قدیسی از اروپا
فاطمه شکری
کاج میلاد یا نوئل با نام علمی (pieea abies) و نام انگلیسی (Norway spurs) درختی است از تیره کاج که موطن اصلی آن در اروپا است.

این درخت تا 45متر ارتفاع می‌یابد که در این صورت قطر تنه آن به 2متر می‌رسد. در شرایط خوب به طور معمول کاج نوئل حدود
۵۰۰-۴۵۰ سال عمر می‌کند.
در اروپا این درخت را مقدس می‌دانند و در اغلب منازل کاشته می‌شود و به کاج میلاد یا درخت نوئل معروف است و در مراسم مذهبی و اعیاد خود، آن را آذین می‌بندند.
تاریخ پیدایش این رسم مذهبی داستان جالبی دارد؛ «کشیشی اهل ایتالیا معروف به (سنت بونیفاس) که متولد سال (۶۸۰میلادی) بود، سفری به عزم تبلیغ آیین مسیح به سرزمین آلمان نمود و در میان طایفه هسیان، سکنی گزید و آنان را به دین مسیح دعوت نمود. در آن هنگام مردم درخت بلوط را به خدایی می‌پرستیدند و در نیمه زمستان یک انسان را نزد آن قربانی می‌کردند. آن کشیش آنان را منع کرد و گفت: «درخت کاج از برکات الهی است و درختی است که در شب میلاد (یلدا) به نام عیسی مسیح(ع) روییده شده است. در شب میلاد، نشانی از آن بریده، خانه‌های خود را به آن زینت دهید و هدایایی در آن آویزان کنید». اکنون نزدیک ۱۳۰۰سال از آن تاریخ گذشته و مجسمه آن مردم قدوسی در شهر (آلتن برگ) برپا است و از آن زمان تاکنون مسیحیان آن درخت را رمز مقدس شب میلاد قرار داده و هر سال میلیون‌ها نهال کاج در آن شب فروزان می‌شود.
در ایران نیز چندی است که از این درخت استفاده زینتی می‌شود. درخت نوئل به خوبی با آب‌وهوای شمال ایران سازگار است، به طوری که جنگل‌کاری این‌گونه درختان در سطح وسیعی از مناطق مرتفع شمال کشور (تا ارتفاع 2000متری) صورت گرفته که نتایج خوبی نیز داده است.
مشخصه‌های گیاهی
- برگ و میوه: این درخت بزرگ و تنومند دارای برگ‌هایی با سوزن‌های کوتاه نوک‌تیز، دائمی (به مدت 5 تا 7سال) به رنگ سبز است. میوه‌های مخروطی آن دراز و استوانه‌ای شکل هستند که اغلب در هنگام رسیدن به رنگ خرمایی براق می‌شود. پوست تنه نیز قرمز خرمایی و فلس‌دار است. دانه‌ها بالدارند که روزهای آفتابی در بهار از مخروط جدا شده به اطراف پراکنده می‌شوند. این درخت از 50سالگی تولید میوه و بذر می‌کند.
- فرم و حالت تاج: تنه درخت نوئل راست و کشیده بود و تاج آن باریک و هرمی است. شاخه‌ها نیز دور تا دور تنه درخت را فرا گرفته‌اند.