هندوستان رکورددار برون‌سپاری در منطقه

مترجم: شادی آذری

براساس تازه‌ترین گزارش‌ها قراردادهای برون‌سپاری منطقه آسیا- پاسیفیک سهمی ۸/۱۲میلیارد دلاری از کل بازار برون‌سپاری جهان در سال ۲۰۰۷ را به خود اختصاص داده‌اند و این موضوع نشان‌دهنده افزایش ۳۰درصدی در تعداد این قراردادها نسبت به سال ۲۰۰۶ است. در این گزارش‌ها آمده است که ارزش این قراردادها در فصل گذشته به بیش از ۲۵میلیون دلار بالغ بوده است.

به علاوه ارزش سالانه قراردادهای منطقه نسبت به سال گذشته ۱۳درصد افزایش یافته است که نزدیک به دوبرابر میانگین جهانی است.

شرکت‌های هندی موتور اصلی این رشد بودند و ۹/۴میلیارد قرارداد برون‌سپاری منعقد کردند. این مبلغ نسبت به رقم ۷/۲میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ رشدی قابل توجه یافته است. ارزش قراردادهای برون‌سپاری استرالیا بالغ بر ۵/۳میلیارد دلار شده است و این در شرایطی است که چین با ۴/۱میلیارد دلار افزایش طی سال ۲۰۰۶، ۹/۱میلیارد دلار را به قراردادهای برون‌سپاری خود اختصاص داده است.

آرنو فرانز، شریک و مدیرعامل مرکز تحقیقاتی تی‌پی‌آی آسیا، پاسیفیک می‌گوید: رشدی که در این زمینه در چین مشاهده می‌شود تاحدود زیادی به قرارداد مخابراتی این کشور مربوط می‌شود، اما رشد قراردادهای برون‌سپاری هندوستان حاصل اقتصاد در حال شکوفایی این کشور است. فرانز در این زمینه گفته است: «صنعت هندوستان به طور خاص دریافته است که برون‌سپاری ابزاری قابل اطمینان برای بهبود کارآیی و دستیابی به رشد در سهم بازار است. در شرایطی که شرکت‌های هندی شاهد رقابت روزافزون و برنامه‌ریزی برای خصوصی‌سازی بخش دولتی ظرف چند سال آینده هستند، انتظار می‌رود این سطح از فعالیت‌ها تا سال ۲۰۰۸ و پس از آن نیز ادامه یابد.»

در زمانی که قراردادهای فوق کلان برون‌سپاری در سطح جهان بسیار نادر است، منطقه آسیا پاسیفیک شاهد نه مورد از این قراردادها در سال ۲۰۰۷ بود که چهار مورد آن تنها در فصل گذشته منعقد شده است. مرکز تی‌پی‌آی با اشاره انعقاد قراردادی بین بزرگ‌ترین اپراتور بی‌سیم هندوستان به نام وودافون اسار و شرکت آی‌بی‌ام اعلام کرد: این قرارداد تنها یکی از قراردادهای فوق کلان منطقه است که در سال گذشته منعقد شده است.

ارائه‌دهندگان خدمات آی‌تی هندوستان نیز توانسته‌اند در بخش برون‌سپاری به رقبای جهانی خود برسند و سهم آنها از قراردادهای جهانی از ۶درصد در سال ۲۰۰۶ به ۹درصد در سال ۲۰۰۷ رسید. در منطقه آسیا- پاسیفیک آنها سهمی ۱۶درصدی را به خود اختصاص دادند که نسبت به رقم ۱۱درصد در سال ۲۰۰۶ افزایشی قابل توجه داشت.

براساس داده‌های مرکز تی‌پی‌آی، در سال گذشته منطقه آسیا- پاسیفیک بالاترین رکورد را در رشد قراردادهای مربوط به برون‌سپاری فرآیند‌های کسب‌وکار به خود اختصاص داد. رقم مربوط به این رکورد ۱۱۰درصد بود. در مقایسه، این رشد در آمریکا تا ۲۸درصد سقوط کرد، اما اروپا، خاورمیانه و آفریقا شاهد ر‌شدی ۲۴درصدی در این زمینه بوده است.

اما به لحاظ دلاری، بازار قراردادهای برون‌سپاری فرآیندهای کسب‌وکار در منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا داغ‌تر از منطقه آسیا- پاسیفیک و آمریکا بود و ارزش این قراردادها بالغ‌بر ۴۵/۱۲میلیارد دلار بود. این رقم برای آمریکا ۶۲/۸میلیارد دلار و برای آسیا- پاسیفیک ۰۹/۲میلیارد دلار گزارش شده است.