خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد که ایران برای نخستین‌بار به بازرسان ارشد سازمان ملل اجازه داده است تا از مراکز توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته آن بازدید کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ رویترز به نقل از دیپلمات‌هایی که از آنها به عنوان دیپلمات‌های آشنا به کار یاد کرد،‌ گزارش داد: این اقدام در راستای نشان دادن شفافیت ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور انجام شده است. این گزارش به نقل از یکی از دیپلمات‌های نزدیک به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی است که آژانس در مراحل پایانی تحقیقات خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران قرار دارد و نگران این امر است که اقدام قدرت‌های جهان به روند کار این آژانس صدمه وارد کند.

پس از سفر محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در ۱۱ الی ۱۲ ژانویه،‌ این آژانس اعلام کرد که ایران توافق کرده تا در چارچوب چهار هفته‌ای به مسائل باقی مانده درباره برنامه هسته‌ای پاسخ دهد.

بنا بر این گزارش،‌ همچنین ایران اطلاعاتی درباره نسل تازه‌ای از سانتریفیوژها را که بتوانند اورانیوم را با سرعت بهتری غنی‌سازی کنند، در اختیار قرار داده است.

این خبرگزاری به نقل از دیپلمات‌های آشنا به روابط ایران و آژانس گزارش داد که البرادعی و اولی هاینونن، معاون وی در امور پادمانی همچنین از مرکزی دیدار کردند که سانتریفیوژهای جایگزین دستگاه‌های گریز از مرکز قدیمی کنونی ایران را تولید می‌کند.

این دیپلمات گفت: این یک آزمایشگاه تحقیق و توسعه برای تولید طرح جدید سانتریفیوژهای پی ۲ بوده که نمایندگان آژانس موفق به بازدید از آن شدند و این نخستین دیدار از زمان از سرگیری فعالیت‌های ایران در سال ۲۰۰۶ به شمار می‌رود.

در ادامه گزارش به نقل از یکی از دیپلمات‌ها که نامش فاش نشده، آمده است: بازدید از این مرکز تحقیق و توسعه در اصل اجرای پروتکل الحاقی است. البته این دسترسی باید از سوی ایران رسمیت یابد اما اقدامی داوطلبانه بود که ایرانی‌ها در پیش گرفته و جزو پروتکل الحاقی است.

دیپلمات دیگری نیز گفت که البرادعی گزارش خود و نتیجه دیدارهایش را تا ۲۰ فوریه (اول اسفند) ارائه می‌کند.