سفرهای ارزان و دیجیتالی
میترا یزدچی
وقتی مهتاب آمد خانه، برعکس همیشه خیلی درهم و ناراحت بود. بعد از سلام و احوال‌پرسی با مادر و خواهرش بلافاصله به اتاقش که در طبقه بالا بود رفت و خودش را مشغول کار کرد.

نمایی از قلعه پرتغالی‌ها، جزیره قشم
مادر که نگران شده بود، پیش مهتاب رفت و از علت نگرانی او جویا شد، مهتاب اول چیزی نگفت ولی بعد گفت که تصمیم گرفته‌اند با دوستانش سفری کوتاه به قشم داشته باشند.
مادرش هم خندید و گفت: همین تو را ناراحت کرده؟ مگر از سفر و گردش با دوستان هم‌کلاسی چیزی لذت‌بخش‌تر هم هست؟ نکند هزینه سفرت را نداری؟
مهتاب آهی کشید و گفت که تحقیق کرده و یک آژانس که قیمت تورهایش مناسب است، پیدا کرده‌اند بنابراین مشکل مالی ندارد و البته سفر با دوستانش هم بسیار لذت‌بخش است ولی ناراحتی او چیز دیگری است. مادر که دیگر حوصله‌اش سر رفته بود، خواست که مهتاب درست و حسابی مشکلش را با او در میان بگذارد.
مهتاب هم ماجرا را این‌طور تعریف کرد: امروز با دوستانم نشسته بودیم و برنامه‌ریزی درسی امتحاناتمان را مرور می‌کردیم که متوجه شدیم اواخر بهمن‌ماه چند روز تعطیلات متوالی داریم که فرصت خوبی است که هم خستگی امتحانات ترم قبل را به در کنیم و هم برای ترم جدید آماده شویم.
بنابراین به پیشنهاد جمع، تصمیم گرفتیم مسافرتی کوتاه برویم و چون رشته تحصیلی‌مان هم زمین‌شناسی است جزیره قشم را انتخاب کردیم که بتوانیم از نزدیک دروس تئوری‌مان را در طبیعت این جزیره عملیاتی کنیم.
چون دانشجو هستیم و می‌خواهیم گروهی سفر کنیم، همه کارها را با نظر جمع پیش‌ می‌بردیم، از جمله اینکه به هر کسی کاری واگذار شد و براساس قرعه مسوولیت‌ها را تقسیم کردیم. من طبیعتا کاری را باید می‌پذیرفتم ولی از بد حادثه سخت‌ترین کار که تهیه بلیت و انتخاب آژانس و به طور کلی خرید این تور دانشجویی به عهده من افتاد و حالا مانده‌ام با کلی درس، کارهای پایان ترم و مسوولیت جدیدی که بلکه خودم مسبب آن بوده‌ام و نمی‌توانم ردش کنم.
مادر که خوب به حرف‌های مهتاب گوش کرده بود، به او دلداری داد و گفت این کار را به او بسپارد و نگران هیچ چیز نباشد. مهتاب با تعجب پرسید: یعنی چه؟ مادر هم به او با بیانی شمرده شمرده گفت: «یعنی شما فقط درستان را بخوانید و به دوستانتان هم بگویید خودشان را برای دادن هزینه سفرشان آماده کنند.»
مادر مهتاب، زن فهمیده و تحصیل کرده‌ای بود. او می‌دانست که تهیه یک تور برای جزیره قشم بسیار ساده است. کافی است به یک آژانس مسافرتی زنگ زده و ثبت‌نام کند.
اما متاسفانه تمام تورهای مسافرتی برای دختران جوان و به خصوص با بودجه محدود مناسب نیستند.
بنابراین با یکی از دوستانش تماس گرفت تا با او مشورتی کند. او با این دوست در تورهای تهران‌گردی آشنا شده بود.
آنها می‌دانستند کسی که تورهای تهران‌گردی را برای خانم‌ها راه‌اندازی کرده برنامه‌هایی هم برای تورهای ارزان قیمت دارد، اما از اجرایی شدن آن و زمان برگزاریش مطلع نبودند.
وقتی دو دوست سلام و احوالپرسی همیشگی را کردند، مادر مهتاب، شرح ماجرا را برای دوستش تعریف کرد و از او خواست تا به اتفاق به آژانس برگزار کننده تورهای بانوان بروند و از برگزاری تورهای ارزان قیمت جویا شوند تا هم برای این چند جوان دانشجو کاری کرده باشند و هم در صورت امکان خودشان به این تورها بروند.
فردای آن روز دو دوست با هم به محل آژانس رفتند و پس از تشکر و قدردانی از تور بانوان که آنها را نه تنها با کاخ گلستان آشنا کرده بود بلکه از موفقیت‌های یک زن نمونه درس‌هایی گرفته بودند، از برنامه‌های تورهای ارزان‌قیمت جویا شدند تا در صورت امکان بتوانند در این تورها ثبت‌نام کنند.
بنابراین با راهنمایی یکی از کارمندان آژانس که باز هم خانم جوانی بود نزد مدیر آژانس رفتند و پس از تعارفات و احوالپرسی‌ها از برنامه تورهای ارزان قیمت جویا شدند.
مدیر آژانس هم پس از قدردانی از حضور فعال خانم‌ها در سفرهای بانوان و تشکر از پیگیری‌ آنها قبل از هر صحبتی گفت که سفرهای ارزان به معنی سفرهای بی‌کیفیت نیستند بلکه واژه ارزان در واقع منظور رقابتی بودن این تورها است. بنابراین خانواده‌ها نباید اصلا دغدغه مشکلات و شرایط یک سفر سخت و بی‌کیفیت را در نظر بیاورند.
او سپس ادامه داد: با وجود این که کشور ما زیبایی‌های فراوانی دارد ولی هنوز مردم هم‌وطن خودمان به خوبی با آن آشنا نیستند بنابراین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که متولی امر سفر و گردشگری در کشور است، تصمیم گرفت که با اجرای طرح‌های مختلف کوتاه مدت، میان‌مدت و درازمدت، سفر را به سبد خانوار آورده و جزو ضروریات زندگی مردم قرار دهد. اما همیشه با واژه گرانی سفر مواجه می‌شد، بنابراین به همراه گروهی از آژانس‌های مسافرتی فعال در این حوزه و به ابتکار معاونت گردشگری این سازمان، طرح یک سری سفر با قیمت‌های رقابتی را ارائه کردند که افراد بیشتری بتوانند به مسافرت‌های داخلی بروند و کشورشان را بشناسند و ارز مملکت را خارج نکنند و هم آژانس‌ها به کارشان دلگرم شوند و تورهای داخلی رونقی بگیرد.
با این هدف تورهایی طراحی و آماده جذب مسافر شدند.
اما آژانس‌هایی که این پیشنهاد را داده بودند، خوب می‌دانستند که کسانی خارج از کشور را برای سفر انتخاب می‌کنند که دغدغه مالی ندارند، بلکه یک برنامه‌ریزی دقیق و حتی غیرحضوری آنها را جذب این تورها کرده است.
بنابراین گروه «پارسه‌زرین ایران» متشکل از سه آژانس فعال تشکیل شدند و نسبت به طراحی و برنامه جدیدی برای پذیرش مسافر کردند و کلیه تورهای ایرانگردی را به نقاط مختلف ایران برنامه‌ریزی کردند.
بنابراین علاوه بر پایین آوردن قیمت، قابلیت‌های دیگری مانند فروش اینترنتی، تلفنی با کارت‌های عضو شتاب و پذیرش سفر کارت ملی را هم به آن اضافه کردند.
به این ترتیب کسانی که می‌خواهند از این خدمات استفاده کنند، به چهار روش می‌توانند در رابطه با سفرشان اقدام کنند که عبارتند از: Online، که تورشان را انتخاب و مبلغش را اینترنتی می‌پردازند، offline که تورشان را رزرو کنند و با کارت‌های عضو شتاب مبلغ آن را بپردازند، تلفنی تورشان را انتخاب کنند و مبلغش را با پیک موتوری یا توسط نماینده‌ای به آژانس برسانند یا حضوری به آژانس زیرمجموعه «پارسه‌زرین ایران»مراجعه کنند.
به این ترتیب در وقت، انرژی و بودجه تمام اقشار جامعه صرفه‌جویی شده و البته گردش‌های داخلی هم رونق می‌گیرند.
بعد از صحبت‌های مدیر آژانس، یکی از خانم‌ها که همسرش کارمند یکی از ادارات دولتی بود و قرار بود برای نوروز «سفرکارت ملی» را بالاخره دریافت کند، پرسید، این کارت‌ها به چه درد می‌خورند؟ آیا می‌شود از آنها در تورهای شما استفاده کرد و خدمات اینترنتی هم گرفت؟
مدیر آژانس با تبسمی همراه با تحسین پاسخ داد: «بله، البته! اگرچه قبول این کارت‌ها با کسر کارمزد برای آژانس‌ها چندان هم مقرون به صرفه نیست، ولی شما می‌توانید در این تورها از این امتیاز کارت‌ها استفاده کنید.»
مادر مهتاب که تا آن موقع ساکت بود با چهره‌ای غمگین پرسید: «پس ما کلی راهمان را دور کردیم و کاری را که می‌شد از منزل با یک تلفن انجام داد در این هوای سرد به اینجا آمدیم؟»
مدیر آژانس، باز هم لبخندی زد و گفت: «از اینکه شما این همه راه را برای پرس‌وجوی تورهای ما آمده‌اید، متشکریم و اگر توری را در نظر دارید، کارهایش را برایتان انجام می‌دهیم، چون اگر شما با این تورهای ما آشنا هم بودید فعلا امکان استفاده از آن را داشتید و باز هم باید اینجا می‌آمدید.
دو دوست با هم پرسیدند: چرا؟
مدیر آژانس هم پاسخ داد: «برای اینکه افتتاح و شروع به کار این تورها به طور رسمی و از طرف سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام می‌شود و پس از آن است که به طور عموم تمام خدماتی که گفته شد، عرضه می‌شوند.» مادر مهتاب که برای ثبت‌نام دخترش و دوستان او در تور قشم آمده بود، با نگرانی پرسید: پس یعنی شما الان توری ندارید؟
مدیر آژانس گفت: چرا، ما تورهای زیادی داریم ولی رزرو و پرداخت اینترنتی نداریم و امیدواریم در ایام دهه فجر سایت سفرهای ارزان راه‌اندازی شده و همه بتوانند بدون حضور مستقیم تور مورد نظرشان را خریداری کنند.
سپس او در این موقع اصل هدفش را برای آن ملاقات با مدیر آژانس در میان گذاشت، مدیر آژانس هم با استقبال از این برنامه‌ریزی به آنها گفت که هم می‌توانند از تورهای ارزان‌قیمت که در طرح جدید اینترنتی هم خواهد شد، استفاده کنند و هم اگر با مادران سایر هم‌کلاس‌های مهتاب هم صحبت کنند و یک تور بانوان برای قشم راه‌اندازی کنند. البته چون این دو خانم آن روز کلی وقت برای آمدن به آژانس و به دست آوردن اطلاعات کرده بودند، مدیر آژانس چند درصد هم تخفیف را شامل حال این تور کرد تا مادران و دختران با آسودگی بیشتری بتوانند به سفرشان بروند.»
بعدازظهر وقتی مادر مهتاب به دخترش گفت که تمام کاری که قرار بود طی ۲‌هفته انجام شود، به اتمام رسانده، مهتاب از تعجب‌ دهانش باز ماند و وقتی از برنامه‌ریزی مادرش و دوست همسفرش باخبر شد، خندید و گفت: «پس بگو، رفتیم برای خودمان یک سفر جور کنیم!»
حالا نه تنها دخترها،‌ بلکه مادرها هم بی‌تاب رسیدن تعطیلات اواسط بهمن‌ماه هستند تا یک مقدار از برف‌ و سرما فاصله گرفته، هوای مطبوع جنوب را تنفس کنند و ژئوپارک قشم، باغ پرندگان، دره ستاره‌ها و جنگل درختان حرا را ببینند و از بازارهای آنجا که دلپذیرترین بخش هر سفر برای خانم‌ها است، خرید کنند و البته منتظر شوند که هر چه زودتر سایت اینترنتی WWW.tourarzan.ir فعال شده و سفرهایشان را دیجیتالی برنامه‌ریزی کنند!