به گفته آنها، عوارضی که شهرداری نسبت به تراکم‌سازی می‌گیرد تقریبا یک‌سوم مبلغ ملک است و این مقدار از نظر بسازوبفروش‌ها و حتی مشاورین املاک مبلغ زیادی است و آنها این‌طور اظهار می‌کنند که تعیین قیمت بالای مسکن توسط مالکان، دلخواه و به قول معروف بی‌حساب و کتاب نیست، زیرا آنها مجبورند با توجه به این شرایط قیمت‌ها را بالا تعیین کنند.

قیمت هر متر آپارتمان در خیابان‌های زعفرانیه و جردن از سه‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان تا پنج‌میلیون تومان است. قیمت هر مترمربع زمین کلنگی در این منطقه از شش تا هفت‌میلیون تومان است که البته قیمت زمین نسبت به چهار تا پنج ماه گذشته افزایش چشمگیری داشته است، به طوری که به گفته مشاوران املاک اگر قیمت هر متر مربع زمین اوایل سال‌جاری چهارمیلیون و ۵۰۰هزار تومان بوده است حالا به حدود شش تا هفت‌میلیون تومان رسیده است.

واحدهایی که موقعیت اداری دارند و برای فروش و یا اجاره عرضه می‌شوند هر مترمربع یک الی دومیلیون تومان از واحدهای مسکونی گرانترند و همین‌طور قیمت سند اداری سه الی چهار میلیون نسبت به سند مسکونی بالاتر است.

قیمت هر مترمربع واحدهای مسکونی چند سال ساخت به میزان ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار تومان نسبت به قیمت واحدهای مسکونی نوساز، کمتر است.

طبق گفته برخی از مشاورین املاک بازار مسکن در این منطقه سال گذشته بسیار پررونق بوده است، ولی امسال بازار مسکن بسیار آرام است و مانند سال گذشته پرهیاهو نیست.

مشاوران املاک این منطقه، قیمت مسکن برای سال جدید را توام با افزایش حداقل ۱۰ تا ۱۵درصدی پیش‌بینی می‌کنند.