راه‌اندازی اولین پایگاه اینترنتی نیازمندی‌های ایران
چند سالی است که با گسترش اینترنت در نقاط مختلف ایران توجه برخی از پایگاه‌های اینترنتی به موضوع تجارت در این دنیای مجازی جلب شده است.

عکس: نسیم گلی
شاید زمانی افراد حتی تصور هم نمی‌کردند که با فشاردادن تنها چند دکمه نیازمندی‌‌های خود را در خانه‌شان تحویل بگیرند؛ اما امروزه این رویا با گسترش شبکه اینترنت در سراسر دنیا به وقوع پیوسته است. در کشور ما نیز جسته‌گریخته و به صورت انحصاری سایت‌های اینترنتی دست به خرید و فروش برخی از نیازمندی‌های مردم زده‌اند. امور تجارت اینترنتی در ایران تاکنون در زمینه‌های کتب، سی‌دی‌های آموزشی، موسیقی، نرم‌افزار، بازی، امور تبلیغاتی کوچک، جواهرات و سنگ‌های قیمتی فعال‌تر بوده است. باخبر شدیم پایگاه جدیدی با عنوان پایگاه اینترنتی نیازمندی‌های ایران راه‌اندازی شده است. این پایگاه در شاخه‌های کامپیوتر، خدمات، املاک، آموزش، لوازم خانگی، بازار کار، صنعت، بهداشت، مسافرت، حمل و نقل، ورزش، تعاونی، مشاوره، موبایل و کشاورزی به ارایه خدمات مشغول است. در این راستا گفت‌‌و‌گویی کوتاه با محمدرضا اسکندری مدیرعامل این پایگاه ترتیب دادیم که متن آن در پی می‌آید.
ابتدا در رابطه با انگیزه راه‌اندازی پایگاه اینترنتی نیازمندی‌های ایران توضیحاتی بفرمایید.
این پایگاه در حقیقت با هدف تحقق فرمایشات دولت در امر تجارت الکترونیک و کارآفرینی ایجاد شده است. با وجود بحث حمل و نقل و ترافیک در جامعه امروز دغدغه مردم در امر خرید‌ و فروش با حضور دلالان بسیار در این حوزه با هدف خدمت به خلق را شعار مجموعه خویش قرار دادیم.
امروزه اخاذان و دلال‌نماهایی با دایرکردن مراکز کاریابی و مشاوره و با تغییر قیمت اقلام باعث ایجاد تورم و خرابی بازار شده‌اند. شرکت PINI با هدف ایجاد برنامه‌ای مدون در تلاش است تا مردم بدون جابه‌جایی از محل اسکان خود بتوانند خدماتی از قبیل مشاوره در تمام زمینه‌ها، خرید و فروش تمام محصولات از فرهنگی تا تجاری را در اختیار داشته باشند.
تلفن گویا در این پایگاه تا چه حد جوابگوی خواست مردم است؟
بحث مشاوره در این پایگاه به صورت رایگان بوده و از این به‌بعد نیز به همین صورت و بدون هزینه خواهد بود. مشاوره در تمام شاخه‌ها و به صورت مفصل انجام می‌گیرد. به عنوان مثال در بخش مسکن در زمینه خرید و فروش و ارزش تجاری و یا مسکونی ملک و مسایل حقوقی، تعاونی‌های مسکن و غیره مشاوره صورت می‌گیرد.
اینکه مساله مشاوره در این پایگاه به صورت رایگان انجام می‌گیرد دو هدف معنوی و سرمایه‌گذاری را مدنظر دارد چون زمانی که مشاوره‌ها در سطح مطلوب و کارشناسی باشد با رضایت مشتریان می‌توانیم برای خود تبلیغ مناسبی نیز داشته باشیم.
آیا سابقه راه‌اندازی پایگاه مشابهی در زمینه تجارت از طریق اینترنت تاکنون وجود داشته است؟
تا به امروز پایگاهی وجود نداشته تا به صورت عام به تمام نیازمندی‌های موجود جامعه بپردازد. البته به صورت خاص مجموعه‌هایی در رابطه با ملک، موبایل و خدمات آموزشی وجود داشته است که تنها به یکی از این اقلام پرداخته است؛ اما در پایگاه اینترنتی نیازمندی‌های ایران به 11 مورد از نیازمندی‌های مردم پرداخته‌ایم.
سرمایه‌گذاری راه‌اندازی این پایگاه به چه صورت بوده؟
سرمایه‌گذاری اولین این پایگاه کاملا شخصی بوده و از هیچ بانک و یا موسسه مالی تسهیلاتی بابت این کار دریافت نشده است و تمام هدف ما این است که با برنامه‌ریزی مدون به جایگاهی برسیم تا بتوانیم خدمتی به مردم جامعه کرده باشیم.
البته با ریسک بالای این پروژه به حمایت‌های مادی و یا معنوی دولت در آینده نیاز داریم که این حمایت‌ها باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران خصوصی بتوانند چنین ریسکی را در زمینه خدمت به مردم و سرمایه‌گذاری‌های دیگر انجام بدهند. همچنین این حمایت دولت در فرهنگ‌سازی تجارت الکترونیک در جامعه نیز تاثیرگذار است.
تقاضای ما از دولت این است که توسط کارشناسان دولتی درخصوص تجارت الکترونیک و کارآفرینی به ما کمک کنند؛ زیرا با توجه به اینکه سطح تبلیغات در تمام دنیا در زمینه تجارت الکترونیک بسیار بالا است اما در کشور ما هنوز فرهنگ‌سازی کافی صورت نگرفته است.
آیا در استان‌های دیگر پایگاه اینترنتی نیازمندی‌های ایران شعبه‌ای دارد؟
تاکنون حدود 13 استان ارتباط برقرار کرده‌اند که به زودی برای اعطای نمایندگی به این عزیزان با بررسی‌های لازم اقدام به عمل می‌آید. با این اقدام در تمام نقاط کشور تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌توانند به هر نحوی با این پایگاه ارتباط برقرار کرده و در زمینه خرید و فروش اقلام موردنیاز خود بدون صرف وقت و هزینه رفت‌وآمد و همچنین ترافیک سنگین به نتیجه مطلوب برسند.
در پایان اگر سخن ناگفته‌ای باقی مانده است لطفا بفرمایید.
از هموطنان عزیز در سراسر کشور و حتی خارج از مرز ایران خواهشمندم که حداقل برای یک بار از پایگاه اینترنتی نیازمندی‌های ایرانwww.pini.ir بازدید کرده و نظر خود را برای کمک به این طرح ملی به گوش کارشناسان ما برسانند.