آجیل شب عیدمان چه باشد؟
مریم خباز
درست است که زمستان امسال با سردی بی‌سابقه‌ای همراه شده، ولی مطمئنا هیچ سرمایی نمی‌تواند ایرانیان را از برگزاری مراسم عید نوروز منصرف کند. البته گذشته از مراسم و آیین نوروز که هر سال در حال کمرنگ‌تر شدن است، رسم خوردن آجیل و چیدن سفره‌های رنگارنگ هر سال شور و حال بیشتری به خود می‌گیرد.

در این میان البته گرانی آجیل و خشکبار را نمی‌توان از نظر دور داشت ولی مردم به هر ترتیب که شده بساط شادی عید را مهیا می‌کنند.
ولی بد نیست بدانیم که شادی روزهای نوروز زمانی تکمیل می‌شود که سفره‌های رنگارنگ ما علاوه‌بر تنوع ظاهری، فواید متنوعی هم داشته باشند، یعنی در عین لذت بردن از خوراکی‌ها، پرفایده‌ترین و کم‌ضررترین آنها انتخاب شود. اگر بخواهیم خیلی واضح در این باره توضیح دهیم باید بگوییم که همان کاسه آجیل ایرانی که پر است از پسته، بادام، گردو، فندق و... بهترین انتخاب برای شب عید است اگر تخمه به ویژه از نوع سختش (به سبب آسیب‌زدن به دندان) از درون آن برداشته شود.
پژوهش‌ها نشان داده که آجیل و مغزها نقش مهمی در تامین سلامتی بدن دارند. درواقع برخلاف تصور عوام که فکر می‌کنند این قبیل خوراکی‌ها فاقد ارزش غذایی هستند، باید گفت که آنها منابع سرشاری از پروتئین، موادمعدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.
مطالعات نشان می‌دهد، مغزها یکی از مهم‌ترین منابع غنی سلنیوم هستند که در تامین سلامت سیستم ایمنی بدن ضروری بوده و خواص ضد سرطانی دارند. دانشمندان می‌گویند مصرف مرتب سلنیوم میزان ابتلا به سرطان‌های پروستات، ریه و روده را تا ۵۰درصد کاهش داده و از پیشرفت سرطان سینه در زنان و بروز مشکلات پروستات در مردان جلوگیری می‌کند.
خشکبار همچنین سرشار از فسفر و منیزیم هستند که به ساخت استخوان‌ها و دندان‌ها و نیز ایجاد تعادل در عملکرد ماهیچه‌ها و اعصاب کمک می‌کنند. همچنین وجود اسیدلینولنیک در این دانه‌های خوراکی می‌تواند برای حفظ سلامت پوست و ایجاد تعادل هورمونی مفید باشد.
بادام‌زمینی یکی از این دانه‌های مغذی است. گفته می‌شود خوردن این مغز بیشتر از پنج‌بار در هفته (هر بار ۲۸گرم) احتمال بروز دیابت نوع دوم را در زنان کاهش می‌دهد. بادام‌زمینی مقادیر زیادی چربی اشباع نشده، منیزیم و فیبر است که همگی خطر بروز دیابت را کاهش می‌دهند. همچنین این ماده خوراکی منبع سرشاری از آهن، روی، منیزیم و فولیک اسید است که تاثیر مهمی در مبارزه با مواد سرطان‌زا دارند. گردو نیز یکی از مغزهای پرفایده است. گردو، نه تنها کلسترول مضر را کاهش می‌دهد بلکه باعث کاهش التهاب رگ‌های خونی می‌شود. ویتامین E، آهن، منگنز، فسفر، پتاسیم و ویتامین B۶ که در ساخت استخوان‌ها و تامین سلامت قلب و خون نقش مهمی دارند، در گردو یافت می‌شوند.
به بادام نیز در سبد خرید خانوار زیاد توجه کنید. این دانه سرشار از پروتئین و ریزمغذی‌های مهمی چون منیزیم، پتاسیم، فسفر، مس و ویتامین B2 است. روغن بادام هم منبع سرشار ویتامین E است که نقش ضدسرطانی و آنتی‌اکسیدانی دارد. بادام مقدار زیادی کلسیم نیز دارد که در رشد استخوانی و جلوگیری از بروز پوکی استخوان موثر است. در آجیل شب عید پسته را هم فراموش نکنید.
این دانه ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و یک میوه نیروزا به حساب می‌آید.
پسته فیبر بالایی نیز دارد به همین جهت ماده خوراکی مناسبی برای افزایش تحرکات غذا در دستگاه گوارش به شمار می‌رود. همچنین پسته در جلوگیری از سرطان موثر است و علاوه‌بر درصد بالای پروتئین منبع غنی کلسیم، آهن و روی نیز محسوب می‌شود.