مترجم: افسانه نوری

بخش پایانی

۲ - در طی کاهش تورم، واحد‌های تجاری نمی‌توانند وضعیت خود را به آن نحو که می‌خواهند بهبود بخشند؛ اما این موضوع از اهمیت بالقوه‌ای برخوردار خواهد شد. به نظر می‌رسد، کشور انگلستان رشد اقتصادی کمتری نسبت به بیشترین پیش بینی تخمین زده شده (حداکثر ۹/۱‌درصد) را داشته باشد.کاهش مذکور ناشی از آنجا است که مصرف کنندگان محتاط تر می‌شوند و بیشتر پس‌انداز می‌نمایند. در نتیجه می‌توان گفت که مخارج داخلی و تقاضا‌ها رشد کمتری خواهند داشت. گمان نمی‌برم که مصرف کنندگان، مخارج خود را ناگهان متوقف سازند؛ به طور مثال عادت خرید به سختی از بین می‌رود.

۳ - در حال حاضر قیمت مسکن کاهش یافته و انتظار می‌رود که این کاهش قیمت در سال آینده به میزان ۵تا بیشتر از ده‌درصد ادامه داشته باشد. این موضوع به‌دلیل فقدان اعتبار لازم نیست، بلکه بسیار ساده است. هنگامی‌که مردم درآمد کافی ندارند، پس نمی‌توانند خانه بخرند و به همین دلیل میزان تقاضا برای مسکن کم می‌شود و به این ترتیب قیمت آن کاهش می‌یابد. در کل، تقاضای بیش از حد آپارتمان‌ها در قسمت مرکزی شهر و اجتناب از فروش آنان، مالکان را به سمت کاهش قیمت‌ها سوق می‌دهد. منظورم این نیست که افت قیمت شدیدی خواهیم داشت، بلکه این بازار‌ها در سال آینده به تدریج گسترش می‌یابند.

(به یاد داشته باشید که تجارت مسکن کشور آمریکا در سال ۲۰۰۶ توسعه یافته نه سال ۲۰۰۷)

۴ - پیش بینی می‌شود که نرخ پوند در کنار نرخ دلار کاهش خواهد یافت، بدین ترتیب کشور انگلستان مجبور خواهد بود، مسیر اقتصادی خود را از طریق دادن حق امتیاز صادرات، به مصرف کنندگان داخلی تغییر دهد و این موضوع نیاز به کاهش نرخ پوند دارد، اگر پیش بینی من در مورد تورم اشتباه باشد کاهش نرخ پوند منجر به ایجاد مشکلاتی می‌شود و ممکن است مانع افزایش نرخ سود نیز شود.

این‌ها پیش بینی ‌ها و دیدگاه‌های من در مورد اقتصاد سال ۲۰۰۸ است؛ البته ممکن است تعدادی از آنها درست به‌وقوع نپیوندند، بگذارید با آن‌ها روبه‌رو شویم تا ببینیم چه پیش می‌آید.

این امکان وجود دارد که کشور آمریکا به‌تدریج به سمت رکود اقتصادی حرکت نماید و چین هم به سرعت توسعه یابد، قیمت‌های نفت و گاز می‌توانند شناور باشند و بانک‌ها نیز ممکن است ضرر زیادی را متحمل شوند. من پیش بینی را دوست دارم که ممکن است چیزی اتفاق بیافتد یا نه؟ یقینا این امکان وجود دارد که هیچ‌ یک از موارد مذکور بوقوع نپیوندند؛ ولیکن هیچ‌یک نیز خارج از این حیطه نخواهند بود.