مشکلات خودرو تمام‌شدنی نیست

میرمحمد طجوزی

قسمت اول

بعضی اوقات پاره‌ای از مشکلات انسان را دچار یکسری دردسرها در رانندگی می‌کند. هنگامی که این مشکلات نمایان می‌شوند، صاحب خودرو را در یک سردرگمی نسبی قرار می‌دهند؛ چرا که قطعه خراب در خودرو هنوز مشخص نیست و نیاز به بازدید توسط یک استادکار تعمیر خودرو احساس می‌شود. یکی از مشکلات این است که بوی بنزین زیادی از اگزوز به مشام می‌رسد. هرگاه که در حال سکون موتور روشن شود، متوجه بوی بنزین از اگزوز می‌شوید. این بو ممکن است به حدی زیاد باشد که فکر کنید خودروی شما نشت بنزین دارد. احتمالا مصرف سوخت شما نیز بالا رفته است.

در این مواقع می‌توان تقصیر را برگردن سیستم کنترل الکترونیک موتور انداخت یا احتمال می‌رود سیستم احتراق مشکل داشته باشد یا اینکه انژکتورهای بنزین کثیف شده یا گرفته‌اند. موتور ممکن است که مشکل مکانیکی داشته باشد.

در ضمن اگر خودرویتان دارای کاربراتور است، احتمال دارد دهانه آن گیر کرده و بسته شده باشد.

کسانی که عاشق سرعت هستند گاهی اوقات از زیاد نشدن سرعت خودرویشان رنج می‌برند. مشکل این‌چنین است، هرگاه که پدال گاز را فشار می‌دهید سرعت موتور کم می‌شود، برای زیاد کردن سرعت باید خیلی کم پدال گاز را فشرد.

قدرت کلی خودرو کم شده است. این مشکل به مرور زمان بدتر خواهد شد. هنگامی که با این مشکل مواجه شدید، می‌توانید سری به فیلتر هوا بزنید؛ چرا که احتمال دارد کثیف شده باشد.

فیلتر بنزین ممکن است که با گل گرفته شده باشد یا اینکه پمپ بنزین ماشین در اثر فرسودگی دچار شکستگی و ترک‌خوردگی باشد. البته این احتمال نیز می‌رود که آب به درون باک بنزین راه پیدا کرده باشد.

اما این بار با یک مشکل جدید روبه‌رو شده‌ایم. با خاموش کردن خودرو، موتور همچنان کار می‌کند. این دیگر جزء همان عجایب است؛ چراکه موتور خوب کار می‌کند و دلش هم نمی‌خواهد خاموش شود. در ابتدا بعد از خاموش کردن خودرو چند لحظه موتور به کار کردن خود ادامه می‌دهد، اما در صورت عدم‌رسیدگی و توجه به آن می‌توان زمان بیشتری نیز بعد از خاموش کردن خودرو به کار خود ادامه بدهد.

در این مواقع ممکن است یک یا چند انژکتور بنزین نشت داشته باشد. دور موتور در حالت گاز ندادن خیلی بالا تنظیم شده است یا اینکه زمان‌بندی احتراق خودرو درست تنظیم نشده است.

این بار مشکل شکل دیگری به خود گرفته است، با توقف سریع خودرو یک دفعه خاموش می‌شود. به طور مثال در حال رانندگی هستید و همه چیز خوب است تا اینکه پا را از پدال گاز برداشته و ترمز می‌کنید و به جای آنکه خودرو از کار کردن دست بردارد موتور خودرو دست از کار کردن برمی‌دارد و همان موقع است که خودرو خاموش می‌شود. اگر در حین رانندگی دچار این مشکل شدید، بدانید که یک مجرای ورودی سوخت و هوا نشت دارد.

اتصال پدال گاز به موتور ممکن است احتیاج به تعمیر یا تعویض داشته باشد. در سیستم الکترونیکی کنترل موتور نیز می‌تواند مشکلاتی پدیدار شده باشد.

آیا تا به حال متوجه شده‌اید در حالت گاز ندادن موتور خودرو روان نیست یا وقتی سرد است با گاز ندادن خاموش می‌شود. هنگامی که موتور سرد است و شما پا از روی پدال گاز برمی‌دارید، موتور خیلی بد کار می‌کند و گاهی نیز خاموش می‌شود.

با حرکت سریع موتور همه چیز به نظر مناسب می‌آید. این مشکل به مرور زمان بدتر می‌شود. در چنین مواقعی اگر خودروی شما کاربراتور داشته باشد، دهانه آن ممکن است تنظیم نباشد و یا خراب شده باشد. در واکیوم سیستم مکش هوا ممکن است نشت وجود داشته باشد. دور موتور در هنگام گاز ندادن ممکن است درست تنظیم نشده باشد.

ممکن است مشکلی در سیستم احتراق وجود داشته باشد. زمان‌بندی احتراق ممکن است درست تنظیم نشده باشد و یا اینکه در کامپیوتر کنترل‌کننده موتور ممکن است مشکلی پیش آمده باشد. سوپاپ EGR نیز ممکن است خراب شده باشد، یا اینکه در موتور مشکل مکانیکی پدیدار شده یا انژکتورهای بنزین کثیف باشد.

منبع: بلاگفا