سفیر آمریکا در عراق بدون اشاره به تاکید ایران بر ضرورت مشخص بودن چارچوب مذاکرات درباره عراق و پایبندی کاخ سفید به تعهداتش مدعی شد که ایران مسوول تاخیر در برگزاری دور بعدی مذاکرات با آمریکا درباره امنیت عراق بوده و هنوز مشخص نیست این مذاکرات چه زمانی برگزار خواهد شد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز گزارش داد: مقامات ایران و آمریکا قرار بود چهارمین دور از مذاکرات خود را درباره توقف خشونت‌ها در عراق در اوایل ماه دسامبر در بغداد برگزار کنند؛ اما این مذاکرات به واسطه آنچه مقامات آمریکایی در آن زمان تداخل برنامه‌ریزی‌ها خواندند به تعویق افتاد.

رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق روز پنجشنبه در گفت‌وگو با این خبرگزاری مدعی شد: آماده انجام این کار هستیم و این را به عراقی‌ها اعلام کرده‌ایم، اما ایرانی‌ها به دلایل نامعلوم این کار را به تاخیر انداخته‌اند. ما می‌خواهیم این مذاکرات را انجام دهیم، اما آنها به طور ناگهانی سکوت کرده‌اند.

رویترز با اشاره به اظهارات منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران در ۳۰دسامبر مبنی بر این که تهران قبل از برگزاری یک نشست جدید خواستار تضمین این مساله است که آمریکا نتایج مذاکرات را خواهد پذیرفت نوشت: مقامات ایرانی در این زمینه واکنشی نداشته‌اند.