تیتـر با خودتان

محسن گروسی

راست و دروغش گردن نمایشگاه‌دارانی که ما دم به دقیقه برای گرفتن قیمت امان آنها را بریده و هر روز کچل‌تر از دیروزشان می‌کنیم. اما با توجه به قیمت‌های ارائه شده، بازار خودرو طی هفته جاری با نزول نسبی و اندک قیمت رو‌به‌رو شده است. ظاهرا گیر دادن به نمایندگی‌های متخلف ایران‌خودرو و سایپا تا حد کمی بر زمینه کاهش هرچند اندک بهای برخی خودروهای داخلی تاثیرگذار بوده که البته خیلی نمی‌توان به این مساله به عنوان ضمانتی دائم و معتبر جهت ثبات و عدم سیر صعودی قیمت خودرو، طی روزهای آینده نگاه کرد. مخصوصا اینکه کم‌کم به روزهای پایانی سال نیز نزدیک می‌شویم و در این برهه زمانی یا به مثل عامیانه «شب عیدی» همه چیز از روغن موتور خودرو گرفته تا جان خودروساز گران می‌شود. (البته ما به هیچ وجه به شما توصیه نمی‌کنیم که کی خودرو بخرید و کی نخرید؛ چرا که اصلا دلمان نمی‌خواهد، اگر پیش‌بینی ما در مورد بازار خودرو، طبق معمول غلط از آب درآمد! توسط شما کنار در روزنامه زیر گرفته شویم! خدای نکرده البته)

... و اما قیمت‌ها

ما چون می‌‌خواهیم رسم ادب را نگه داشته و از طرفی بزرگی و کوچکی هم سرمان می‌شود، ابتدا بهای محصولات ایران‌خودرو را به اطلاع شما و البته خود مسوولان محترم این شرکت می‌رسانیم، هم‌اکنون پژو رو‌آ (همانی که ایران‌خودرو از تولیدش ضرر می‌کند، ولی بیشترین میزان تولید طی سال جاری را در میان محصولات خود به آن اختصاص داده است) ارزان‌ترین خودروی تولیدی ایران‌خودرو در بازار داخل بوده که مدل بنزین‌سوز آن، ۸میلیون و ۱۵۰هزار تومان به فروش رسیده و مدل دوگانه‌سوزش نیز، بهایی معادل ۹میلیون و ۵۰هزار تومان دارد. البته با این بلایی که بر سر جایگاه‌های CNG کشور آمده (منظورمان افت فشار و قطع گاز نیست، باور کنید!) احتمالا بالا رفتن قیمت خودروهای دوگانه‌سوز نظیر روآ، حداقل تا یک‌ماه آینده، تقریبا بعید است.

خودروی سمند که بزنیم به تخته دارای مدل‌های فراوان و متنوعی است، نیز تغییرات قیمتی را طی هفته جاری تجربه کرد؛ به نحوی که مدل معمولی آن، ۱۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان در بازار خرید و فروش شد. در حالی که سمند LX بنزین‌سوز بهایش به ۱۴میلیون و ۷۵۰هزار تومان رسید. برای خرید مدل دوگانه‌سوز این خودرو نیز باید ۱۵میلیون ناقابل پیاده شوید. اما اگر از طرفداران محصولات پژو در داخل هستید، بدانید که خرید پژو پارس معمولی دوگانه‌سوز، برایتان ۱۷میلیون و ۷۵۰هزار تومان، آب می‌خورد. اگر هم در این روزهای سرد، هوس روشن کردن آتش در وسط خیابان را کرده‌اید، توصیه می‌شود پژو ۴۰۵ بنزین‌سوز را که قیمت آن ۱۳میلیون و ۱۰۰هزار تومان است، خریداری کرده یا یک‌میلیون دیگر نیز روی آن گذاشته و با ۱۴میلیون و ۱۰۰هزار تومان، مدل دوگانه‌سوز این خودرو را خریداری کنید. (این بحث آتش و آتش‌سوزی در پژو۴۰۵ را خیلی جدی نگیرید، این هم که ما گفتیم به دلیل روابط بسیار‌ دوستانه و استراتژیک‌مان با ایران خودرویی‌های عزیز است که به تبع آن گاهی سربه‌سر هم می‌گذاریم). اما اگر جوان هستید و جویای سرعت، پژو۲۰۶ صندوق‌ندار، راست‌کار شما است. مدل تیپ۲ این خودرو ۱۳میلیون و ۱۵۰هزار تومان‌ قیمت دارد در حالی که برای خرید تیپ۳ آن، باید ۱۴میلیون و ۱۵۰هزار تومان پیاده شوید. تیپ ۶ این خودرو نیز که دنده اتوماتیک به حساب می‌آید، بهایی معادل ۱۷میلیون و ۱۰۰هزار تومان دارد. نکته مهم درباره پژو۲۰۶ تیپ ۶، تفاوت بسیار بالای قیمت کارخانه‌ای این خودرو با بهای آن در بازار است. به نحوی که یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان اختلاف در این زمینه، مشاهده می‌شود. البته، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار مدل V۸ در این باب روی سایر محصولات گروه پژو را کم کرده، به نحوی که ۲میلیون و ۱۰۰هزار تومان اختلاف بین بهای کارخانه‌ای و بازار آن وجود دارد. قیمت این خودرو در بازار، ۱۶میلیون و ۸۰۰هزار تومان بوده؛ در حالی که بهای کارخانه‌ای‌اش، ۱۴میلیون و ۷۰۰هزار تومان است. مدل V۱ ۲۰۶ صندوق‌دار هم، قیمتی برابر با ۱۴میلیون و ۶۰۰هزار تومان دارد.

در میان محصولات سایپا، زانتیا دیگر شورش را درآورده و مسوولان این شرکت به بهای کم‌کردن تولید آن،‌ بهایش را کماکان افزایش می‌دهند، به نحوی که خرید زانتیا، ۲۷میلیون و ۹۰۰هزار تومان آب می‌خورد.ظاهرا سایپایی‌ها، برای از رو بردن رقبای این خودرو (یعنی مگان، سوناتا و مزدا ۳) با کم‌کردن عرضه آن در بازار، به هیچ‌وجه اجازه سقوط قیمت زانتیا را در بازار نمی‌دهند.

اما از هرچه بگذریم، سخن پراید خوش‌تر است. این خودرو که حکم عمود خیمه (ستون چادر) را برای سایپا دارد، در دومدل کلی بنزین‌سوز و دوگانه‌سوز به بازار عرضه می‌شود. نوع بنزین‌سوز پراید، در‌حال‌حاضر ۷میلیون و ۸۰۰هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که مدل دوگانه‌سوز آن، بهایی معادل ۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان دارد. اما از شما چه پنهان هفته پیش، از شاهکار جدید سایپا! در زمینه طراحی و تولید خودرو، پرده‌برداری شد. سایپایی‌ها، اصرار عجیبی دارند که نام این محصول جدید سایپا ۱۳۲ است، در حالی که باور کنید ما هرچه با این چشم‌های ناقص خود که فرق آلبالو را با گیلاس تشخیص نمی‌دهد، این شاهکار جدید صنعت خودروی دنیا را ورانداز کردیم، چیزی به جز همان پراید خودمان ندیدیم. البته از حق نگذریم، پراید ۱۳۲ (خیلی‌خیلی ببخشید، سایپای ۱۳۲) کمی نسبت به اجداد بزرگوار خود، چاق‌تر شده و بنا بر ادعای عزیزانمان در سایپا، عقب این خودرو، کمی تا قسمتی شبیه آن BMW بی‌ریخت است!سایپا ۱۳۲ قبل از آنکه خیابان‌های کشور را به قدوم مبارک خود مفتخر کند، به الجزایر و سوریه صادر شده و قرار است در آینده نزدیک بازار داخل را نیز به ورود خود مفتخر کند. ظاهرا قرار است قیمت آن ۲۵۰هزار تومان، بیشتر از پراید صبا باشد که البته باید ببینیم و تعریف کنیم.