دنیای اقتصاد- در جلسه روز دوم کمیسیون تلفیق، پس از رد پیشنهاد محمدرضا باهنر مبنی بر کاهش تعرفه واردات خودرو از ۹۰درصد به ۶۰درصد، پیشنهاد دیگری برای تعیین تعرفه ۷۵درصدی مطرح شد که پس از استدلال موافقان و مخالفان به تصویب نهایی رسید. انتظار می‌رود با تعرفه جدید، قیمت تمام شده خودروی وارداتی ۱۵درصد ارزان‌تر شود. با تصویب کمیسیون تلفیق بودجه مجلس

تعرفه واردات خودرو از ۹۰ به ۷۵درصد کاهش یافت

دنیای اقتصاد- کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، تعرفه واردات خودرو به صورت کامل (CBU) را از ۹۰ به ۷۵درصد کاهش داد.

این کمیسیون که روز دوشنبه جهت بررسی برخی از بندهای لایحه بودجه تشکیل جلسه داد، موضوع کاهش تعرفه واردات خودرو را نیز مورد بررسی قرار داده و پس از ارائه پیشنهادهای مربوطه در این زمینه، تعدیل تعرفه از ۹۰ به ۷۵درصد را تصویب کرد.

این کاهش تعرفه در حالی است که از سال ۷۲ تا ۸۲ به مدت ۱۰سال، واردات خودرو ممنوع بود که در این سال بنا به مصوبه مجلس ششم، واردات دوباره آزاد و تعرفه ۱۷۰درصدی برای آن در نظر گرفته شد.

این میزان تعرفه سبب شده بود تا واردات خودرو، طی سال ۸۲ به طور محدود صورت گیرد که در پی آن، با کاهش ۶۰درصدی، تعرفه سال ۸۳ به ۱۲۰درصد کاهش یافت. این میزان در سال ۸۴، ۲۰درصد دیگر هم تعدیل شده و به ۱۰۰درصد رسید. نهایتا نیز برای سال‌های ۸۵ و ۸۶، رقم تعرفه واردات خودرو به ۹۰درصد کاهش یافت که این موضوع افزایش چشمگیر ورود محصولات خارجی را به کشور در پی داشت. به نحوی که تا پایان آذر ماه سال‌جاری ۲۷هزار و ۳۰۹دستگاه انواع خودرو به ارزش ۵۱۴میلیارد و ۸۸۴میلیون و ۴۸۰هزار تومان و ارزش ارزی ۵۵۳میلیون و ۵۵۰هزار و ۲۹۶دلار وارد کشور شد.

هم‌اکنون نیز که تعرفه ۷۵درصدی به تصویب کمیسیون-تلفیق مجلس رسیده است، به طور قطع با روند رو به رشدتری در این زمینه مواجه خواهیم شد.

البته در جلسه دوشنبه، ابتدا به پیشنهاد محمدرضا باهنر، نایب‌رییس مجلس هفتم تعرفه ۶۰درصدی مطرح شد که مخالفت نمایندگان را در پی داشت و درنهایت پیشنهاد حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان که تعرفه ۷۵درصدی را مطرح کرد، رای آورد.

کاهش تعرفه واردات خودرو موافقان و مخالفان خاص خود را در جلسه روز گذشته داشت.

مخالفان معتقد بودند این امر، موجب روان شدن انواع خودرو به داخل می‌شود که صنعت خودروی کشور قدرت رقابت با آن را نداشته و ضربه خواهد دید. موافقان نیز افزایش رقابت در داخل و بالا رفتن کیفیت محصولات داخلی را از نتایج کاهش تعرفه عنوان کردند.