قیمت‌های دوبل
مهتا گوهری
بازار مسکن در شهر رشت مانند سایر شهرهای دیگر از وضعیت خوبی برخوردار نیست؛ چرا که هم مشاورین املاک و اغلب متقاضیان برای خرید یا اجاره واحد مسکونی از این وضعیت کنونی ناراضی هستند.

طبق گفته مشاورین املاک این شهر، قیمت مسکن نسبت به شش ماه گذشته دو برابر افزایش یافته است و حتی در بعضی از مناطق بسیار خوب این شهر قیمت مسکن با 5/2برابر رشد همراه بوده است. مثلا خانه‌ای که در 6ماه اول سال با مبلغ 30میلیون تومان به فروش رسیده بود در شش ماه دوم سال قیمت آن به 60میلیون تومان افزایش یافته است.
مشاورین املاک این شهر اعتقاد دارند که قیمت مسکن از سال ۱۳۸۰ شروع به سیر صعودی کرده و همچنان این روند ادامه دارد و هر ساله هم قیمت مسکن به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.
گرانی مصالح ساختمانی، افزایش دستمزد کارگران و ارائه وام‌های بی‌رویه بانک‌ها برای خرید یا ساخت‌وساز واحدهای مسکونی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی قیمت مسکن در این شهر هستند. از طرف دیگر، مالکان قیمت ملک‌های خود را به دلخواه تعیین می‌کنند. جالب است بدانید مالکی که ملک خود را با قیمت 45میلیون تومان برای فروش به یکی از مشاورین املاک سپرده بود بعد از دو هفته به مشاوره املاک مراجعه می‌کند و درخواست می‌کند که قیمت قبلی را تغییر دهد و 55میلیون تومان را ثبت کند. هنگامی که مشاور املاک علت این کار را پرس و جو می‌کند، صاحب ملک می‌گوید که قرار بوده با فروش این ملک، ملک دیگری را برای خود خریداری کند و زمانی که ملک مورد نظر خود را می‌یابد متوجه می‌شود که 10میلیون تومان کم دارد پس به این نتیجه می‌رسد که قیمت ملک خود را به اندازه نیازش افزایش دهد!
از نظر مشاوران املاک شهر رشت،‌ تعداد مراجعه‌کنندگان در رابطه با اجاره یا خریداری واحد مسکونی به حد مطلوب است، اما مشکلی که هست، نبود واحدهای مسکونی با قیمت مناسب برای متقاضیان است زیرا در‌حال‌حاضر بیشتر مراجعه‌کنندگان از طبقات کارمند و کارگر هستند که اکثر آنها با داشتن وام ۱۸میلیون تومانی سعی در خرید واحدهای مسکونی با قیمت‌های ۳۵ تا ۴۰میلیون تومانی دارند.
اتحادیه مسکن هم هیچ نظارتی بر قیمت مسکن ندارد البته این مساله تازگی ندارد و دیگر همه به این موضوع به خوبی واقف هستند.
طبق گفته مشاوران املاک شهر رشت، قیمت مسکن در سال جدید مثل همیشه با افزایش همراه خواهد بود.
قیمت هر مترمربع آپارتمان در خیابان گلسار از 800هزار تومان تا دومیلیون تومان و قیمت هر مترمربع آپارتمان در خیابان منظریه از 800هزار تومان تا یک‌میلیون و 700هزار و قیمت هر مترمربع آپارتمان در خیابان تختی از 900هزار تومان تا یک‌‌میلیون و 300هزار تومان است که این سه خیابان در بهترین منطقه شهر رشت واقع شده‌اند و خیابان‌های لاهیجان و حمیدیان که جزو مناطق پایین شهر هستند، قیمت هر مترمربع آپارتمان در این مناطق از 350هزار تومان تا 600هزار تومان است. در خیابان‌های حاجی‌آباد و مطهری که در مرکز شهر واقع شده‌اند قیمت هر متر واحد تجاری، حدودا 14میلیون تومان و قیمت هر متر واحد تجاری در خیابان تختی 12میلیون تومان است.