مشاورین املاک الفبای کامپیوتر را هجی می‌کنند

مهتا گوهری

گذشته‌ها وقتی تصمیم می‌گرفتیم که خانه خود را عوض کنیم و به خانه دیگری جابه‌جا شویم، نزد بنگاه‌های املاک محل می‌رفتیم. اغلب مدیران و کارکنان این دفاتر، افراد مسن و میانسالی بودند که مشخصات خانه‌های فروشی و یا اجاره‌ای را در دفتر مخصوصی نوشته بودند و هنگام رجوع و درخواست شما در این دفترها به جست‌وجوی ملک مورد نظر می‌پرداختند و گاهی با وجود وقت زیادی که صرف ورق‌زدن و پیدا کردن ملک می‌شد، شما به خواسته خودتان نمی‌رسیدید. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، شاهد تحولات چشمگیری در بنگاه‌های املاک هستیم که البته این تغییرات زمان زیادی است که روی داده است.

در فرآیند این تغییرات اسم بنگاه به مشاورین املاک تغییر یافته، اکثرمدیران و مشاورین املاک افراد جوان‌تری شده‌اند و یا اگر مدیریت هنوز به دست افراد باسابقه باشد حداقل در کنار آنها افراد جوان‌تر فعالیت می‌کنند. اما مساله قابل توجه دیگر اینکه دفترهای دست‌نویس جای خود را به کامپیوتر داده‌اند، به این صورت که مشاورین املاک تمام مشخصات خانه‌های فروشی یا اجاره‌ای مربوط به خود را به صورت فایل‌بندی در کامپیوتر تنظیم می‌کنند تا دسترسی به اطلاعات برای مشتریان سریع‌تر و آسان‌تر باشد.

زمانی که کامپیوتر در هر جامعه‌ای جایی برای خود باز کرد می‌گفتند در قرن ۲۱ هر‌کس کار با کامپیوتر را بلد نباشد بی‌سواد شناخته می‌شود و از طرفی دیگر این شعار تشویق پنهانی بود برای افراد که هرچه سریع‌تر با رفتن به کلاس‌های مربوطه یا خواندن کتاب‌ها به یادگیری نرم‌افزارهای کامپیوتر بپردازند و البته گاهی هم از کامپیوتر برای «پز دادن» استفاده کنند.

اما این مساله در رابطه با کار مشاورین املاک صدق نمی‌کند چرا که در‌حال‌حاضر کامپیوتر کارایی اساسی در این دفاتر دارد.

به تازگی اتحادیه املاک برای استفاده از کامپیوتر در دفاتر مشاورین املاک برای این دسته از افراد دوره‌های آموزشی به اجرا گذاشته است. مدت زمان یک دوره آموزشی یک ماه، هر روز به استثنای روزهای پنج‌شنبه و جمعه و در مدت زمان یک ساعت و نیم صورت می‌گیرد و موضوعاتی که در این کلاس‌ها تدریس می‌شود آشنایی با سیستم عامل، آشنایی با اینترنت و کار با کامپیوتر است و مشاورین املاک برای شرکت در این کلاس‌ها مبلغ ۱۱۰هزار تومان به عنوان شهریه می‌پردازند.

از اهداف اصلی برگزاری این کلاس‌ها، استفاده از کامپیوتر به جای دفترنویسی و دسترسی به پایگاه اطلاعاتی است.

در طی این دوره چهار کتاب به دانش‌پذیران اهدا می‌شود که عنوان دو کتاب از این قرار است: آشنایی با سیستم عامل و آشنایی با واژه‌پردازی.

در پایان این دوره مدرکی هم به افراد داده می‌شود که مربوط به گذراندن دوره آشنایی و کار با کامپیوتر است.

طبق گفته برخی از مشاورین املاک، این کلاس‌ها بسیار مفید هستند و آنها رضایت کامل از برگزاری این کلاس‌ها دارند.