کوه‌های برفی آلپ میزبان توریست‌ها
میترا یزدچی
در پی انتشار برنامه‌های قطار سراسری اروپا درصفحات گردشگری راهنمای خرید، سوالاتی درخصوص این سفرها از سوی خوانندگان مطرح شد که در ذیل به تعدادی از آنها پاسخ داد‌ه‌ایم تا علاوه‌بر کسانی که این سوالات را مطرح کرده‌اند، سایر خوانندگان نیز از جزئیات این سفرها اطلاعاتی کسب کنند.

تفاوت بین صندلی درجه یک و درجه2 قطار چیست؟
صندلی‌های درجه یک، معمولا به تخت تبدیل می‌شوند. در واگن‌های درجه یک تعداد صندلی‌ها کمتر و فضای بیشتری به چمدان‌ها اختصاص داده شده است و در برخی قطارهای Premier هزینه غذا در هزینه صندلی لحاظ شده است. صندلی‌های درجه۲ ارزان‌تر از صندلی‌های درجه یک هستند، ولی تعداد صندلی‌ها در این واگن‌ها بیشتر و فضا و راحتی آنها کمتر است.
اگر قطارهای شبانه برای سفر انتخاب شوند، آیا می‌تواند دو روز متوالی از گذرنامه استفاده کرد؟
اگر شما قطار شبانه مستقیم را سوار شوید و بعد از ساعت ۷شب حرکت کنید، پاس شما تنها یک روز مصرف می‌شود اما اگر قطار شما بعد از ساعت ۷شب حرکت کند و در میان مسیر نیاز به تعویض قطار قبل از نیمه شب باشد، ۲روز از پاس مصرف خواهد شد.
امکانات خواب در قطارها چگونه است؟ چه تفاوتی بین کابین یک نفره، دونفره، خوابگاه و T2 وجود دارد؟
خوابگاه‌ها بسیار راحت و دارای امکانات متنوعی هستند.
کابین‌های درجه یک، خوابگاه یک نفره هستند اما کابین‌های دو نفره می‌توانند هم درجه یک و هم درجه2 باشند که بستگی به کشوری دارد که در آن سفر می‌کنید.
امکانات ارائه شده در این کابین‌ها مانند قفل شدن درها از داخل و خروج الکترونیکی، سینک دستشویی و فضا برای چمدان‌ها، اساسا یکی است.
کابین یک‌نفره دارای یک تخت و کابین دونفره دارای 2تخت، یکی در بالا و دیگری در پایین است.
معمولا در بیشتر قطارها دوچرخه باید به واگن بار تحویل داده شده یا اینکه با یک قطار جداگانه که هزینه آن نیز جدا دریافت می‌شود به مقصد منتقل ‌شود.
آیا بردن حیوانات خانگی در قطارها مجاز است؟
معمولا همراه داشتن سگ درقطار مجاز است، اما گاهی اوقات باید آنها را به واگن مخصوص حیوانات تحویل داد و یا اینکه پوزه‌بند داشته باشند و هزینه‌ای حدود نصف قیمت بلیت‌های درجه ۲ را بابتشان بپردازید و در محل مامور قطار آن را دریافت می‌کند، اما در قطارهای Eurostr و قطارهای انگلیس و اسپانیا، نمی‌توانید حیوانات خانگی را در قطار ببرید.
آیا تمام قطارهای اروپایی دارای واگن رستوران هستند؟
در بیشتر قطارهایی که مسافت طولانی را می‌پیمایند، واگن رستوران تعبیه شده است و شما می‌توانید در این رستوران‌ها غذا سفارش دهید.
منظور از واگن T4 در قطارهای شبانه چیست؟
T۴، فضایی است برای ۴نفر که معمولا ۲تخت در بالا و دو تخت در پایین قرار دارد.
این کابین‌ها مجهز به سینک دستشویی، جالباسی و درهای قفل‌دار هستند. کابین‌های T4 در قطارهای اسپانیا و قطارهای شب Talgo درجه 2قرار دارند.
آیا در سفر با Eurostr می‌توان اتومبیل شخصی را به همراه برد؟
بله، این امکان وجود دارد که اتومبیل شخصی‌تان را به Le Shattle وارد کنید که ماشین‌ها را از کانال مانژ عبور می‌دهد، البته باید قبلا برای این کار هماهنگ کنید.
حرکت قطارهای Eurostr با چه فاصله زمانی است؟
از لندن به پاریس و Vice Versa، تعداد زیادی قطار در رفت و آمد هستند که در ساعت‌های شلوغ هر 30 دقیقه و در زمان‌های معمولی هر یک ساعت، از ایستگاه‌ها عبور می‌کنند.
در فصل تابستان روزانه ۲۴ قطار به پاریس می‌رود. از لندن به بروکسل و Vice Versa هم تقریبا هر ۲ ساعت و در فصل تابستان روزانه ۱۰ قطار به بروکسل می‌روند. در فصل تابستان هم هر هفته ۲ قطار به آلپ فرانسه می‌رود.
حداقل سن برای استفاده از نرخ‌های ویژه سالخوردگان چقدر است؟
برای استفاده از نرخ‌های ویژه سالخوردگان، شما باید حداقل ۶۰ سال داشته باشید. کابین T۲، کابینی درجه ۲ اما کوچک‌تر از کابین‌های دونفره است. نرخ آن هم مثل نرخ کابین‌های درجه ۲ است. کوشت‌ها، هم عموما درجه ۲ هستند و ۶نفر گنجایش دارند که خانم‌ها و آقایان با هم در یک کابین استراحت می‌کنند.
آیا استفاده از قطار Eurostr با پاس مجانی است؟
خیر، سفر با قطار Eurostr، نیازی به بلیت جداگانه دارد، اما شما با داشتن پاس قطار سراسری اروپا می‌توانید از انواع امتیازات (Bonuse) و تخفیف در قیمت بلیت Eurostr استفاده کنید.
قطار Healhrow Express وارد کدام ایستگاه می‌شود؟
قطار Healhrow Express وارد ایستگاه Paddington لندن می‌شود.
قطار Gatwick Express وارد کدام ایستگاه می‌شود؟
قطار Gatwick Express وارد ایستگاه Victoria در لندن می‌شود.
فاصله زمانی حرکت قطارهای Gatwick Express و Healhrow Express چقدر است؟
هر ۱۵ دقیقه حرکت می‌کنند.
آیا کمدهای قفل‌دار که از چمدان‌ها و بارها نگهداری می‌کند، در تمام ایستگاه‌ها وجود دارد؟
بیشتر ایستگاه‌ها دارای صندوق امانات و جایی برای چمدان‌ها هستند.
تفاوت بین Premium First در درجه 1 و درجه 2 Standard Class چیست؟
درجه ۱ Premium، مختص مسیر لندن و پاریس با امکانات عالی است. در این قطار سیگار کشیدن ممنوع است و شامل حمل‌و‌نقل با تاکسی نیز هست.
رزرو قبل از ترک سالن انتظار ایستگاه Eurostar، زمان کوتاه Check in چهار نوع غذا برای نهار و شام به‌علاوه امکان انتخاب نوشیدنی و روزنامه است.
برای استفاده از اتاق استراحت Eurostar باید هزینه کامل را پرداخت کنید. در درجه استاندارد (۲) در کابین خود احساس راحتی و آرامش می‌کنید و می‌توانید نوشیدنی، غذا و تغییر صندلی داشته باشید.
زمان‌های سرو غذا در Eurostar چه ساعتی است؟
صبحانه قبل از ساعت ۱۱، نهار بین ساعت ۱۱ تا ۱۴، غذاهای سبک و ساندویچ بین ساعت ۱۴ تا ۱۷ و شام بعد از ساعت ۱۷ سرو می‌شود.
چه تعدادی بسته یا چمدان می‌توانیم در Eurostar حمل کنیم؟
هر مسافر مجاز است دو چمدان و یک کیف دستی همراه داشته باشد.
حداقل زمان حضور در ایستگاه قبل از حرکت قطارها چه مدتی است؟
حداقل زمان برای Check in در Eurostar برای مسافرانی که بلیت درجه ۱ Premium دارند، ۱۰دقیقه و برای مسافرانی که وسایل اسکی دارند و بلیت‌‌های عادی هم حدود ۳۰دقیقه است.
در صورتی که از بلیت قطار استفاده کنیم، آیا می‌توانیم در ایستگاه خاصی پیاده شویم و پس از چند ساعت به همان مسیر ادامه دهیم؟
بله، شما می‌توانید در هر ایستگاهی که قطار توقف می‌کند، پیاده شوید و دوباره به مسیرتان ادامه دهید، ولی در بلیت‌های مبدا و مقصد معین باید قبل از نیمه‌شب به مقصد خود برسید.
آیا قسمتی برای غیرسیگاری‌ها اختصاص داده شده است؟
بله، غیرسیگاری‌ها می‌توانند از واگن‌های مخصوص این افراد استفاده کنند.
آیا می‌توانیم برای سفر صندلی خاصی را انتخاب کنیم؟
متاسفانه خیر! شما نمی‌توانید صندلی خاصی را انتخاب کنید، چراکه وضعیت صندلی‌ها تغییر می‌کند و بستگی به چگونگی ورود و خروج قطار از ایستگاه دارد.
آیا این قطارها برای افراد معلول هم فکری کرده است؟
بله، در بسیاری از ایستگاه‌ها و قطارها، امکاناتی برای افراد معلول وجود دارد و در ایستگاه‌ها به طور کاملا واضح این امکانات با علائم نشان داده شده‌اند.
همچنین امکانات خاصی برای افراد معلول در دسترس است. این امکانات باید از قبل و در هنگام تهیه بلیت اعلام شود. بنابراین شما می‌توانید هنگام سوار شدن به قطار از خدماتی مانند ویلچر، کمک برای سوار شدن و ... بهره‌مند شوید.
مقررات قطار سراسری اروپا برای لغو مسافرت با Eurstar/thalys و قطارهای ویژه چیست؟
در صورت وجود بازپرداخت مبلغ 100درصد تا صفردرصد خواهد بود، برای دریافت بازپرداخت بلیت‌های premier باید به شرکت صادرکننده تحویل داده شوند تا تاریخی که بازپرداخت امکان‌پذیر است، محدوده زمانی نیز از 3 روز قبل از تاریخ حرکت قطار تا نهایتا دو روز بعد از تاریخ حرکت است.
مقررات بازپرداخت در مورد بسته‌‌های مسافرتی سوئیس چیست؟
تمام بسته‌های مسافرتی سوئیس قابل بازپرداخت هستند که با کسر 15درصد بابت لغو، مشروط بر اینکه تا 3 روز کاری قبل از تاریخ check in، رزرو هتل شما کنسل شده باشد. در مواردی مثل کنسل شدن جای شما در هتل کنسل یا مصرف شدن بسته‌های نصفه، بازپرداخت امکان‌پذیر نیست.
آیا برای کسانی که کارت دانشجویی بین‌المللی دارند، تخفیف می‌دهید؟
خیر، اما پاس‌هایی برای جوانان داریم که در روز صدور آنها شما حداکثر باید 26ساله باشید.
برای پاس‌‌های قطار سراسری اروپا، یک ماه چند روز محاسبه می‌شود؟
ماه‌ها از روی تقویم محاسبه می‌شوند. برای مثال پاسی که اعتبار آن از 15 جولای شروع می‌شود تا نیمه شب 14 آگوست معتبر است.
تفاوت بین Golden pass و Selectpass درچیست؟
مهم‌ترین مزیت پاسGlobal، نامحدود بودن آن است. قطارهای درجه 1، 15 تا 3 ماه متوالی در بین 18 کشور اروپایی سفر می‌کنند. به علاوه با استفاده از انواع امتیازات، شما در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنید. اما با Select Pass شما به طور نامحدود در 4،3 یا 5 کشور منتخب و دارای مرز مشترک سفر می‌کنید و امتیازاتی دارید.
در چه صورت بازپرداخت امکان‌پذیر است؟
در صورتی که بلیت و پاس‌های شما مصرف نشود یا اعتبار نخورده باشد، هزینه بازپرداخت می‌شود.
مقررات کودکان در قطارهای شبانه چیست؟
کودکان زیر 4 سال در قطار نیازی به تخت ندارند و رزرو کابین‌های تخت‌دار و بلیت‌ برای آنها ضروری نیست. کودکان 4 تا 9 سال نیز می‌‌توانند در قطار از تخت والدین خود به صورت مشترک استفاده کنند و نیاز به تخت ندارند، اما باید برای آنها بلیت تهیه شود. کودکان زیر 11 سال در صورت نیاز به تخت جداگانه علاوه بر تهیه بلیت (نیم‌بها) باید هزینه‌ اضافی را برای جای خواب نیز پرداخت کنند.