میترا یزدچی
هفته گذشته نگاهی به وضعیت گردشگری درمانی در ایران و جهان داشتیم و گفتیم که چشمه‌های آبگرم، دریاچه‌ها و حتی آب دریاهای کشور ما قابلیت درمانی داشته و می‌توانند انگیزه‌ای برای جلب گردشگران باشند.

همچنین گفتیم که روستای سرعین در استان اردبیل معروف‌ترین درمانگاه طبیعی است که بیشترین چشمه‌های آبگرم کشور را در خود جای داده و توانسته است تا حدی از قابلیت‌هایش بهره‌برداری کند.
براساس آمارهای موجود، سرعین با پذیرش هفت‌میلیون گردشگر در سال گذشته رکورد جالبی را بر جای گذاشته که مرهون چشمه‌های آب‌گرم این شهر است.
سرعین در 25کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد و یک‌میلیون و 280هزار مترمربع وسعت دارد. سرعین دارای چشمه‌های آب گرم متعدد و متنوعی است که هر کدام ویژگی و خواص مخصوص به خود را دارند.
مجتمع آب‌درمانی سبلان
مجتمع آب‌درمانی سبلان یکی از کم‌نظیرترین مجتمع‌های آب‌درمانی در آسیا و خاورمیانه است. این مجتمع هفت‌هزار و 200مترمربع زیربنا داشته و در زمینی به وسعت دوهکتار واقع شده است. این مجتمع در دو طبقه احداث شده است که طبقه اول مختص آقایان و طبقه دوم، در اختیار خانم‌ها است.
در هر طبقه برای خانم‌ها و آقایان استخرهای سرپوشیده، وان‌های انفرادی، آب گرم تحت‌فشار (جکوزی) سونای خشک‌و‌بخار، دوش، حوضچه کلر، سالن پزشکی (فیزیوتراپی) که مجهز به دستگاه‌های مرتبط، سالن انتظار با امکاناتی نظیر تلویزیون، کافی‌شاپ، رستوران، رختکن و کفشداری اختصاصی و قفل‌دار مهیا شده است.
مجتمع آب‌درمانی بش باجیلار
(پنج خواهر)
این مجتمع آب‌درمانی با 1500مترمربع زیربنا در قسمت شمالی سرعین قرار دارد. آب این مجتمع از پنج دهنه چشمه تامین می‌شود و هر ثانیه مجموعا 13لیتر آبدهی دارد. دمای آن 43درجه سانتی‌گراد است. این مجتمع دارای استخر، دوش‌های انفرادی، سونای خشک و بخار، جکوزی، فیزیوتراپی، رختکن و کفشداری قفل‌دار است و خانم‌ها و آقایان می‌توانند در دو نوبت صبح و بعد‌ازظهر به طور جداگانه از این امکانات استفاده کنند.
آبگرم گاومیش گلی
پرآب‌ترین و معروف‌ترین چشمه آبگرم سرعین است. این آب‌معدنی دارای استخری رو باز به مساحت 400متر و عمق 130سانتی‌متر است.
دوش‌های آب‌گرم و سرد، حوضچه کلر در مبادی ورودی به محوطه اصلی و مقابل سرویس‌های بهداشتی، بوفه لوازم آرایشی، بهداشتی و مواد غذایی خدمات این آب گرم به مراجعه‌کنندگان است.
آبگرم ژنرال
این آبگرم که از آن به نام‌های پرنال و جنرال هم نام برده شده است، در شمال شرقی سرعین در خیابانی به همین نام در سطحی پایین‌تر از سطح خیابان قرار گرفته است. آب آن از کف حوضی به قطر ۵/۲متر خارج می‌شود، این آبگرم دارای امکانات رختکن و دوش‌های سرد وگرم است.
در رابطه با وجه تسمیه نام این آبگرم نیز گفته می‌شود در جنگ‌جهانی اول که روس‌ها آذربایجان را اشغال کرده بودند، یک ژنرال روسی در مدت اقامت خود در سرعین با استفاده از آب این چشمه جراحات و دردپای خود را بهبود بخشیده و به این خاطر به آن «ژنرال» می‌گویند.
آبگرم قره‌سو
آبگرم قره‌سو یا اعصاب‌‌سویی، غربی‌ترین آب معدنی سرعین است. این آبگرم، دارای حوضچه‌ای دو قسمتی به اندازه 30متر مربع است که آب آن بعد از پر شدن حوض اول به حوض دومی می‌ریزد و حوض آن روباز است. دمای این آب‌گرم، 45درجه سانتی‌گراد و آبدهی آن 3/5لیتر در ثانیه و دائمی است.
در رابطه با وجه تسمیه این آبگرم گفته می‌شود در زمان‌هایی که محدوده این آب به صورت کنونی نبوده، در محلی که دور آن را با سنگ‌ چینی سیاه‌رنگ محصور کرده بوده‌اند و در هوای آفتابی آب آن تیره و سیاه به نظر می‌رسیده از این رو به آن قره‌سو یا آب سیاه می‌گویند و علت نامگذاری دومش که به اعصاب سویی معروف است به دلیل آثار شفابخش آن برای درمان بیماری‌های اعصاب است.
آبگرم پهنلو
آبگرم پهنلو یا پهن‌سو، در شرقی‌ترین و پست‌ترین قسمت سطح شهر واقع شده است. آب آن از حوضی به مساحت ۳۵ متر مربع خارج می‌شود.