رنگ سبزی‌های تازه پرید
گروه راهنما- گزارش هفتگی اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی حتی اگر به صورت روزانه هم منتشر و در اختیار ارباب جراید قرار گیرد، باز هم یک شاخصه در لابه‌لای صفحات آن چشمک می‌زند؛ «افزایش قیمت‌ها».

آمارگیران این اداره البته گناهی به دوش ندارند و صد البته به گردن هم نمی‌گیرند، آنچه در بازار میادین شهرداری و فروشگاه‌های سطح شهر می‌گذرد، همان است که به روی کاغذ گزارش‌نویسان می‌آید. ما که هر چه از سر تا پای گزارش هفته منتهی به ۲۸ دی ماه را برانداز کردیم، کاهش قیمتی ندیدیم؛ البته چشم‌هایمان دیگر عادت کرده، هفته‌های قبل و قبل‌تر هم، همین آش بود و همین کاسه.
پنجه گرانی بد جور به جان خورد و خوراک مردم افتاده. یک هفته، گرانی پنجه‌اش را روی تخم‌مرغ و روغن نباتی می‌کشد، هفته دیگر گوشت و برنج را آش و لاش می‌کند.
از شما چه پنهان، هفته‌ها است که منتظر اعلام کاهش قیمت در یک، حتی یک، کالای اساسی هستیم، دلمان لک زده به ... (راستی مدت‌ها است که دیگر دولتمردان، قوم ایرانی را به «خبر خوش» دلخوش نمی‌کنند، نکند...) بگذریم.
شما خوانندگان آگاه را با گزارش هفتگی منتهی به آخر دی ماه جاری تنها می‌‌گذاریم. تحلیل اوضاع جوی بازار رو به عید با خودتان ما فقط می‌توانیم بگوییم «کمربند‌هایتان را محکم تراز همیشه ببندید». هر چند باید گفت جای نگرانی نیست؛ دولت انبارها را از مدت‌ها پیش پرکرده است، سیب، پرتقال سوریه هم در راه است! به هر حال گزارش اخیر جای تحلیل ندارد، «تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل».
در هفته مورد گزارش، قیمت تمام اقلام گروه لبنیات نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود.
بهای تخم‌مرغ افزایش اندکی یافت و شانه‌ای 32000 تا 36000ریال فروش می‌رفت. در گروه برنج، بهای برنج وارداتی غیرتایلندی افزایش یافت و قیمت سایر انواع برنج ثابت بود. در گروه حبوب قیمت لوبیا چیتی و قرمز ثابت بود، ولی بهای سایر اقلام این گروه افزایش داشت. خواربار فروشی‌های مستقر در میادین زیرنظر شهرداری اقلام حبوب عرضه شده را حدودا کیلویی 2920 تا 5100ریال پایین‌تر از قیمت انواع مشابه در فروشگاه‌های سطح شهر می‌فروختند.
در هفته مورد بررسی، در میادین زیرنظر شهرداری تهران، انار، انگور و لوبیا سبز عرضه نمی‌شد و کدو سبز عرضه کمتری داشت، ولی بقیه اقلام میوه و سبزی تازه را که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشت به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری می‌فروختند. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه‌قیمت لیمو شیرین ثابت بود. بهای پرتقال درجه یک و دو کاهش یافت، ولی قیمت سایر اقلام این گروه افزایش داشت. در گروه سبزی‌های تازه‌ قیمت خیار و پیاز پایین آمد، ولی قیمت سایر اقلام گروه مذکور (به ویژه کدو سبز، گوجه فرهنگی، سبزی‌های برگی و لوبیا سبز) بالا رفت. در این هفته، قیمت گوشت گوسفند و گوشت مرغ افزایش یافت. بهای گوشت گاو و گوساله ثابت بود.در هفته مورد بررسی، قیمت شکر ثابت بود و بهای قند افزایش جزئی یافت، قیمت چای خارجی و روغن‌نباتی جامد اندکی افزایش، ولی بهای روغن نباتی مایع کاهش جزئی یافت.
گروه‌های مواد خوراکی لبنیات و تخم‌مرغ
در هفته مورد گزارش، بهای تمام اقلام گروه لبنیات نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. قیمت تخم‌مرغ معادل ۴/۰درصد بالا رفت.
برنج و حبوب
در هفته مورد بررسی بهای برنج وارداتی غیرتایلندی ۴/۲درصد افزایش یافت و قیمت سایر انواع برنج ثابت بود. در گروه حبوب قیمت لوبیا چیتی و قرمز ثابت بود و قیمت سایر اقلام این گروه بین ۷/۰درصد تا ۵/۱درصد افزایش داشت.
میوه‌ها و سبزی‌ها تازه
در هفته مورد گزارش، در گروه میوه‌های تازه‌قیمت لیمو شیرین ثابت بود، ولی بهای پرتقال درجه یک و درجه دو به ترتیب معادل ۱/۰درصد و ۳/۲درصد کاهش داشت. قیمت سایر اقلام این گروه بین ۱/۱درصد تا ۵/۴درصد افزایش یافت. در گروه سبزی‌های تازه‌ قیمت خیار ۶/۲درصد و پیاز ۳/۱درصد کاهش، ولی قیمت کدو سبز، گوجه فرنگی، سبزی‌های برگی و لوبیا سبز افزایش قابل‌ملاحظه‌ای به ترتیب معادل ۵/۶۷درصد، ۸/۴۵درصد، ۱/۲۶درصد و ۰/۲۳درصد داشتند. همچنین بهای بادنجان ۴/۴درصد و سیب‌زمینی ۲/۰درصد افزایش یافت.
گوشت قرمز و گوشت مرغ
در این هفته، قیمت گوشت گوسفند ۷/۱درصد و گوشت مرغ ۵/۴درصد بالا رفت، بهای گوشت گاو و گوساله ثابت بود.
قند، شکر، چای و روغن‌نباتی
در هفته مورد گزارش بهای قند ۱/۰درصد افزایش داشت و قیمت شکر ثابت بود. بهای چای خارجی و روغن نباتی جامد هر یک معادل ۳/۰درصد افزایش، ولی قیمت روغن نباتی مایع ۷/۰درصد کاهش داشت.