ارتباط روی سیم
علی آذرنوش
۱۳۲سال پیش در یک بعدازظهر پاییزی الکساندر گراهام‌بل آمریکایی با همکاری دوستش واتسن در اتاق خود وسیله‌ای را اختراع کرد که بعدها زمینه‌ساز بسیاری از اختراعات و تحولات شد و آن چیزی نبود جز تلفن.

تلفن پس از اختراع کامل توسط بل به سرعت اشاعه یافت و سیم‌های آن از شهری به شهر دیگر کشیده شد. 14سال بعد از اختراع تلفن یعنی در سال 1890 میلادی، استروجر سیستم تلفن خودکار را بنا نهاد.
تلفن در عصر ارتباطی امروز وسیله‌ای اجتناب‌ناپذیر در زندگی مردم شده است. در حال حاضر شبکه وسیعی از خطوط تلفن در نقاط مختلف جهان مشغول فعالیت است و در خدمت انسان برای پیگیری اهداف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرار گرفته است.
دستگاه تلفن را در هر جایی می‌توان دید؛ روی میز اداره، منازل، خیابان، آسانسور، هواپیما و هر جایی احساس می‌شود که نیازمند وجود ارتباط با دیگران است. گذشته از اینکه امروزه تلفن‌همراه داخل جیب اغلب افراد دیده می‌شود، اما چون گزارش فعلی روی تلفن‌های رومیزی است، در این بخش تلفن‌همراه پرداخته نمی‌شود.
در حال حاضر تلفن رومیزی با مارک‌های مختلفی در بازار چشم‌ها را می‌نوازد.
تلفن‌های رومیزی در دو گروه با سیم و بی‌سیم وجود دارند که هر کدام کارکردهای مختلفی دارند. در تلفن‌های باسیم همان‌گونه که از اسمش برمی‌آید، قابلیت حمل هنگام برقراری ارتباط وجود ندارد، اما با تلفن‌های بی‌سیم می‌توان تا چند صدمتر از دستگاه اصلی آن دور شد و در حال حرکت با طرف مقابل خط به گفت‌وگو پرداخت. این نوع تلفن‌ها در مقایسه با تلفن‌های با سیم گران‌تر هستند و از 20هزار تومان شروع می‌شود و تا حدود 150هزار تومان نیز ادامه دارد.
و اما تلفن‌ رومیزی که در مدل‌های، تلفن‌گردان، سلطنتی و دگمه‌ای وجود دارد، از قیمت‌های ۳هزار تومان تا حدود ۴۰هزار تومان ادامه دارد که این قیمت‌ها با توجه به ویژگی‌های مختلفی که دارند، متفاوت است.
مولفه‌هایی همچون مزاحم‌یاب، منشی، بلندگو، 2گوشی بودن، منوی فارسی، سخنگو و غیره در دستگاه تلفن مطرح است.
داشتن مزاحم‌یاب این امکان را برای شما ایجاد می‌کند که از شماره‌تلفن‌هایی که به دستگاه تلفن شما زده می‌شود، با خبر شوید و در هنگام حضور نداشتن در منزل یا محل کار بتوانید آن را پیگیری کنید.
با تلفن منشی‌دار می‌توانید تلفن زننده به شماره شما را هدایت کنید و از طریق ضبط صدا از او بخواهید پیغام بگذارد.
داشتن منوی فارسی هم شما را در استفاده از کاربرد سیم‌های تلفن یاری می‌کند. امکانات دیگر نیز هر کدام برای خود امتیازاتی دارد که رفاه بیشتری برای شما فراهم خواهد کرد.
هنگام خرید یک دستگاه تلفن از مارک، مدل و کشور تولیدکننده آن حتما اطلاع یابید، داشتن ضمانتنامه نیز مهر تاییدی برای داشتن کیفیت انتخاب شما است.