خیس یعنی خراب

میرمحمد طجوزی

آیا تا به حال بعد از اینکه خودروی خود را از پارک درآورده‌اید، مایعاتی با رنگ‌های مختلف که در زیر خودرویتان ریخته شده توجه شما را جلب نکرده است؟ یا اینکه هیچ می‌دانید این مایعات که با رنگ‌های متفاوتی دیده می‌شوند، می‌توانند نشانگر خرابی قسمتی از خودروی شما باشد. به هر حال هر رنگ که زیر خودرو ریخته شده باشد به شما این مطلب را می‌رساند که باید نگاهی به خودروی خود بیاندازید و با توجه به رنگ آن مایع در صدد عیب‌جویی از خودروی خود برآیید.

بهترین راه برای اینکه خوب‌تر متوجه رنگ مایع ریخته شده در زیر خودرویتان خود شوید، آن است که شب هنگام و پس از توقف کامل خودرو یک کارتن یا مقوای سفید زیر خودروی قرار دهید، سپس صبح هنگام وقتی که قصد دارید خودرو را به حرکت درآورید متوجه یک سری رنگ ریخته شده روی مقوا یا کارتن خواهید شد و با توجه به آن رنگ‌ها است که می‌توانید قسمت معیوب خودروی خود را بیابید.

اگر مایعی که ریخته شده به رنگ سبز روشن بود، بدانید که این مایع از رادیاتور ریخته شده است و این مایع در هنگام لمس بسیار لغزنده است.

قهوه‌ای روشن یا تیره مربوط به روغن موتور خودروی شما می‌شود و اگر روغن موتور خودرویتان را زود به زود تعویض می‌کنید، این رنگ می‌تواند قهوه‌ای روشن باشد؛ در ضمن بهتر است هر ۳۵۰۰مایل یک بار روغن موتور تعویض شود.

اما اگر مایع ریخته شده لاجوردی بود، علت را در منبع مایع شیشه شور اتومبیل جست‌وجو کنید البته در فصل سرد سال این مشکل می‌تواند به رنگ‌های صورتی، زرد و نارنجی دیده شود.

قهوه‌ای روشن نیز هنگامی که همراه با بوی بسیار بدی مثل بوی تخم‌مرغ گندیده باشد، می‌تواند بیانگر عیب در مایع روان‌ساز دنده خودرو باشد که احتمالا مرکز محور چرخ عقب یا از گیربکس دستی رخنه کرده باشد.

هنگامی که مایع قرمز رنگ را مشاهده کردید، بدانید که این رنگ می‌تواند مربوط به مایع هیدرولیک فرمان یا گیربکس اتوماتیک خودرو باشد و در صورت برخورد به چنین رنگی حتما با یک متخصص در میان بگذارید.

رنگ زرد روشن: روغن ترمز هنگامی که به گونه‌ای به بیرون از مخزن خود رخنه کند، با رنگ زرد روشن خودنمایی می‌کند. روغن ترمز در حالت کارکرد عادی هر ساله ۲درصد آب جذب می‌کند پس هر سال یک بار باید تعویض شود.

و در آخر رنگ کهربایی هنگامی خود را به معرض دید صاحب خودرو می‌گذارد که بنزین رخنه کرده باشد و همیشه از این رنگ بوی بد و شدیدی به مشام خواهد رسید.

هر گاه با یکی از رنگ‌های ذکر شده در زیر خودروی خود برخورد کردید، بدانید که حتما خودروی شما نیاز به بازدید فنی دارد و اگر خودتان به صورت حرفه‌ای از عهده این کار بر نمی‌آیید سریعا در صدد تعمیر خودروی خود برآیید و آن را به یک تعمیرکار مجرب یا شخصی که آگاهی‌های لازم را داشته باشد، نشان بدهید. چرا که این رنگ‌ها می‌تواند خطرات بسیار جدی را برای خودروی شما به همراه داشته باشد.