جایی نزدیک بام دنیا
میترا یزدچی
آسیا، پهناورترین قاره دنیا، پر از شگفتی‌ها و عجایب است. با این وجود هنوز این قاره زیبا نتوانسته قابلیت‌هایش را بالفعل کرده و از آنها در توسعه اقتصادیش استفاده کند.

نپال، کشوری در جنوب شرقی آسیا از جمله همین شگفتی‌ها است که در همسایگی هند، چین و بوتان قرار دارد.
۵ /۸۰درصد مردم نپال هندو، ۱۱درصد بودایی، ۵/۴درصد مسلمان و ۵/۰درصد آنها مسیحی هستند.
مذهب هندو و بودایی در میان مردم نپال تاریخی دوهزار ساله دارد و در حقیقت از زمان تولد بودا در «لومبینی» و ساخته شدن معابد بزرگ و تاریخی «پاشوپایتنات» و «کاتماندو» که متعلق به «خدای شیوا» هستند، این مذاهب در میان مردم رواج داشته است.
معابد بودایی‌ها، یکی از زیبایی‌های نپال است و گروه‌های مذهبی زیادی را جذب این کشور کرده است. نپالی‌ها برای عبادت در معابدشان آداب و رسوم خاصی دارند؛ به عنوان مثال اگر می‌خواهند در معابدشان حیوانی را قربانی کنند باید از بز، گاو، اردک، گوسفند یا پرندگان استفاده کنند. تقید نپالی‌ها به آداب و رسوم مذهبی شان به قدری است که حتی هنر و صنایع دستی‌شان تحت تاثیر مذهب آنها است و در هر هنر دستی مردم نپالی نشانی از دین بودا دیده می‌شود.
نپال سرزمینی با اقوام و قبایل گوناگون است که در مجاورت چین و هندوستان و تحت تاثیر فرهنگ، آداب و رسوم آنها است و سالانه جشنواره‌ها و فستیوال‌های بسیاری در این کشور برگزار می‌شود.
این جشنواره‌ها و فستیوال‌ها، از چند روز تا چند هفته ادامه داشته و در تمام طول سال انجام می‌شوند. در این جشنواره‌ها، انواع موسیقی‌ها و برنامه‌های شاد برای شرکت‌کنندگان به اجرا درمی‌آید و میهمانان با غذا، نوشیدنی و شیرینی‌های محلی پذیرایی می‌شوند.
مهم‌ترین این جشنواره‌ها، جشن تیهار است که هر سال به مدت 5‌روز در میدان دوبار کاتماندو (پایتخت) برگزار می‌شود. در این جشن، مردم به احترام مرگ (یاما) جشن‌ها و شادمانی‌شان را آغاز می‌کنند. هر روز از این جشن به یک نام است که عبارتند از روز اول، بزرگداشت کلاغ، قاصد الهه یاما، روز دوم، روز سگ، روز سوم، روز بزرگداشت الهه ثروت، روز چهارم، روز احترام به شخصیت انسانی و روز تکریم حیوانات کاری و روز پنجم، روز بزرگداشت برادران است.
ساکنان هر محله در نپال برای حضور در این جشنواره‌ها گروهی تشکیل می‌دهند و به نوبت در میدان کهن و زیبای دربار برنامه‌هایشان را به نمایش می‌گذارند.
علاوه بر این دو درصد گونه‌های گیاهی جهان که بالغ بر ششصد گونه است، هشت درصد از پرندگان جهان با 848 گونه، پانصد گونه پروانه و سیصد و نوزده گونه گل ارکیده در نپال وجود دارد.
بخش اعظمی از سلسله جبال هیمالیا و اورست، بلندترین قله جهان نیز در این کشور قرار دارد که باعث شده طبیعت گردان حرفه‌ای زیادی از سراسر جهان سالانه به نپال بیایند و باعث شده این کشور سالی ۱۶۷میلیون دلار از راه گردشگری درآمد داشته باشد.
نوروز 87 در نپال
اگر با توجه به آنچه که گفته شد، شما هم علاقه‌مند شده‌اید به نپال سفر کنید و دیدنی‌های آن را از نزدیک ببینید، می‌توانید از تعطیلات نوروز ۸۷ استفاده کرده و این تجربه را داشته باشید.
این سفر 9 روز است که از 2 تا 11 فروردین 87 طول می‌کشد. پرواز شما با قطر ایر است و روز دوم فروردین 2 صبح از تهران به دوحه می‌روید و پس از حدود یک ساعت و نیم به پایتخت قطر (دوحه) می‌رسید.
برای انجام عملیات و تشریفات گمرکی حدود ۴ ساعت در فرودگاه دوحه توقف داشته و حدود ۸ صبح به سمت نپال حرکت می‌کنید. ساعت ۲ بعدازظهر به وقت محلی به پایتخت نپال (کاتماندو) می‌رسید و با وسایل نقلیه‌ که هماهنگ شده به هتل ۴ ستاره مارشیانی کاتماندو منتقل می‌شوید.
پس از سرو غذای نیم روز و استراحت، بعدازظهر به اتفاق گروه به گردش در شهر می‌روید و با خیابان‌ها، بازارها، مناطق دیدنی و به خصوص معابد کاتماندو آشنا می‌شوید.
روز دوم، صبح بعد از سرو صبحانه در هتل، به معبد میمون‌ها و بودانات که از معابد معروف کاتماندو است می‌روید و سپس برای ناهار و استراحت به هتل مراجعت می‌کنید. بعد از ظهر نیز به معبد پاسی‌بادی و میدان قدیمی یا دو بار، که محل برگزاری جشن‌های مرسوم نپالی‌ها است می‌روید.
روز سوم، بعد از صرف صبحانه حدود ساعت 8صبح طبیعت گردی آغاز می‌شود و شما تجربه جدیدی را در رودهای خروشان و پارک‌های ملی نپال خواهید داشت.
حدود ساعت ۱۰صبح تا ۳۰/۱۳ در آب‌های خروشان قایقرانی می‌کنید و پس از صرف ناهاری مختصر و کم‌حجم، به سمت پارک ملی چیتوان رفته و در لوج مخصوص طبیعت‌گردی اسکان می‌یابید.
در این پارک شما با حیوانات، پرندگان و پروانه‌ها و گل‌های زیبای نپال آشنا شده و از دیدنشان لذت خواهید برد.
در پایان این روز شما در مراسمی محلی شرکت خواهید کرد و شب را در طبیعت به صبح می‌رسانید. تصور کنید زیر آسمان پرستاره!
روز چهارم، حتما صبح زود و با صدای پرندگان از خواب بیدار می‌شوید، صورت خودتان را با آب رودخانه می‌شویید و خوشمزه‌ترین صبحانه عمرتان را در دامن طبیعت میل می‌فرمایید.
پس از این ساعت، ۹صبح به رودخانه رفته و «کانو سواری» را که نوعی قایق‌سواری یک نفره و هیجان‌انگیز است را تجربه می‌کنید. پس از ۳ساعت به محل نگهداری فیل‌های نپالی می‌روید و ۳ساعت در جنگل‌های انبوه و زیبا فیل‌سواری می‌کنید. پس از صرف ناهار به لوج طبیعت‌گردی بازمی‌گردید و می‌توانید بقیه روز را با طبیعت متنوع نپال آزادانه سپری کنید و شب را نیز در کنار رودخانه‌ به صبح برسانید.
روز پنجم، نیز ساعت 8صبح در لوج طبیعت‌گردی به دیدن پرندگان محلی می‌روید که 3ساعت به طول می‌انجامد. سپس به سمت شهر «پخارا» می‌روید که حدود ساعت 15 به وقت محلی به این شهر رسیده و در هتل 4ستاره «سام‌سارا» در پخارا مستقر می‌شوید. بعد از ناهار و استراحت عصر هنگام به دریاچه زیبای پخارا رفته و از تفریحات آبی آن لذت می‌برید.
روز ششم، پس از صبحانه، ساعت ۹صبح به گردش در شهر پخارا می‌روید و از موزه ملی کوهنوردی نپال و معابد بوداییان بازدید می‌نمایید و برای صرف ناهار به کنار دریاچه پخارا می‌روید. پس از صرف غذا از مناظر طبیعی منطقه لذت برده و شب‌هنگام به هتل باز می‌گردید.
در روز هفتم، پس از سرو صبحانه به شهر «کاتماندو» باز می‌گردید که حدود 6ساعت با اتوبوس به طول می‌انجامد و در هتل «مارشیانی» اقامت می‌گزینید و تا روز نهم که هنگام بازگشت به تهران است وقتتان آزاد است تا به گردش رفته، سوغاتی بخرید و با فرهنگ بومی منطقه بیشتر آشنا شوید.
گردشگران در تمام طول سفر، بیمه مسافرتی بوده، راهنمای فارسی داشته، صبحانه، ناهار و شامشان تهیه می‌شود و برای بازدیدها، وسیله نقلیه در اختیارشان قرار خواهد گرفت.
واحد پول نپال، روپیه نپال و حدود 140ریال است.
زبان مردم نپال، نپالی و بیهاری است ولی به دلیل حضور گردشگران در مراکز خرید، زبان انگلیسی هم متداول است.
اگر حال و هوای سفر به نپال را کرده‌اید، بد نیست سری هم به پایگاه‌های خبری زیر بزنید و اطلاعات خود را کامل‌تر کنید:
WWW.nepaltravelinfo.com
www.visitnepal.com
www.welcomenepal.com