آزمایش ژن‌ها از راه دور

آزمایش ژن براى تشخیص بیمارى‌هاى متفاوت ابعاد گسترده‌ای نسبت به گذشته یافته است. یک شرکت آمریکایى با همکارى جست‌وجوگر گوگل در ازاى ۹۹۹ دلار، دست به آزمایش ژن بیماران و مردم علاقه‌مند می‌زند. آزمایش ژن براى تشخیص بیمارى‌هاى متفاوت، ابعاد گسترده‌ای نسبت به گذشته یافته است. هر روزه مردم بیشترى مایل به شناخت ناتوانى‌ها و بیمارى‌هاى ارثى خود هستند. علم ژنتیک با فراهم کردن این امکان، حال از طریق اینترنت در دسترس همگان قرار گرفته است. یک شرکت آمریکایى با همکارى جست‌وجوگر گوگل در ازاى ۹۹۹ دلار دست به آزمایش ژن بیماران و مردم علاقه‌مند می‌زند.

براى نخستین بار در آلمان و دربسیارى از کشورهاى اروپایى امکان آزمایش ژن‌ها براى تشخیص بیمارى‌هاى ارثى و راه‌هاى پیشگیرى از گسترش آن از طریق پست و اینترنت فراهم شده است. شرکت آمریکایى «بیوتک» andMe۲۳ با کمک گوگل دست به عرضه این معاینه و آزمایش از راه دور زده است. این خدمات پزشکى پیش‌تر از این در آمریکا به بازار آمده بود. علاقه‌مندان با ارسال مقدار کمى آب دهان و پرداخت هزینه ۹۹۹‌دلارى آزمایش و مبلغ ۴۵‌دلار بابت هزینه پست، پس از مدتى از طریق اینترنت درباره بیمارى و کاستى‌هاى احتمالى در بدن خود آگاهى می‌یابند. گرچه ارزش پزشکى اقدامات پیشگیرانه با توجه به آزمایش ژن‌ها مورد تردید برخى از متخصصان است، با این وجود این مساله مانع از این نمی‌شود که مردم کنجکاو براى آگاهى از وضعیت جسمى خود از طریق کامپیوتر و بدون حضور پزشک مبادرت نورزند.

در این عرضه پزشکى پس از رمزگشایى از ژن‌ها و طبقه‌بندى اطلاعات به‌دست آمده خطرات موجود براى سلامتى فرد ارزیابى می‌شود و سپس پیشنهادهایى براى زندگى سالم‌تر مشترى مطرح می‌شود.

کشف بیمارى‌هاى فراوانى از این طریق میسر است. به‌طور نمونه می‌توان به بیمارى‌هاى قلبى و انواع مختلف بیمارى سرطان اشاره کرد.

تدبیر شرکت گوگل

شرکت گوگل با سرمایه‌گذارى چهار میلیون‌دلارى در این پروژه عرصه جدیدى از همکارى میان پزشکى و عرصه انفورماتیک را آغاز کرده است. شرکت بیو تک موسسه‌ای است که در «سلیکون ولى» معروف؛ یعنى در منطقه‌ای در آمریکا که مرکز صنعت کامپیوتر و انفورماتیک این کشور است، شکل گرفته است.

مشتریان پس از ثبت مشخصات خود، براى دسترسى به اطلاعات پزشکى، کلمه رمزى دریافت می‌کنند. شرکت بیوتک نیز با ارسال یک تا پنج بسته آزمایش متفاوت، بنا به درخواست مشتریان، زمینه عملى آزمایش را مهیا می‌کند. برحسب نوع آزمایش بر روى دى ان‌ای (DNA) باید حدود ۵/۲میلی‌لیتر آب دهان در لوله پلاستیکى به آزمایشگاه ارسال شود. گرچه این مقدار ظاهرا اندک به نظر می‌رسد؛ ولى براى آزمایش بر روى دى ان‌ای کفایت می‌کند. در آزمایشگاه با جدا کردن دى ان اى، از آب دهان، اطلاعات بر روى قطعه الکترونیکى ویژه‌ای ضبط می‌شود.