دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان روز چهارشنبه در پارلمان اتحادیه اروپایی در بروکسل پایتخت بلژیک در مورد وضعیت جهان و برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران سخنرانی کرد. این سخنرانی چند ساعت پس از پایان نشست برلین کشورهای۱+۵ صورت گرفت. سعید جلیلی در سخنان خود گفت: ما مناسبات خود را با کشورهای جهان بر مبنای حقوق بشر و عدالت قرار داده‌ایم، قطع ارتباط با آپارتاید به خاطر نژادپرستی و حمایت از مردم مظلوم افغانستان در حمله روسیه و همین دلیل حمایت معنوی از مردم فلسطین به دلیل اشغالگری رژیم صهیونیستی از آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

وی گفت: هنوز متاسفانه جهان امروز شاهد فجایع وحشتناکی است که جان مردم آزاد را به درد می‌آورد. ما تمامی این فجایع را محکوم می‌کنیم.

جلیلی افزود: براساس آنچه ذکر کردم، امروز برخی موضوعات تحت عنوان چالشی بین ایران و اروپا مطرح می‌شود که ما اعتقاد داریم منافع مشترکی بین ایران و اروپا وجود دارد.

به گزارش ایسنا، در ادامه نشست پارلمان اروپا، نمایندگان این پارلمان سوالات خود را از دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان مطرح کردند که وی در پایان سوالات به این پرسش‌ها پاسخ داد.

جلیلی در پاسخ به سوالی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان گفت: ما عضو ان.پی.تی و آژانس هستیم و تمام تکالیفمان را طبق ان.پی.تی انجام داده‌ایم. تمامی اعضا طبق ان.پی.تی در قبال عمل به تکالیفشان از حقوقی نیز برخوردار هستند که اگر این حقوق در قبال عمل به تکالیف ادا نشود، بزرگ‌ترین لطمه به ان.پی.تی و آژانس وارد خواهد آمد لذا باید در این بین توازن باشد. با این حال ایران فراتر از تکالیف پادمانی بسیاری از اقدامات اعتمادساز را انجام داد.

وی ادامه داد: البرادعی در گزارش‌های متعدد خود اعلام کرد که حتی یک سند دال بر انحراف ایران از مقاصد صلح‌آمیز پیدا نشده است. نتیجه این اقدامات اعتمادساز چه بود؟

وی افزود: وقتی صدام به ما حمله و چهار استان ما را اشغال و از سلاح شیمیایی علیه‌ کشورمان استفاده کرد، شورای امنیت حتی یک قطعنامه علیه صدام صادر نکرد. چگونه است که برای این مساله حتی یک قطعنامه نیز صادر نمی‌شود؛ اما برای فعالیت‌های صلح‌آمیزمان سه قطعنامه صادر می‌شود؟

جلیلی این اقدام را یک علامت سوال جدی در برابر جهانیان عنوان و اظهار کرد: موضوع راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران به عامل خوبی برای راستی آزمایی عملکرد این کشورها تبدیل شده است که آیا در پی شفاف‌سازی‌اند یا محروم سازی؟