اهمیت داووس براى کشورهاى در حال توسعه

مجمع جهانی اقتصاد که در فاصله ۲۳ تا ۲۷ ژانویه سال ۲۰۰۸ میلادی در داووس برگزار ‌شد، یکی از پلت فرم‌های بسیار با اهمیت در سطح جهان است و قدرت‌های اقتصادی، تجاری، علمی و سیاسی جهان را گردهم می‌آورد تا در مورد مهم‌ترین مسائل مبتلا به جامعه جهانی به بحث و گفت‌وگو بنشینند و بهترین راه‌حل‌ها را

برگزینند. با توجه به فهرست شرکت‌کنندگان در این اجلاس متوجه می‌شویم که کشورهای چین، هند و برزیل در سال ۲۰۰۸ میلادی حضور پررنگ‌تری نسبت به سال‌های قبل داشتند و حتی از دیگر کشورهای در حال توسعه نیز پیشی گرفته‌اند.

این حضور فعال سبب می‌شود تا زمینه برای رشد بیشتر اقتصاد این ‌سرزمین‌ها با حمایت اقتصادی و سیاسی جامعه جهانی فراهم شود و کشورهای مذکور به کشورهایی مطرح در عرصه تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی تبدیل شوند.

تاثیر پویای کشورهای در حال توسعه در اجلاس داووس بر اقتصاد این کشورها بر اهمیت آن در جهان صحه می‌گذارد. در این اجلاس نمایندگان کشورهای درحال توسعه می‌توانند با عیان کردن پتانسیل‌های اقتصادی و علمی کشورشان در تعامل با اقتصاددانان و بازرگانان کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان زمینه را برای افزایش روابط دوجانبه علمی و اقتصادی فراهم آورند.

البته برای به‌دست آوردن این نتیجه مطلوب زمینه‌هایی نیز لازم است. کشورهای در حال توسعه در اولین گام موظف هستند یک تعامل و توافق تاثیر گذار بین سران صنعتی، دانشگاهی، سیاسی و تجاری خود ایجاد کنند تا هنگام برخورد با سران اقتصادی و علمی کشورهای توسعه یافته تصویر یکسانی از کشورشان ارائه دهند.

به عبارت بهتر پیش از برگزاری اجلاس داووس دولت‌ها موظف هستند سیاست‌های اقتصادی خود را برای بازرگانان و سردمداران صنعتی کشورشان که نماینده آنها در اجلاس جهانی داووس هستند، تشریح کنند و منافع ملی این سیاست‌ها را مشخص نمایند. این سبب می‌شود تا نمایندگان کشورهای در حال توسعه در اجلاس داووس بتوانند اولویت‌های سیاسی و اقتصادی کشورشان را به خوبی تبیین کنند و با توجه به این اولویت‌ها در مورد مسائل جهانی به بحث با دیگر حضار بپردازند.

این یک دیپلماسی اقتصادی درایتمندانه و دقیق است و تنها در کشورهایی به کار گرفته می‌شود که بر ضرورت تعامل و همکاری موثر دولت با شرکت‌های اقتصادی و صنعتی و مجامع دانشگاهی آگاه هستند. این تعامل سبب می‌شود تا کشورها بتوانند در بازارهای جهانی نفوذ کنند و از فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود بهترین بهره را ببرند.

از طرف دیگر کشورهای در حال توسعه باید بتوانند روابط مستحکم و قابل اعتمادی را در جریان اجلاس داووس برقرار کنند. روابطی که بتواند بعد از اتمام اجلاس پل‌هایی محکم برای اهداف توسعه اقتصادی و تجاری آنها باشد.

اجلاس سالانه داووس فضای مناسبی برای پیشرفت اهداف استراتژیک ملت‌ها فراهم می‌کند. داووس یک شبکه جهانی گسترده است که فرصت‌های طلایی زیادی برای انجام معاملات بزرگ در فضایی تقریبا غیررسمی فراهم می‌کند و اگر ارتباطات ایجاد شده مستحکم باشد معاملات کلان اقتصادی و صنعتی را در سطوح رسمی و ملی به همراه دارد.

اجلاس سال ۲۰۰۸ داووس در یک دوره خاص اقتصادی و سیاسی جهان برگزار می‌شود. اجلاس سال‌جاری در شرایطی برگزار می‌شود که رشد سریع اقتصاد آسیا به خصوص چین و هند، تغییرات جوی، امنیت غذایی و انرژی در جهان، بحران‌های زیر ساختی و پدیده ملی شدن اقتصاد که مانعی بزرگ بر سر راه جهانی شدن محسوب می‌شود از مسائل مبتلا به جهان است و بدون شک محوریت مذاکرات سران صنعتی و اقتصادی جهان را در سال ۲۰۰۸ میلادی تشکیل خواهد داد.

محور مذاکرات سیاسی در این اجلاس مسائل خاورمیانه، انتخابات آمریکا، دموکراسی در روسیه و آفریقا،‌ تروریسم جهانی، درگیری‌های موجود در قاره آفریقا به خصوص کنیا، سلاح‌های هسته‌ای و در نهایت معماری مدیریت جهانی خواهد بود.

موضوع انتخاب شده برای اجلاس سال ۲۰۰۸ میلادی «قدرت خلاقیت مشارکتی» است و شرکت‌کنندگان داووس باید حوزه‌هایی که برای حل مشکلات آن حوزه‌ها مشارکت جهانی وجود ضروری است را تعیین کنند.

از طرف دیگر قدرت خلاقیت جهانیان باید به گونه‌ای هدایت شود که نتیجه آن نه برای یک عده خاص که برای شمار زیادی از انسان‌های ساکن روی کره زمین سودمند باشد. در این جریان حضور موثر کشورهای در حال توسعه می‌تواند سبب بزرگ‌تر شدن دایره تاثیر این سیاست‌های جهانی و از طرف دیگر مطرح شدن آن کشورها در سطح بین‌الملل باشد.

البته این اجلاس منتقدانی هم دارد. منتقدان اجلاس داووس را تنها یک گردهمایی جهانی می‌دانند که افراد برجسته صنعتی و اقتصادی جهان در آن شرکت می‌کنند و در مورد سیاست‌هایی که سبب ادامه تسلط آنها بر اقتصاد جهان می‌شود با یکدیگر به بحث می‌نشینند.

منبع: irdiplomacy.ir