لـذت یک خـواب نرم و راحت
علی آذرنوش
هر خانه‌ای از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که بنا به کارکردهای خاص خود از همدیگر مجزا هستند.

محل خواب بخشی قابل توجه در هر خانه‌ای محسوب می‌شود و اگر نگوییم مهم‌ترین بخش اما به جرات می‌توان گفت که جایگاهی مهم در یک خانه را به خود اختصاص می‌دهد. چرا که به طور متوسط یک سوم ساعت‌های زندگی انسان در محل (اتاق) خواب سپری می‌شود و در واقع وقت هیچ کسی تا این اندازه در بخش‌های دیگر منزل سپری نمی‌شود. از این رو این که محل خواب انسان چگونه باشد بااهمیت به نظر می‌رسد. در گذشته چیزی به نام سرویس خواب تنها در اختیار خانواده‌های خاص و طبقات اجتماعی بالا قرار داشت.
تنها بخشی از مردم در خانه‌های خود سرویس خواب داشتند. به عبارت دیگر، سرویس خواب از جمله وسایل تجملاتی بود که در کاخ‌های مجلل وجود داشت، اما امروزه اغلب خانه‌ها از این وسیله بهره‌مند هستند و خانواده‌ها با توجه به توانایی‌های مالی خود دست به انتخاب می‌زنند. با توجه به این که در ساخت سرویس‌های خواب مواد اولیه متفاوتی به کار می‌رود، قیمت تمام شده آنها نیز متفاوت است. برخی سرویس‌های خواب تمام فلز هستند که از حدود ۸۰هزار تومان شروع می‌شود و تا ۳۵۰هزار تومان ادامه دارد. نوع دیگر سرویس خواب‌ها از چوب و فلز ساخته شده‌اند که با توجه به مواد به کار رفته از ۲۵۰هزار تومان به بالا است.
و اما سرویس‌های خواب چوبی که دو نوع است، سرویس‌های خواب که با چوب فشرده (MDF) ساخته شده است و در رنگ‌های مختلف در بازار عرضه می‌شود. البته در ساخت این نوع سرویس خواب، طرح، وسایل جانبی و پارچه به کار رفته می‌تواند قیمت‌ها را متفاوت سازد.
نوع دیگر سرویس‌های خواب تمام چوبی که مجلل‌تر و شکیل‌تر است، سرویس خواب‌هایی است که با چوب راش ساخته شده است. به این معنا که چوب راش، بهترین نوع چوب برای ساخت وسایل خانگی اعم از مبل، صندلی و میز و سرویس‌ خواب است. این نوع چوب با توجه به این که قابلیت اجرای طرح‌های منبت‌کاری به صورت ظریف و پیشرفته را دارند، می‌توان گفت که گران‌ترین و در نتیجه بهترین نوع این وسایل است که قیمت آن از ۵۰۰هزار تومان به بالا است و به بیش‌از دو میلیون تومان نیز می‌رسد.
در انتخاب سرویس خواب سلیقه‌ها متفاوت است. البته قبل از هر چیز، پول تعیین‌کننده است. در واقع میزان پول اختصاص داده به شما می‌گوید چه نوع سرویس‌خوابی (فلزی، چوبی و فلزی، چوب MDF، چوب راش) می‌توانید انتخاب کنید.
با این حال، در هر طیفی که قرار است دست به خرید بزنید نوع سلیقه بسیار مهم است. نوع رنگ از جمله عوامل تاثیرگذار در این زمینه است. برخی مدل‌های سرویس خواب رنگ‌های منحصربه‌فرد دارند که در صورت تمایل به طرح و جنس آن ناچارید از رنگ دلخواهتان صرف‌نظر کنید؛ چراکه رنگ‌های دیگر جزو تولیدات آنها نیست.
نوع پارچه و میزان انعطاف سرویس نیز بسیار مهم است و هر خریداری به این مولفه توجه بسیاری می‌کند.
مساله دیگری که هنگام انتخاب سرویس‌خواب مطرح می‌شود اندازه آن است و هر فردی با در نظر گرفتن مولفه‌های مختلف به این امر توجه می‌کند و اما فن‌آوری‌های جدیدی که در ساخت سرویس خواب‌ها به کار می‌رود، قابل‌توجه است. از جمله اینکه برخی سرویس خواب‌ها تاشو و قابل جمع هستند. این امر نوعی امتیاز برای کسانی محسوب می‌شود که مایلند اتاق خواب آنها جمع‌وجور باشد و فضایی باز داشته باشد.
علاوه‌بر این موارد دیگری هستند که بنا به ابتکارات تولیدکنندگان آن وسایلی متمایز به بازار عرضه می‌کنند. در بازار از این وسیله هم ایرانی و هم خارجی عرضه می‌شود که البته انواع ایرانی آن از کیفیت بالایی برخوردارند و قابل‌مقایسه با انواع مطلوب خارجی هستند. برخی تولیدکنندگان برای این وسیله امتیازاتی نظیر ضمانت‌های چندماهه، حمل‌و‌نقل رایگان و غیره در نظر گرفته‌اند. به هر حال هنگام خرید یک سرویس خواب در نظر داشته باشید چه نوع جنسی قرار است انتخاب کنید، نوع چوب را بشناسید، آگاهی از نوع پارچه به کار رفته نیز ضرورت دارد تا در کل بتوانید خریدی مطلوب داشته باشید؛ چراکه چنین وسایلی در خانه عمری محسوب می‌شود و باید هزینه در نظر گرفته شده یک بار برای همیشه باشد.