منطقه اعیان‌نشین، متری 850هزار تومان
مهدیس فرقانی
هر شهر شامل مناطق بحرانی است که قیمت مسکن در آن با افزایش بیشتری همراه است.

شهر مذهبی قم که در همسایگی تهران قرار دارد خیابان‌های باجک، زنبیل‌آباد و سالاریه آن جزو مناطق بحرانی از لحاظ قیمت مسکن به حساب می‌آیند.
هر کدام از این خیابان‌ها از محلات معتبر و شناخته‌شده‌ای هستند.
خیابان باجک محل سکونت بیشتر مراجع تقلید و خیابان سالاریه و زنبیل‌آباد از مناطق اعیان‌نشین هستند. قیمت هر متر آپارتمان در این سه خیابان از 850هزار تومان تا به بالا است.
یکی از مشکلات شهر قم، شور بودن آب مصرفی ساکنان است؛ به همین علت در بعضی از مناطق شهر، لوله‌کشی آب شیرین صورت گرفته است و مناطقی که انشعاب آب شیرین دارند، قیمت‌شان نیز بالاتر است.
در شهر قم عوامل تعیین‌کننده مقدار قیمت مسکن امکانات، عمر بنا و بر اصلی (بر 2، بر 3 و ...) هستند.
بلوار میثم و خیابان نیروگاه محل سکونت بومیان این شهر است و قیمت هر متر آپارتمان از ۴۵۰هزار تومان به بالا معامله می‌شود. همین طور بلوار امام خمینی محل سکونت بازاریان است و قیمت هر متر آپارتمان در آن از ۷۵۰هزار تومان به بالا است.
در اطراف جمکران یک منطقه صنعتی وجود دارد که در این منطقه زمین‌ها به صورت قطعه‌بندی‌های مختلف به فروش می‌رسد و قیمت هر متر از این زمین‌ها در این منطقه از 350هزار تومان تا یک میلیون تومان تعیین شده است.
این زمین‌ها کاربری تجاری، صنعتی و مسکونی دارند. البته در منطقه جمکران بیشترین ساخت‌و‌سازها مربوط به واحدهای مسکونی هستند؛ چراکه مردم به علت نزدیک بودن به جمکران استقبال خوبی از آن می‌کنند و این استقبال ریشه در اعتقادات عرفی و سنتی دارد؛ چرا که این ساکنان اعتقاد دارند که هرکس خانه‌ای در جوار جمکران داشته باشد، قطعه‌زمینی در بهشت به او خواهند داد!
البته مناطق صنعتی دیگری نیز هستند که در اطراف جمکران پراکنده شده‌اند؛ مانند شهرک‌های صنعتی شکوهیه، سیرو و سلفچگان، قیمت هر متر زمین در این شهرک‌ها از 20هزار تومان تا 100هزار تومان تعیین شده است. قیمت هر متر مربع از ملک‌های تجاری نزدیک به حرم مطهر حضرت معصومه(س) از 12 میلیون تومان تا مبالغ بالاتر عرضه می‌شود.
شهر قم به عنوان یک منطقه اقتصادی ویژه به حساب می‌آید؛ اما به علت آنکه زمین‌های قم نمکی هستند، قابلیت تبدیل به شهرک صنعتی را ندارد و در حال حاضر فاقد مجوز در این رابطه است، با این حال مسوولان این شهر دست از تلاش بر نداشته‌‌اند و سعی دارند که هرچه سریع‌تر این مجوز را بگیرند.