اعتراض سینماگران به ممیزی‌های جشنواره فیلم

نگاه سوم- سرانجام ممیزی و دخالت‌های مختلف و این اواخر حذف فیلم‌های مطرح از جشنواره فیلم فجر سر و صدای سینماگران ایران را درآورد و آنها طی نامه‌ای به مدیران فرهنگی خواستار اصلاح این وضعیت شدند.

نام ۴۵ سینماگر ایرانی که در میان آنها چهره‌های برجسته کارگردانی و بازیگری دیده می‌شوند در این نامه وجود دارد.

در بخشی از این نامه آمده است:

«به نظر می‌رسد تصمیم‌گیران عرصه‌ سینما، به جای همفکری و ارائه راهکارهای اجرایی برای رسیدن به افق‌های ملی و جهانی، با اتخاذ تصمیم‌های نامناسب، موجب انزوا و حذف بخشی از سینمای اندیشمند ایران در نمایش‌های عمومی شده‌اند، در حالی که این بخش از سینما، مهم‌ترین ابزار فرهنگی در جهت شناساندن فرهنگ ایرانی به جهانیان بوده است.»

سینماگران ایرانی در این نامه همچنین خاطرنشان کرده‌اند: «با نگاه دوباره به این گونه‌ سینما، می‌توانیم باور داشته باشیم که این فیلم‌ها حتی در مواضع انتقادی نیز، در خدمت توسعه فرهنگی کشور خواهند بود. جدی گرفته‌نشدن این نوع سینما در جشنواره‌ فیلم فجر و مهم‌تر از آن عدم نمایش عمومی این آثار در سالن‌های سینما، موجب خسارت‌های فراوان فرهنگی و اقتصادی شده است و خواهد شد و مسکوت ماندن نمایش فیلم‌های فرهنگی، نشانه‌ کم‌توجهی مسوولان به این بخش از سینما است.»

این نامه به امضای ۴۵ نفر از دست‌اندرکاران سینمای ایران همچون عزت‌ا... انتظامی، همایون اسعدیان، محسن امیریوسفی، پرویز پرستویی، کیومرث پوراحمد، محمد رسول‌اف، علیرضا ریسیان، امیرشهاب رضویان، فرشته طائرپور، کیانوش عیاری، اصغر فرهادی، عبدالرضا کاهانی، حمید نعمت‌ا...، نیکی کریمی، سامان مقدم، مازیار میری، شهرام مکری و... رسیده است.