متکی: عکس‌العمل تهران به قطعنامه جدی است

دنیای اقتصاد- وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به اعضای شورای امنیت توصیه کرد که دو گام شجاعانه بردارند، یکی اینکه تا اجلاس شورای حکام و ارائه گزارش جدید آژانس در نیمه اول اسفند تامل کنند و دیگر اینکه در صورتی‌ که گزارش آژانس تاکید کرد که انحرافی در فعالیت‌های گذشته ایران نبوده‌است این‌شجاعت را داشته باشند که جبران گذشته کرده و در قطعنامه جدید، دو قطعنامه قبلی را منتفی کرده و موضوع ایران را عادی کنند. متکی: عکس‌العمل تهران به صدور قطعنامه جدی خواهد بود

هشت نیروگاه اتمی دیگر را به مناقصه می‌گذاریم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بیانیه نشست گروه ۱+۵در برلین و حرکت احتمالی به سمت قطعنامه بعدی را «یک فرار به جلو» خواند.

منوچهر متکی روز گذشته در یک نشست خبری با اشاره به همکاری‌های ایران و آژانس تصریح کرد: ورود ناگهانی‌ گروه ۱+۵به این موضوع و تصمیم‌گیری شتاب‌زده آنها تنها می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که از نتایج احتمالی گزارش آتی آژانس نگرانی‌هایی وجود دارد.

وی افزود: گزارش احتمالی آژانس این سوال را در افکار عمومی مطرح می‌کند که اگر آژانس به‌عنوان برجسته‌ترین محور قضاوت و ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای کشورها اعلام می‌کند که ایران انحرافی نداشته شما (غربی‌ها و شورای امنیت) با توجه به کدام شواهد دو قطعنامه را علیه ایران تصویب کرده‌اید. متکی بر این اساس بیانیه برلین و حرکت به سمت قطعنامه احتمالی بعدی را فرار به جلو توصیف کرد و توضیح داد که این اقدام برای فرار از پاسخگویی به یک سوال مقدر است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد که دولت بوش با توجه به گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا پاسخ بدهد که بر اساس کدام شواهد ادعاهای بی‌پایه‌ای را علیه ایران مطرح کرده است.

وی به اعضای شورای امنیت توصیه کرد که دو گام شجاعانه بردارند، یکی اینکه تا اجلاس شورای حکام و ارائه گزارش جدید آژانس در نیمه اول اسفند تامل کنند و دیگر اینکه در صورتیکه گزارش آژانس تاکید کرد که انحرافی در فعالیت‌های گذشته ایران نبوده‌است این‌شجاعت را داشته باشند که جبران گذشته کرده و در قطعنامه جدید، دو قطعنامه قبلی را منتفی کرده و موضوع ایران را عادی کنند. متکی بار دیگر ابراز امیدواری کرد که شورای امنیت قبل از گزارش آژانس تصمیمی اتخاذ نکند. وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد که این توصیه صمیمانه و جدی تهران به اعضای شورای امنیت است.

متکی با بیان اینکه تصویب قطعنامه جدید در شرایط حاضر منطقی ندارد، تاکید کرد که اگر این قطعنامه تصویب شود، تهران عکس‌العمل جدی و منطقی خود را در این زمینه متعاقبا اعلام خواهد کرد.

وزیر امور خارجه اعلام کرد که ایران به بخش عمده‌ای از سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ داده و گام‌های پایانی در این مسیر برداشته می‌شود. متکی درباره اقدامات جدید گروه ۱+۵ تاکید کرد: صدور بیانیه برلین و بیان اینکه که‌ به سوی صدور قطعنامه جدیدی درخصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران می‌روند، برای افکار عمومی تعجب آور بود.

وی با یادآوری اینکه که‌‌ ۱۱ماه از تصویب قطعنامه قبلی در شورای امنیت می‌گذرد، مبانی تصویب دو قطعنامه گذشته را قابل دفاع ندانست و گفت: در پنج ماه گذشته، توافقی نانوشته بین ایران و طرف‌های دیگر براساس توافق‌های گذشته، دنبال شد و گزارش البرادعی و بازرسی‌های آژانس به دفعات بر انحراف نداشتن در فعالیت‌های ایران تاکید کرد.

متکی با اشاره به دور جدید همکاری‌های ایران و آژانس گفت: در چارچوب مدالیته توافق شد که ایران به سوالات و ابهامات آژانس پاسخ بدهد و این کار صورت گرفت و در گام‌های پایانی این راه هستیم و بخش عمده‌ای از سوالات، پاسخ داده شده و آژانس هم گزارش خود را ارائه کرده و گزارش جدید خود را نیز در دست تهیه دارد.

وی افزود: ما فکر کردیم که طرف‌های مقابل به این نتیجه رسیده‌اند که ضعیف شدن آژانس به مصلحت «ان.‌پی.‌تی» و رژیم عدم اشاعه نیست، بنابر این تصمیم گرفته شد که کار را در همکاری با آژانس دنبال کنیم.

وزیر امور خارجه ایران درباره تعلیق غنی‌سازی اضافه کرد که اگر قرار بود میلیاردها دلار برای ساخت نیروگاه به دیگران بدهیم ‌و بعد برای تامین سوخت محتاج خارجی‌ها باشیم، با این قضاوت افکارعمومی مواجه می‌شدیم که چرا به رغم گزیده‌شدن به غربی‌ها اعتماد کرده‌ایم. متکی اظهار کرد: امروز نیز آخرین بحث آنها این است که شما آنقدر نیروگاه ندارید که می‌خواهید غنی‌سازی داشته باشید.

وزیر خارجه با اشاره به‌ساخت نیروگاه بومی دارخوین اضافه کرد: هم‌اکنون هشت نیروگاه دیگر نیز در خط مناقصه است. روند غنی‌سازی نیز روندی طولانی مدت است و باید مدت‌ها غنی‌سازی کرد تا بتوان سوخت یک نیروگاه را تامین کرد.