رونق بازار مسکن در منطقه نواب
مهدیس فرقانی
احداث بزرگراهی که جنوب و شمال تهران را به هم متصل کند، از سالیان گذشته مطرح بوده است و ضرورت اجرای آن در تمامی مطالعات و تحقیقات به عمل تایید شده است.

شهرداری تهران در سال 1369 و پس از تصویب کمیسیون ماده پنج شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، طراحی و اجرای بزرگراه نواب را با اولویت ویژه در دستور کار خود قرار داد.
ساختمان‌های نواب در دو طرف بزرگراه نواب به طول ۵۵۲۹متر از میدان توحید در ادامه بزرگراه شهید چمران آغاز می‌شود و تا شمال؛ یعنی پادگان قلعه‌مرغی ادامه می‌یابد و به پنج قطعه یا پنج فاز تقسیم شده است.
فاز اول از خیابان آذربایجان تا خیابان امام‌خمینی به طول 793متر.
فاز دوم از خیابان امام‌خمینی تا خیابان سینا به طول ۱۰۱۵متر.
فاز سوم از خیابان سینا تا خیابان هلا‌ل‌احمر به طول 1180متر.
فاز چهارم از خیابان هلال‌احمر تا قلعه‌مرغی به طول ۱۴۰۱متر.
فاز پنجم از میدان توحید تا خیابان آذربایجان به طول 1140متر.
براساس طراحی انجام شده، در مسیر چهارهزار و ۳۸۹متر فاز اول تا چهارم که در متراژی حدود یک‌میلیون و ۱۴۰هزار و ۴۶۰مترمربع، مساحت کل زیربنای ساختمان‌ها است و در حدفاصل خیابان آذربایجان تا قلعه‌مرغی حدودا تعداد پنج‌هزار و ۸۴۱واحد مسکونی و ۴هزار و ۵۰۰واحد تجاری قرار بوده احداث شود. در طرح نواب در مجموع ۷۴۳هزار و ۶۴۰متر مربع واحد مسکونی طراحی شده است.
ساختمان‌های پنج تا هفت طبقه نواب به صورت دو نوار در دو سوی بزرگراه قرار گرفته‌اند و دو عرض 16متری نیز برای آبراهه، فضای سبز و پیاده‌رو در نظر گرفته شده است.
بازار مسکن در خیابان‌های نواب با رونق همراه است و قیمت مسکن در این منطقه نسبت به شش ماه گذشته حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان افزایش یافته است.
استقبالی که از طرف متقاضیان در رابطه با مسکن همراه است، بسیار چشمگیر است، اما در حد نیاز متقاضیان، تعداد واحد مسکونی کمتری آماده واگذاری است، زیرا مالکان درگیر گرفتن سند برای ملک‌های خود هستند.
این ساختمان‌ها از پارکینگ، نگهبانی، امکانات (آب، برق، گاز و تلفن) بهره‌مند هستند و در کل طبق گفته مشاورین املاک این منطقه، ساختمان‌ها از امنیت کافی برخوردار هستند که از مزایای این ساختمان‌های مسکونی به حساب می‌آیند.
اما ساختمان‌ها با وجود تعداد طبقات و واحدهای زیاد شامل تعداد زیادی خانواده یا حتی افراد مجرد هستند و طبیعتا به علت وجود شخصیت‌های متفاوت ساکنان ممکن است گاهی مشکلاتی پیش آید، مثلا در پرداخت شارژ یا هزینه‌های جانبی بعضی از ساکنان کوتاهی می‌کنند و این مساله می‌تواند برای تمامی ساکنان ساختمان مشکل‌ساز شود و این مسائل هم جزو معایب این ساختمان‌ها به حساب می‌آیند.
در حال حاضر فازهای یک تا سه کاملا به بهره‌برداری رسیده‌اند و فاز۴ هنوز در حال ساخته شدن است.