طبیب طبیعـت

الهام علی‌یاری

صبر زرد، آلوئه‌ورا متعلق به خانواده سوسن لیلیاسه است که گیاه بومی آفریقای جنوبی و آمریکای لاتین و برخی از مناطق هندوستان و در ایران در قشم به شمار می‌رود. این گیاه دارای برگ‌های گوشتی و ضخیم که مثلثی شکل و کم و بیش دندانه‌دار، شمشیری شکل یا در حاشیه آن خاردار و بعضی مواقع همه سطح آن خاردار به رنگ سبز تیره است که بلندی آن به ۳۰-۱۵سانتیمتر می‌رسد. برگ‌های این گیاه در قسمت انتهایی یا در پایه ایجاد شکلی مانندگل می‌کنند.

این گیاهان بیشتر گلخانه‌ای هستند، ولی درون ساختمان و آپارتمان نیز نگهداری می‌شوند؛ چرا که گل‌آذین بلند و منگوله مانند و برگ‌های نوک‌تیز این گیاه منظره بسیار زیبایی را ایجاد می‌کند.

صبر زرد به مکان کاملا آفتابی و خاکی که دارای زهکشی مناسب (زیاد) که شامل مخلوطی از خاک‌برگ و ماسه است، احتیاج دارد. حداقل دمایی که می‌تواند تحمل کند پنج درجه سانتیگراد است و نباید دما به صفر یا زیر صفر برسد.

ازدیاد این گیاه از طریق کاشت بذر یا جدا کردن جوانه‌های کنار گیاه مادری امکان‌پذیر است.

صبر زرد نسبت به خشکی مقاوم است ولی در تابستان نیازمند آبیاری منظم است؛ اما در زمستان به آبیاری زیاد نیازی ندارد همین که خاک گلدان مرطوب نگه‌داشته شود کافی است.

اگر نور گیاه به اندازه کافی تامین شود گیاه بلند می‌شود و ارتفاع آن از حد معمول بیشتر می‌شود. برای اینکه گیاه رشد بهتری داشته باشد باید هر سال به گلدان و خاک جدید منتقل شوند.

خواص درمانی:

صبر زرد به واسطه کاربردش در درمان انواع بیماری‌ها به عنوان گیاه جادویی (هزار خاصیت) شهرت جهانی دارد. در درمان ناراحتی‌های گوارشی موثر است، شفاف‌کننده پوست و از بین برنده جوش، جوش‌های سر سیاه و لک‌های پوستی، ضد اگزما و قارچ‌های پوستی، ضد ترک پوست و پاشنه پا بوده و در درمان سریع انواع سوختگی‌ها موثر است.

بدین منظور در موارد مالشی پنج سانتیمتر از برگ گیاه را بریده، بعد از شستن محل مورد نظر روزانه حداقل ۵مرتبه از ژل گیاه را که در قسمت فروفیل برگ وجود دارد جدا کرده به محل ماساژ داده تا جذب شود. از گیاه آلوئه‌ورا انواع کرم‌ها برای لطافت پوست، شفافیت، برای تهیه شامپو، برطرف کردن ریزش مو، تقویت مو، ضد چربی، جوش‌های سر و جلوگیری از سفیدی مو استفاده می‌شود.

در موارد خوراکی ژل داخل گیاه را به وسیله چاقو خارج کرده و قبل از هر وعده غذا به اندازه حداقل دو بند انگشت میل کنید. الباقی گیاه را می‌توانید داخل روزنامه در قسمت پایین یخچال به مدت سه ماه نگهداری کنید.

برای اولین بار در ایران از گیاه آلوئه‌ورا به صورت نوشیدنی و کمپوت استفاده شده است که طبیعی و سرشار از انرژی است، تقویت‌کننده قوای جسمانی و ایده‌آل جهت مصرف ورزشکاران است.