مترجم: افسانه نوری

بخش نخست

شاید از خودتان بپرسید که سال ۲۰۰۸ از لحاظ اقتصادی به چه شکلی خواهد بود؟

در ابتدا بهتر است ببینیم که در حال حاضر چه مسائلی ذهن اقتصاددانان را به خود مشغول ساخته است: ۱- تعداد مصرف کنندگان کاهش یافته است. ۲- ایجاد تعادل با افزایش میزان صادرات. ۳- زیان‌های ناشی از کاهش نرخ پوند.

روی‌هم رفته می‌توان گفت رشد اقتصادی بتدریج و تن‌ها به میزان ۲-۵/۱‌درصد در سال آینده افزایش خواهد یافت. در اینجا دو مورد مطرح می‌شود که بررسی آنان می‌تواند رشد اقتصادی سال ۲۰۰۸ را تا حدی نمایان سازد. مورد اول: تورم همانند بذری است که در اقتصاد کاشته شده و در حال رشد است و در صورتی‌که نتوانیم آنرا کنترل کنیم، مشکلات اقتصادی جدی را در آینده بوجود خواهد آورد. چنانچه ما نتوانیم مشکلات ناشی از افزایش تورم را تحت کنترل در آوریم، آن موقع نخواهیم توانست کاهش نرخ پوند را که تاثیر زیادی بر روی افزایش قیمت‌ها و کاهش میزان صادرات دارد، مهار سازیم، همچنین باید در نظر داشت که هر گونه کاهش در مخارج داخلی، مشکلات جبران‌ناپذیری را به‌وجود خواهد آورد یا می‌توان موضوع مورد نظر را این‌گونه مطرح کرد که تدابیری بیش از کاهش تدریجی برای از بین بردن تورم مورد نیاز است.

مورد دوم موضوعی را در بر می‌گیرد که منجر به تحول عظیمی‌گشته و تحت بررسی است و آن این است که بازار‌های داخلی با بانک‌ها یکی شده‌اند تا بتوانند خود را با سرمایه محدود و مشکلاتی که در تجارت دارند، بهبود بخشند و پیشرفت کنند که این مساله مشکلات مالی زیادی را فراهم آورده است. نکته مورد توجه در مورد دوم این است که هر واحد تجاری می‌خواهد وضعیت اقتصادی موجود خود را به نحوی بهبود بخشد، اگر واحد‌های تجاری به این موضوع توجه نداشته باشند که حتی کوچکترین حرکت نیز تاثیر هنگفتی در اقتصاد خواهد گذاشت، این موضوع منجر به کشمکش بین قدرت‌ها برای حفظ اقتصاد در مسیر مطلوب خود خواهد شد. آقای اوین دیویس (Evan Davis) سردبیر بخش اقتصاد

بی بی سی پیش بینی و دیدگاه‌های خود را در مورد اقتصاد سال ۲۰۰۸ به این شکل بیان می‌کند.

۱ - پیش بینی من این است که تورم در ابتدای سال افزایش سپس به‌تدریج کاهش می‌یابد؛ ولیکن مشکل جدی به‌وجود نخواهد آورد. این موضوع را بیان کردم برای اینکه شاید راه حل‌های اقتصادی که در جهت کاهش تدریجی تورم در نظر گرفته شده اند در کنترل آن موثر باشند و حداقل می‌توان گفت، کاهش تورم را تا حدی باور کردنی کنند، افزایش نرخ تورم حتی کمتر از سال ۱۹۸۹ به نظر می‌رسد. من نمی‌گویم که نسبت به موارد مذکور مطمئن هستم، این‌ها تنها پیش بینی ‌های من در مورد اقتصاد سال ۲۰۰۸ است.

ادامه دارد