دنیای‌اقتصاد- در پی اعلام نتایج اولیه بررسی صلاحیت داوطلبان هشتمین مجلس شورای اسلامی و ردصلاحیت قریب به اتفاق کاندیداهای اصلاح‌طلبان، اعضای ائتلاف اصلاح‌طلبان نشست هم‌اندیشی را در دفتر مجمع نمایندگان ادوار مجلس برگزار کردند.

به گزارش ایسنا، در این جلسه که با حضور برخی شخصیت‌ها و کاندیداهای اصلاح‌طلب برگزار شد، درباره روند بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس هشتم گفت‌و‌گو و تبادل‌نظر شد. در این نشست ضمن جمع‌آوری اطلاعات از رد صلاحیت شدگان مناطق مختلف کشور پیشنهاد شد نشستی با خاتمی،‌هاشمی رفسنجانی و کروبی برگزار شود و رد صلاحیت‌شدگان اعتراض خود را به هیات‌های نظارت بر انتخابات ارائه دهند.

از دیگر سو عبدا... ناصری سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان با بیان اینکه بزرگان جبهه اصلاحات در این زمینه فعال شده‌اند و امیدواریم فعالیت آنها به ثمر نشیند به ایسنا گفت: باتوجه به گستردگی بی‌نظیر رد صلاحیت‌ها و نگرانی‌های جدی‌تری از آینده، رایزنی‌ها برای بر حذر داشتن دست‌اندرکاران از ادامه چنین روندی توسط بزرگان جبهه اصلاحات آغاز شده است؛ ضمن آنکه تمامی اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شده که قریب به اتفاق آنها نیروهای شاخص اصلاح‌طلب را شامل می‌شوند، اعتراض‌های خود را تا روز شنبه به هیات‌های نظارت ارائه خواهند کرد و به طور جدی پیگیر حقوق از دست رفته نه تنها خود، بلکه بخش اعظمی از جامعه ملی نیز هستند.

وی همچنین ادامه داد: به زودی سابقه و زندگی‌نامه چهره‌های ردصلاحیت شده در کشور منتشر شده و به اطلاع عموم خواهد رسید تا مردم خود قضاوت کنند که آیا این افراد را می‌توان مصداق غیرملتزم به اسلام و سوءشهرت اجتماعی قلمداد کرد یا خیر.

شاید اصلاح‌طلبان نیایند

در همین حال ضمن اینکه برخی از اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شده در اعتراض به این روند، نامه اعتراضی نوشته‌اند، محمدرضا عارف، معاون اول رییس‌جمهوری سابق ایران در واکنش به ردصلاحیت شدن مهمترین چهره‌های وابسته به اصلاح‌طلبان خبر از انصراف احتمالی اطلاح‌طلبان از حضور در انتخابات مجلس هشتم داد.

به گزارش پایگاه خبری ائتلاف اصلاح‌طلبان عارف تاکید کرد: اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم نمی‌کنند، اما احتمال شرکت نکردن کاندیداهای باقی‌مانده در انتخابات مطرح است، چراکه ما با نظام قهر نمی‌کنیم، ولی شرکت نکردن کاندیداهای اصلاح‌طلب در این انتخابات باعث خواهد شد تا مردم نتیجه عملکرد محافظه‌کاران را شفاف‌تر ببینند.

در همین حال پایگاه‌های خبری وابسته به ائتلاف اصلاح‌طلبان از تعداد نفرات ردصلاحیت شده این طیف سیاسی در استان‌های مختلف کشور خبر داده‌اند.

بنابراین گزارش‌ها در استان آذربایجان‌غربی تنها صلاحیت ۸کاندیدا تایید شده است. همچنین دراستان کرمان نیز به دنبال پایان مرحله بررسی صلاحیت‌ها ۶ کاندیدای معرفی شده از سوی ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شده‌‌اند. در استان مازندران نیز از ۱۷ کاندیدای اصلاح‌طلب ثبت‌نام کرده صلاحیت ۱۰نفر از کاندیداهای اصلاح‌طلب این استان تایید شده است. بنابر‌این گزارش در استان قم از ۷ کاندیدای اصلاح‌طلب تا این لحظه صلاحیت ۲ کاندیدا رد و صلاحیت ۴ کاندیدای دیگر احراز شده است. همچنین در استان قزوین صلاحیت ۴‌نفر رد شده است. در استان آذربایجان شرقی نیز از ۵۲ کاندیدای اصلاح‌طلبی که برای انتخابات ثبت‌نام کرده‌‌اند ۲۴‌نفر رد صلاحیت شده‌‌اند. در استان کرمانشاه هم ۲۳ کاندیدای ثبت‌نام شده از سوی ائتلاف اصلاح‌طلبان ۱۴‌نفر تایید شده‌‌اند. همچنین در استان کهکیلویه و بویر احمد صلاحیت ۶‌نفر رد شده است. در استان سیستان و بلوچستان نیز ۱۵ کاندیدا ثبت‌نامی اصلاح‌طلبان همه رد صلاحیت شده‌‌اند. گزارش‌های رسیده از ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان استان اصفهان حاکی از آن است که در این استان از مجموع ۲۰‌نفر کاندیدا، ۶‌نفر تایید صلاحیت شده‌‌اند. بنابر‌این گزارش، در استان لرستان نیز از ۴۷کاندیدای ثبت‌نام شده صلاحیت ۱۳‌نفر تایید شده است. براساس نتایج اعلام شده از سوی هیات‌های اجرایی در استان همدان نیز از ۳۰ کاندیدای ثبت‌نامی صلاحیت ۵‌نفر تایید شده‌اند.

در استان خراسان شمالی از ۱۸ کاندیدای ثبت‌نامی صلاحیت ۸‌نفر تایید شده گزارش شده است. همچنین در استان فارس از مجموع کاندیداهای ثبت‌نامی تا این لحظه صلاحیت ۲۵‌نفر رد شده است. در استان گلستان از مجموع کاندیداهای ثبت‌نامی ۱۵‌نفر رد صلاحیت شده‌‌اند. به گزارش ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان استان کردستان، در این استان تاکنون ۸‌نفر رد صلاحیت شده‌‌اند. در شهرستان‌های استان تهران از ۲۴‌نامزد تا آخرین ساعات سه شنبه ۱۲‌نفر در ردیف رد صلاحیت شده‌ها قرار گرفته‌‌اند. بنا‌براین گزارش در استان بوشهر هم از ۱۷‌نامزد اصلاح‌طلب ۱۳‌نفر ردصلاحیت شده‌‌اند. در استان خراسان جنوبی ۱۷‌نامزد اصلاح‌طلب ثبت‌نام کرده بودند که ۱۴‌نفر آنها ردصلاحیت شده‌‌اند. در استان خراسان رضوی نیز از ۳۱‌نامزد اصلاح‌طلب تنها ۱‌نامزد تایید صلاحیت شده است. همچنین از ۲۲‌نامزد اصلاح‌طلب در استان اردبیل تنها صلاحیت ۱‌نفر تایید شده است. در استان مرکزی نیز از ۳۲ کاندیدای اصلاح‌طلب، ۲۳‌نفر رد‌صلاحیت شده‌‌اند. همچنین در استان خوزستان از مجموع کاندیداهای ثبت‌نام شده صلاحیت ۱۶‌نفر رد شده است.

اعتراض ۲۵۶رد صلاحیت شده

در حالی که مقرر شده است شاکیان رد صلاحیت شده تا امروز که پایان مهلت اعتراض است، شکایات خود را به ستاد انتخابات کشور اعلام دارند، رازینی رییس هیات نظارت بر انتخابات استان تهران اعلام کرد که تا پایان روز پنج‌شنبه ۲۵۶نفر در چهار حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر نسبت به رد صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت خود از سوی هیات‌های اجرایی به هیات‌های نظارت اعتراض کرده‌اند.

رازینی در گفتگو با خبرگزاری مهر، با اعلام این مطلب، گفت: روز چهارشنبه و در اولین روز از مرحله اخذ شکایت داوطلبان ردصلاحیت شده و یا عدم‌احراز صلاحیت شده، ۸۷‌نفر در حوزه انتخابیه تهران و ۲۴‌نفر در حوزه‌های انتخابیه شهرستان‌های تهران نسبت به ردصلاحیت یا عدم احراز صلاحیت خود از سوی هیات‌های اجرایی به هیات‌های نظارت این شهرستان‌ها اعتراض کرده‌‌اند.

وی افزود: در دومین روز (پنج شنبه) از مرحله دریافت شکایت از داوطلبان نیز ۱۲۰‌نفر در حوزه انتخابیه تهران و ۲۵‌نفر در سه حوزه انتخابیه ری، شمیرانات و اسلامشهر نسبت به ردصلاحیت خود به هیات‌های نظارت اعتراض کرده‌‌اند.